Musí vás v obchodě obsloužit i bez respirátoru? ČOI došla trpělivost a má jasnou odpověď

Muž s respirátorem a žena s rouškou na ulici před nákupním centrem Canva

Možná jste v posledních dnech také dostali přeposlanou zprávu ze sociálních sítí s informací, že obchodníci nemají právo chtít po zákaznících, aby do jejich provozovny vstupovali pouze s respirátorem. I přesto, že povinnost nosit respirátor (nebo obdobný prostředek) ve vnitřních prostorech stanoví mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, někteří lidé se nechali zmást hoaxem na Facebooku a Instagramu. Česká obchodní inspekce teď vydala prohlášení, ze kterého jasně vyplývá, jak to s respirátory v obchodech aktuálně je.

Přečtěte si také

Jak budou mít obchody otevřeno ve státní svátek 28. září 2021? Někteří prodejci využijí výjimek
Jak budou mít obchody otevřeno ve státní svátek 28. září 2021? Někteří prodejci využijí výjimek

Podle slov zástupců České obchodní inspekce se v poslední době čím dál častěji dotazují lidé na situaci, kdy má údajně docházet k diskriminaci spotřebitele, který není vpuštěn do provozovny, když nemá nasazený respirátor.

ČOI se tak včera vyjádřila k celé situaci a varuje před podvodnými zprávami, které se šíří prostřednictvím internetu.

Monitor na stole v pracovně, na kterém je příspěvek, který se šíří na sociálních sítích a není pravdivý Facebook / Canva

Prodejce nemusí obsloužit zákazníka bez nasazeného respirátoru

„Pokud prodávající z důvodu ochrany před šířením nemoci COVID-19 odmítne obsloužit zákazníka, který porušuje opatření tím, že nemá předepsaný ochranný prostředek dýchacích cest, nelze takové jednání považovat za zakázanou diskriminaci ve smyslu § 6 zákona o ochraně spotřebitele, neboť sleduje legitimní cíl – ochranu dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí COVID-19,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich v prohlášení, které inspekce včera uveřejnila na svém webu.

„Vyžadování právní úpravou předepsaného ochranného prostředku dýchacích cest jako předpokladu k prodeji výrobku či poskytnutí služby je k dosažení tohoto cíle přiměřené; taková podmínka není zjevně svévolná či iracionální a nijak nenarušuje důstojnost zákazníka. Informace o tom, že ČOI takové jednání postihuje, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích,“ doplnil Fröhlich.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz