Tesco v Česku testuje aplikaci proti plýtvání jídlem, Lidl zavádí výprodejové bedýnky

Taška s nákupem Canva

Zbytečnému plýtvání jídlem začíná věnovat pozornost čím dál více domácností, organizací i řetězců. Ve snaze zamezit vyhazování neprodaných potravin vznikají nové způsoby usnadňující jejich darování či doprodej. Příkladem může být Tesco, které v Česku začalo testovat svou aplikaci pro neziskové organizace a potravinové banky. Jak aplikace funguje, jaké potraviny se v obchodech vyhazují nejčastěji, a jak s plýtváním bojují další řetězce, například Lidl, který představil své pilotní bedýnky?

Přečtěte si také

Poplatek za papírové letáky má snížit množství odpadu. Seniorům ale jejich online verze nevyhovují

Tesco snížilo množství vyhozeného jídla téměř o tři čtvrtiny

Již několik let se hypermarkety a supermarkety aktivně zasazují za menší plýtvání potravinami a zamezení zbytečnému vyhazování mnoha tun jídla. Jak například nedávno uvedlo britské Tesco, za poslední čtyři roky se jim množství vyhozených potravin podařilo snížit o 71 %. Ve finančním roce 2016/17 museli zlikvidovat téměř 14 tisíc tun potravin, v období 2020/21 to bylo již jen 4 tisíce tun.

Čím dál větší množství přebytků, které již není možné kvůli čerstvosti nebo končící trvanlivosti prodat, se také daří redistribuovat, například do zoologických zahrad nebo lidem v nouzi. Tesco takto během zmíněných čtyř let zachránilo více než 22 500 tun jídla a díky tomu ušetřilo 72 000 tun CO2.

Prodavačka z prodejny Tesco předává bedýnku se zeleninou muži Tesco

Aplikace Tesca pomůže snáze darovat zbytky potravin

Britský obchodní řetězec ovšem ve své snaze vyhazovat co nejméně jídla a dávat mu druhou šanci tam, kde je potřeba, pokračuje dál a konečně v Česku spustil aplikaci FoodCloud, která byla vyvinuta již v roce 2013 v Irsku. Aplikace cílí na neziskové organizace a potravinové banky. Těm v reálném čase ukazuje, s jakými potravinami z Tesca v jejich okolí mohou počítat, kolik jich bude k dispozici, a kdy bude možné je vyzvednout.

Neziskové organizace se k přebytečnému zboží dostanou rychleji

Ne vždy je totiž komunikace obchodu s neziskovými organizacemi a potravinovými bankami tak operativně rychlá a přesná, a některé zboží (např. pečivo, ovoce a zelenina či mléčné a masné výrobky) se musí zlikvidovat dříve, než k předání dojde. Díky aplikaci si ovšem mohou organizace přesně předem naplánovat, kdy budou jídlo odebírat, s jakým množstvím potravin mohou počítat a předem určit, komu potraviny přijdou.

Lidl zkouší udat 3kg bedýnky ovoce a zeleniny za 25 korun

S unikátním nápadem, jak dát potravinám poslední šanci, přišel také Lidl. V Česku začal do vybraných prodejen umisťovat speciální regály, které se zejména k večeru plní bedýnkami s tříkilovým mixem neprodaného ovoce a zeleniny. Jedna bedýnka vyjde pouze na 25 Kč a obsahuje například lehce otlačené či jinak mechanicky poškozené plody, které jsou ovšem kvalitativně v pořádku.

Iniciativa vznikla již před několika lety v zahraničních pobočkách Lidl a nyní se testuje i u nás. Pokud se projekt osvědčí, budou bedýnky postupně přibývat i v dalších prodejnách.

Nejčastěji se vyhazuje ovoce a zelenina

Podle nejnovějších statistik, které na svých stránkách uvedl již zmíněný řetězec Tesco, tvoří největší část vyhozených potravin právě ovoce a zelenina (35 %) a dále hotová jídla (15 %), u kterých je nejobtížnější pohotově zajistit druhý odbyt a zužitkovat je včas. Často se vyhazují také mléčné výrobky (12 %), maso a ryby (11 %) nebo pečivo (9 %).

Jak jsme psali výše, pokud řetězce přebytky ovoce a zeleniny neprodají nebo nedarují, putuje část také do zoologických zahrad, kde slouží jako krmivo pro zvířata, případně do bioplynových stanic, kde se využívá k energetickému zpracování.

K doprodání procházejícího jídla pomáhají i samolepky

Snahou čím dál většího množství supermarketů a hypermarketů je také jídlo zachránit ještě v obchodě, tedy nabídnout jej zákazníkům za výrazně nižší cenu. Na prodejnách přibývá košů s vyčleněným zbožím, jehož trvanlivost za chvíli končí, případně prodejci sází na nálepky, které zákazníky upozorní, že „zachraňují jídlo“ a mohou jej koupit s výraznou slevou.

Řetězce, které disponují vlastní pekárnou, řeznictvím nebo restaurací (např. Globus) zase mohou lépe plánovat produkci a pružně reagovat na poptávku, na což se aktuálně podle svých informací zaměřují mimo jiné i prodejny Albert nebo Kaufland.