Konec bombastických slev: E-shopy čekají velké změny a připravují se na nová pravidla. Co všechno se změní?

Žena leží před počítačem a drží platební kartu gpointstudio / Shutterstock.com

Nový zákon o ochraně spotřebitele přináší několik základních změn, které se týkají hlavně e-shopů. Vyhnou se jim pouze ti, kteří se zaměřují na B2B. Ostatní internetoví prodejci si musí dát větší pozor na zlevňování zboží, původ zákaznických hodnocení i reklamační řád. Nové povinnosti ale čekají i na samotné zákazníky, jen zatím přesně nevíme, kdy začnou platit.

Přečtěte si také

Královna podzimu v sobě ukrývá ovoce plné vitamínů. Už jste dali šanci mochyni peruánské?
Královna podzimu v sobě ukrývá ovoce plné vitamínů. Už jste dali šanci mochyni peruánské?

Slevy podle nových pravidel

Internetoví prodejci i majitelé kamenných obchodů si musí dát pozor na výpočet slev. Nově je potřeba vycházet z nejnižší částky, za kterou se zboží v posledních 30 dnech prodávalo. Tím chce Evropská unie předejít krátkodobému zvyšování cen před akcí, tedy klamání zákazníka. K výjimkám pochopitelně patří produkty, které mají krátkou dobu spotřeby, zejména čerstvé potraviny.

Konec falešných recenzí zákazníků

Každý obchodník musí uvádět zdroje hodnocení a způsob jejich ověřování. Bude tedy složitější nakupovat lajky nebo neoprávněně mazat negativní recenze. Za takové chování hrozí provozovatelům e-shopů poměrně vysoké sankce. A pozor – opatření platí jak pro samotné internetové obchody, tak pro online tržiště nebo profily prodejců na sociálních sítích.

Žena vybírá oblečení na smartphonu Gorodenkoff / Shutterstock.com

Platíte jen za to, co si dáte do košíku

Prodejci už nesmí k vámi vybranému zboží sami přihazovat další položky. Nejste povinni za ně platit, a tak si majitelé e-shopů podobné triky jistě rozmyslí. Tvrzení, že jste si produktů mohli všimnout, už neobstojí.

Nové dodací lhůty zboží a reklamace v e-shopech

Na dodání mají nově e-shopy jen 30 dní, pokud se tedy se zákazníkem nedohodnou jinak. A nic pochopitelně nebrání tomu, aby byla doba výrazně kratší. Hlavní je termín dodržet.

Reklamační lhůta zůstává dvouletá, ale během prvního roku získá kupující nové výhody. Během této doby mu totiž v e-shopu musí uznat vrácení kvůli výrobní vadě. Samozřejmě bude nutné vrátit zboží nepoškozené a bez jakýchkoli vad způsobených používáním. Během druhého roku už musí spotřebitel dokázat, že poškození výrobku vzniklo během výroby, pouze se projevilo později. Konečné rozhodnutí pak bude na prodejci.

Dočkáme se změny ještě před Vánoci?

Novela zákona o ochraně spotřebitele vychází z vyhlášky, kterou EU vydala už loni v listopadu. Měla tedy začít platit nejpozději od 28. května, ale tehdejší vláda ji nestihla schválit. Nyní už čekáme jen na podepsání prezidentem a samotnou publikaci. Pokud tak nedojde k posunu na 1. ledna, můžou změny obchodníkům ještě zkomplikovat předvánoční vrchol sezóny.