Suchej únor neměl na akce v supermarketech vliv. V letácích se alkohol objevoval častěji a rostl i zájem zákazníků

Žena na obrázku vybírá víno v supermarketu taras.chaban / Shutterstock.com

Více než 1,5 milionu lidí v České republice má nakročeno k rizikové konzumaci alkoholu a téměř 6 % celkové úmrtnosti v Česku má na svědomí alkohol. Akce Suchej únor se v roce 2023 zúčastnilo 13 procent dospělé populace, ale prodej alkoholu v obchodech tato akce neovlivnila. Někde meziročně stoupl a počet slevových akcí na vybraný alkohol byl také vyšší.

Přečtěte si také

Existují stovky, ne-li miliony barev, které nejsme schopni vidět. Vědci proto vyvinuli nové brýle

Co je to Suchej únor?

Akce, která měla letos už 11. ročník, vyzývá k abstinenci po celý měsíc únor. Registrovat se dá na stránkách Suchejunor.cz a podle organizátorů se v roce 2023 zapojilo 13 % dospělé populace, což je stejně jako minulý rok.

Prodej alkoholu Sucháč neovlivnil

V obchodech zájem o prodej alkoholu nijak zvláště neklesl. Nabídka alkoholu ve slevě u některých prodejců naopak mírně vzrostla. Podle dat nákupního rádce Kupi.cz v únoru vládlo akcím v letácích hlavně pivo, rum a likéry.

Zalistujte si online letákem, kde mají alkohol v akci

Ceny alkoholu ve slevách za únor

Například u oblíbeného rumu Republica Exclusive Božkov 0,5 l, akční cena meziročně v únoru klesla o zhruba 4 % v některých obchodech. „Před rokem bychom jej koupili v akci zhruba za 210 korun, letos ceny klesají pod dvě stovky a v akci jej pořídíme až o 38 % levněji než za běžnou cenu,“ komentuje cenu rumu v letácích šéfredaktorka Kupi Linda Michalčíková.

U všeobecně dražších rumů nad akční cenu 500 Kč za 0,7 l došlo k meziročnímu zdražení jen o zhruba 1,4 %. Mezi likéry byl nejvíce promovaným v letácích Jägermeister nebo Becherovka.

  • Do roku 2020 byla Becherovka běžně v akcích pod 200 Kč, a to za 199,90 Kč. Poté se její cena zvedla k 230 Kč a na konci roku 2020 začala klesat na 209,90 Kč. V prosinci 2022 se její akční cena vrací na hodnotu 229,90 Kč. Meziročně se její cena zvedla o zhruba 9 %.
Kupi

Suchej únor v supermarketech

Řetězec Billa v únoru prodal více piva, vína, sektů i lihovin než loni stejnou dobou, sdělila mluvčí Dana Bratánková. Letos podle ní vzrostl zájem i o nealkoholické nápoje, stát za tím může teplejší počasí, doplnila. Alkoholu firma prodá nejvíce v období Vánoc a před silvestrem, nejžádanější je pivo a víno, dodala Bratánková.

Vyšší zájem o alkohol měli v únoru proti minulému roku také zákazníci Penny Marketu, v případě vína a lihovin byl nárůst dvacetiprocentní, řekl mluvčí Tomáš Kubík. „I pokud některý ze zákazníků takzvaný suchý únor dodržuje, může si alkohol během měsíce zakoupit a zkonzumovat ho později,“ doplnil.

Proti lednu měl e-shop Košík.cz o šest procent vyšší prodeje piva a ciderů, uvedl mluvčí František Brož. Meziročně byl podle něj vyšší zájem o alkohol na den svatého Valentýna.

„V souvislosti s akcí Suchej únor jsme u prodejů alkoholu nezaznamenali žádné významné výkyvy," řekl mluvčí Lidlu Tomáš Myler. Zájem o alkoholické a nealkoholické nápoje se podle něj mění spíše podle sezony, piva a limonády jsou například oblíbené v létě, uvedl. Vyjma Vánoc jdou podle něj lihoviny na odbyt především o Velikonocích.

V prodejnách KauflandGlobus je zájem o alkoholické nápoje během roku poměrně stabilní. „Trendem je ale zvyšující se zájem a o alkoholické mix drinky, který bude nabírat na síle s teplejším počasím," řekla mluvčí Aneta Turnovská.

Žena vybírá lahve v supermarketu ViDI Studio / Shutterstock.com

Nealko drinky jsou v kurzu

Na e-shopu Rohlik.cz byla v únoru poptávka po alkoholu přibližně na stejné úrovni jako loni, uvedla mluvčí Denisa Morgensteinová. Zákazníci podle ní nejčastěji nakupují pivo, víno nebo prosecco. V únoru na Rohlik.cz proti předchozím měsícům narostly například prodeje nealkoholických vín, stát za tím však mohou i slevové akce, které firma zavedla, uvedla Morgeinsteinová.

„Žádné mimořádné snížení zájmu o alkoholické nápoje u zákazníků nepozorujeme. Vidíme ale rostoucí zájem o nealkoholické alternativy prosecca, šumivých vín, aperitivů či piva včetně těch ochucených," hodnotí situaci mluvčí Albertu Jiří Mareček.