Bedna plná ovoce a zeleniny za 19,90 Kč: Po Lidlu přichází nově s bedýnkami proti plýtvání i Penny

Cedule s reklamou na bedýnkou plnou ovoce a zeleniny v řetězci Penny Penny Market

Napadlo vás, co dělají obchody s potravinami, které se neprodají? V boji proti plýtvání nabízí zákazníkům výprodejové bedýnky, do nichž vybírají ovoce nebo zeleninu, které už nesplňují nejpřísnější kvalitativní standardy, ale i tak jsou stále nezávadné a chutné. Lidl byl z prvních, který takto levnější ovoce a zeleninu nabízel. Pilotní projekt před více než půl rokem zavedlo také PENNY v 7 obchodech, nyní jej rozšiřuje na více než 50 prodejen. Bedýnka se 2 kg ovoce a zeleniny stojí jen 19,90 Kč.

Přečtěte si také

Jak přežít horko v bytě bez klimatizace? I větrání v létě má svá pravidla
Jak přežít horko v bytě bez klimatizace? I větrání v létě má svá pravidla

Kde jsou a kolik stojí PENNY výprodejové bedýnky?

PENNY dlouhodobě bojuje proti plýtvání, proto se rozhodlo zavést bedýnky na ovoce a zeleninu, čímž jen v průběhu pilotního projektu zachránilo přes 9 tun potravin.

„Ovoce a zelenina patří mezi produkty, které mají krátkou dobu spotřeby a jsou náchylné k poškození. Na našich prodejnách kvalitu sledujeme neustále, u ovoce a zeleniny ji kontrolujeme průběžně každé dvě hodiny, protože vždy nabízíme našim zákazníkům tu nejvyšší kvalitu. Současně jsme řešili, co s ovocem a zeleninou, které už nesplňují nejpřísnější požadavky, ale které jsou nadále bez závad a chutné,“ popisuje Petr Baudyš, vedoucí oddělení kvality.

Dopřejte si zdravou svačinu

Kupte se slevou Banány.

Porovnat slevy

Podle něj se například jedná o lehce otlačené kousky nebo kousky z roztržených baleních pro více kusech. Řetězec proto připravil projekt bedýnek s mixem ovoce a zeleniny, a to o váze 2 kg. Nabízí je za 19,90 Kč, čili 9,95 Kč za kilogram. „Reakce zákazníků a zájem o tyto produkty předčil naše očekávání. Například v Plzni nebo Hradci Králové zákazníci takto nakoupili přes dvě tuny ovoce a zeleniny. Všem, kteří této nabídky využili a využívají, pak patří náš dík, protože nám tím pomáhají v boji proti plýtvání,“ komentuje Baudyš.

V současně době mohou zákazníci ovoce nebo zeleninu druhé jakosti v bedýnce o váze 2 kg za cenu 19,90 Kč nakoupit ve více než 50 obchodech PENNY po celé republice, postupně bude tato nabídka rozšiřována.

Ruce v rukavicích držící bedýnku s ovocem a zeleninou Anna Zheludkova / Shutterstock.com

Zbytky putují i ke zvířatům

V loňském roce PENNY v rámci boje proti plýtvání rovněž spustilo projekt PENNY PRO ZOO. Na základě spolupráce se zoologickými zahradami po celé republice dodává zvířatům ovoce a zeleninu ze svých obchodů, které už zákazníkům v rámci přísných požadavků na kvalitu nechce nabízet.

Nezvládáte všudypřítomné horko?

Kupte se slevou Meloun vodní.

Porovnat slevy

Zaměstnanci vytřídí ty kusy, které nesplňují estetickou kvalitu nebo je potřeba je zkonzumovat v co nejkratší době, přičemž toto ovoce a zelenina i nadále splňují všechny zdravotní normy a pro zvířata jsou zcela nezávadné. Tato podpora je pro zoologické zahrady významnou pomocí, protože zvířata díky ní dostávají kvalitní a zdravou stravu, která obohacuje jejich jídelníček. Celkově PENNY od začátku projektu dodalo do 26 zoologických zahrad na 50 tun ovoce a zeleniny.

Cedulka v prodejně Tesco Tesco

Lidl výprodejové bedýnky s ovocem, zeleninou a květinami

I v Lidlu si mohou zákazníci zakoupit bedýnky plné ovoce a zeleniny, které mají za cíl snížit plýtvání jídlem. V nabídce jsou od listopadu loňského roku, k dispozici je má všech 283 prodejen tohoto řetězce a stojí symbolických 25 Kč. Lidl tyto bedýnky navíc pravidelně plní i květinami.

Tesco bojuje proti plýtvání aplikací a slevou

Průkopníkem, který začal v Evropě veřejně ukazovat čísla a poukazovat na to, kolik potravin vyhodí, je řetězec Tesco. To navíc v Česku jako v jedné z prvních zemích testovalo speciální aplikaci, která pomáhá plýtvání jídlem zmenšovat.

„Je to aplikace, která umožní navázání kontaktu mezi neziskovou organizací a obchodní jednotkou v její blízkosti. Dnes jsou obě strany v kontaktu přes telefon, kde my nahlašujeme, kolik potravin máme k dispozici. Tato foodcloudová aplikace toto umí udělat za nás. Celý proces je jednodušší, nezisková organizace si tak umí naplánovat, kolik potravin přijde a komu ty potraviny určí. A nám navíc na konci vyjede účtenka, takže máme na papíru přesně zaevidované, které potraviny kam přišly,“ řekla před rokem při prezentaci ke spuštění nové aplikace pro SZ Byznys generální ředitelka Tesco Stores Katarina Navrátilová s tím, že pilotní projekt zatím vypadá slibně a pomáhá redukovat potravinový odpad v Česku.

Tesco také do svých regálů pravidelně umísťuje cedulky, které poukazují na zboží, co již není v kondici, ale stále může skvěle chutnat.