Para ořechy jsou tvrdé, ale pod slupkou skrývají nutriční poklad

Žena drží dřevěnou misku s para ořechy New Africa / Shutterstock.com

Jižní Amerika dala světu mnoho pokladů a jedním z nejvýznamnějších jsou para ořechy. Najdete je ve zdravých tyčinkách i mnoha snídaňových směsích. Důvod je prostý, jsou doslova přeplněné důležitými živinami. Mají nezaměnitelnou chuť i podobu a pokud jste už měli jeden takový ořech v ruce, zajisté víte, že je velmi těžké ho otevřít. Zjistěte více o této potravině, kterou si milovníci zdravé výživy nemohou vynachválit.

Přečtěte si také

Tipy na dárky pro ženy: S námi se nespletete, ať už je kreativní nebo gurmánka
Tipy na dárky pro ženy: S námi se nespletete, ať už je kreativní nebo gurmánka

Poznejte brazilské ořechy

Para ořechy dostali svůj název podle brazilského města Pará, odkud se často vyvážely do Evropy. Ve světě jsou známé jako brazilské ořechy, anglicky brazil nuts.

Fascinující jsou nejen ořechy, ale už samotný strom, který je plodí. Nazývá se juvie ztepilá a může dorůst do výšky až 50 metrů, čímž se řadí mezi největší jihoamerické stromy. Dožít se může i 1 000 let a plodí tobolky podobné kokosovým ořechům o průměru do 20 centimetrů, které obsahují 12–22 semen.

Nejhojněji se pěstují v Bolívii, Peru, Kolumbii a Brazílii. Nenajdete zde však žádné velké plantáže, většina plodů je sbírána od divoce rostoucích stromů. Kromě člověka si na těchto semenech pochutná pouze hlodavec aguti, protože jiné zvíře se přes tvrdou skořápku nedostane.

Dvojice para ořechů na stromě guentermanaus / Shutterstock.com

Po rozlousknutí na vás vykoukne krémově bílý nebo nažloutlý ořech nasládlé chuti. Na rozdíl od jiných ořechů se musí čerstvý rychle konzumovat nebo zpracovat, protože má vysoký obsah tuků a mohl by žluknout. Pokud chutná kysele, už je žluklý. Při konzumaci začínejte s malým množstvím, citlivější jedinci na ně totiž mohou mít alergii.

Ačkoliv je mnoho lidí nikdy neochutnalo, můžete je u nás snadno pořídit v kamenných obchodech i online. Jejich cena není vysoká a koupit si je můžete nejčastěji nevyloupané nebo vyloupané a pražené.

Oříšky – zdravé a chutné mlsání v akci

Extrémně výživná pochoutka

Co přesně obsahují, že jsou tak výživné? Plody jsou extrémně bohaté na minerál selen – asi šest para ořechů ho obsahuje téměř 544 mg. Tento minerál je pro tělo nezbytný, protože interaguje s bílkovinami a posiluje imunitu.

Jsou také bohaté na další minerály, jako je měď, hořčík, zinek, železo, fosfor a vápník. Nesou i fytonutrienty, jako je lutein-zeaxanthin a kryptoxanthin-ß. Výhody jejich konzumace spočívají také v obsahu různých vitamínů, které zde najdeme – typicky jde o vitamíny A, C, E, thiamin, foláty a niacin.

Rozpůlený para ořech nabízí pohled na semínka ukrytá uvnitř slupky RHJPhtotos / Shutterstock.com

Zdravotní výhody

  • Podpora štítné žlázy – Štítná žláza má vyšší obsah selenu než kterýkoli jiný orgán v těle. Tento prvek se váže s jinými molekulami v ní a pomáhá tělu vytvářet a využívat různé hormony. Konzumace těchto ořechů podpoří zdravé fungování štítné žlázy a tím i celého těla. Navíc vás ochrání před jejím onemocněním.
  • Prevence srdečních onemocnění – Obsahují vápník, draslík a hořčík, které pomáhají regulovat krevní tlak. Kromě toho může rozpustná vláknina v ořeších pomoci snížit hladinu LDL cholesterolu. Antioxidanty zase snižují poškození volnými radikály a riziko srdečních onemocnění.
  • Bojujte se záněty – Stejně jako většina ostatních ořechů obsahují para ořechy mono a polynenasycené mastné kyseliny, které pomáhají bojovat proti zánětům.
  • Rakovina – Obsažený selen vede ke snížení rizika rakoviny a zlepšení výsledků její léčby. Je zde také kyselina ellagová, která vykazuje protirakovinné a antimutagenní vlastnosti.
  • Hubnutí – Jsou bohaté na vlákninu, která zvýší pocit sytosti a odrazuje od přejídání. Dále nesou arginin, aminokyselinu, která podporuje zvýšený výdej energie a spalování tuků.

Nezapomeňte na ovoce

Kupte se slevou Banány.

Porovnat slevy

  • Imunita – Selen přenáší zprávy z různých imunitních buněk, které koordinují správnou imunitní odpověď. Bez něj by tedy tento proces nebyl tak účinný. Je zde také zinek, který posiluje imunitu a ničí patogeny.
  • Zdraví mozku – Selen v ořeších zvyšuje antioxidační aktivitu a chrání mozek před poškozením. Také může pozvednout náladu a pomoci předcházet depresím.
Miska s vyloupanými para ořechy a rozpůleným ořechem v pozadí RHJPhtotos / Shutterstock.com
  • Trávení – Obsažená rozpustná vláknina přitahuje vodu, mění se na gel a zpomaluje trávení. Ta nerozpustná zase dodává stolici objem a pomáhá potravě procházet žaludkem a střevy.
  • Hladina testosteronu – Selen a zinek pomáhají zvýšit produkci testosteronu.
  • Sexuální zdraví – Suplementace selenem zvyšuje počet a pohyblivost spermií. Konzumace ořechů také pomáhá při léčbě erektilní dysfunkce.