Musí vás v obchodě obsloužit i bez respirátoru? ČOI došla trpělivost a má jasnou odpověď

Muž s respirátorem a žena s rouškou na ulici před nákupním centrem Canva

Možná jste v posledních dnech také dostali přeposlanou zprávu ze sociálních sítí s informací, že obchodníci nemají právo chtít po zákaznících, aby do jejich provozovny vstupovali pouze s respirátorem. I přesto, že povinnost nosit respirátor (nebo obdobný prostředek) ve vnitřních prostorech stanoví mimořádné opatření Ministerstva zdravotnictví, někteří lidé se nechali zmást hoaxem na Facebooku a Instagramu. Česká obchodní inspekce teď vydala prohlášení, ze kterého jasně vyplývá, jak to s respirátory v obchodech aktuálně je.

Přečtěte si také

Belgické vafle jako z vánočních trhů si připravíte doma jen z pár surovin

Podle slov zástupců České obchodní inspekce se v poslední době čím dál častěji dotazují lidé na situaci, kdy má údajně docházet k diskriminaci spotřebitele, který není vpuštěn do provozovny, když nemá nasazený respirátor.

ČOI se tak včera vyjádřila k celé situaci a varuje před podvodnými zprávami, které se šíří prostřednictvím internetu.

Monitor na stole v pracovně, na kterém je příspěvek, který se šíří na sociálních sítích a není pravdivý Facebook / Canva

Prodejce nemusí obsloužit zákazníka bez nasazeného respirátoru

„Pokud prodávající z důvodu ochrany před šířením nemoci COVID-19 odmítne obsloužit zákazníka, který porušuje opatření tím, že nemá předepsaný ochranný prostředek dýchacích cest, nelze takové jednání považovat za zakázanou diskriminaci ve smyslu § 6 zákona o ochraně spotřebitele, neboť sleduje legitimní cíl – ochranu dalších zákazníků a zaměstnanců provozovny před jejich nakažením nemocí COVID-19,“ vysvětluje tiskový mluvčí ČOI Jiří Fröhlich v prohlášení, které inspekce včera uveřejnila na svém webu.

„Vyžadování právní úpravou předepsaného ochranného prostředku dýchacích cest jako předpokladu k prodeji výrobku či poskytnutí služby je k dosažení tohoto cíle přiměřené; taková podmínka není zjevně svévolná či iracionální a nijak nenarušuje důstojnost zákazníka. Informace o tom, že ČOI takové jednání postihuje, je falešnou zprávou, která je často šířena na sociálních sítích,“ doplnil Fröhlich.