Policie varuje: Hackeři si našli způsob, jak zaútočit po telefonu. I opatrný člověk může naletět

Muž provádí platbu přes telefon zhudifeng / Canva

Ještě nikdy nebylo pro podvodníky tak snadné dostat peníze z lidí, jako je tomu dnes. Ke svým podlým trikům využívají metodu, která dokáže zamaskovat telefonní číslo tak, že vypadá jako opravdové telefonní číslo banky, ba dokonce i policie. Napálit se tak může kdokoli – i člověk, který si na podvodné praktiky dává jinak pozor.

Přečtěte si také

Recepty na rychlé dezerty z maximálně 4 ingrediencí, které báječně chutnají

Číslo se může tvářit jako důvěryhodné

Spousta starších lidí se počítače a brouzdání po internetu bojí. Často mají například strach, že jejich přístroj napadne zlý virus, který je okrade o celoživotní úspory uložené v bance.

Ačkoli tyto obavy mohou znít až paranoidně, jejich strachu se nedá divit. Mají zkrátka hrůzu z neznámého. Ostatně články varující před hackery se v tisku i na internetu objevují dnes a denně. Starší člověk (a nejen ten) je proto oprávněně obezřetný, když má co dočinění s počítačem a internetem.

Jenomže tento typ nebezpečí nečíhá jenom na počítači. Obzvláště obezřetní by nejen senioři, ale také lidé v produktivním věku měli být, když přijmou hovor z čísla, které se tváří jako zákaznická linka – ať už jde o banku nebo softwarovou společnost typu Microsoft.

  • Číslo si pro ověření můžete vyhledat přes Google, abyste věděli, zda je důvěryhodné, anebo ne – ani to však nemusí pomoci.
Starší člověk pracuje na počítači seb_ra / Canva

Dávejte si pozor na vishing v kombinaci se spoofingem

V poslední době Policie ČR eviduje čím dál více podvodných telefonátů, kterým se říká vishing (voice phishing – hlasový phishing).

Že je telefonát podvodný, nemusíte vůbec poznat. Člověk na lince může znít důvěryhodně, a dokonce i číslo, ze kterého volá, patří infolince banky. Proč tedy takovému telefonátu nevěřit a neudělat to, co po vás domnělý pracovník banky či jiné firmy požaduje?

Docela nedávno jako účinná obrana proti podvodným e-mailům stačilo důkladně zkontrolovat e-mailovou adresu odesílatele. Ta se totiž na první pohled tvářila být hodnověrná, ale po podrobném prozkoumání jste zjistili, že se v ní nachází přesmyčka nebo jiná znaková hříčka, které si na první pohled většina lidí nevšimne.

Dnes už jsou ovšem podvodníci mnohem dál. Využívají takzvaný spoofing, maskovací služby, které dokážou telefonní číslo či e-mailovou adresu zamaskovat tak, že odpovídá skutečnému kontaktu od banky, firmy, nebo dokonce i policie.

Nakupujte levněji, používejte bezpečně

Promyšlený podvod může zmást i opatrné lidi

Reálně se tedy může stát, že vám podvodník vydávající se za pracovníka banky zavolá, že váš bankovní účet byl napaden a je potřeba, abyste peníze dočasně převedli na jiný bankovní účet, než se problém vyřeší. V danou chvíli možná váháte a říkáte si, že si vše raději prověříte v bance. Jenomže vzápětí vám zavolá „policie“, že váš účet byl skutečně napaden.

Jak byste v takové kritické situaci zareagovali? A co teprve vaši rodiče nebo prarodiče? Řešení je snadné – rozhodně volajícího neposlouchejte a sami si zavolejte do banky nebo svoji pobočku navštivte.

Hacker u počítače Canva

Policie radí, jak nenaletět

Před těmito podvodnými technikami Policie ČR důrazně varuje. Abyste byli více v bezpečí, myslete na těchto 9 zásad:

  1. Nereagujte na podezřelé hovory a v žádném případě nesdělujte žádné citlivé údaje ke své osobě ani bezpečnostní údaje z platební karty nebo přístupové údaje k online bankovnictví.
  2. Nikdy nikomu nesdělujte a ani nepřeposílejte bezpečnostní/autorizační kód, který vám přišel formou SMS zprávy.
  3. Myslete na to, že útočník dokáže napodobit jakékoliv telefonní číslo, ale třeba i e-mailovou adresu.
  4. Nikdy nikomu podezřelému neumožňujte vzdálený přístup do svého počítače.
  5. Sledujte a pečlivě čtěte informace od své banky v internetovém bankovnictví.
  6. Při každém vstupu do internetového bankovnictví kontrolujte, zda odpovídá doména přihlašovací stránky. To platí vždy, když někam zadáváte své osobní nebo přihlašovací údaje.
  7. Pravidelně aktualizujte software, antivirový program, firewall.
  8. Buďte neustále ostražití, protože i vy se můžete stát cílem podobného podvodného jednání.
  9. Během nebo po daném podezřelém hovoru si zaznamenejte údaje, které vám útočník sdělil (jména, e-mailové adresy, čísla účtů, odkazy na webové stránky apod.).