Zemětřesení na trhu, velké firmy hromadně propouští, aby kompenzovaly vyšší náklady

Propuštěný zaměstnanec si odnáší krabici s věcmi 4 PM production / Shutterstock.com

Ať už je situace jakákoliv, vždy je základem zaměstnání, které znamená pravidelný příjem a jistotu. Propouštění je zcela běžný jev, ke kterému se společnosti uchylují z mnoha důvodů, od přesunu, až po zánik nebo restrukturalizaci. Nyní je to však jiné, velké i malé firmy po celém světě se pustily do hromadného propouštění. Něco takového může vyvolat skutečné zemětřesení na trhu.

Přečtěte si také

Největší žrouti elektřiny podle elektrikáře. Jaké spotřebiče mají největší spotřebu?

Cílem je snížit náklady

Krize postihla všechny. Lidé méně nakupují a kvůli menšímu odbytu je potřeba v mnoha oblastech snížit výrobu. Vzhledem k energetické krizi, inflaci a válce se navíc firmám pochopitelně značně zvyšují náklady.

Snaží se proto šetřit různými způsoby, a jelikož jsou zaměstnanci jednou z největších výdajových položek, jejich hromadné propouštění jim pomáhá z krátkodobého horizontu situaci přečkat. Možná byste očekávali, že se k propouštění uchýlí pouze malé firmy, tento jev se nicméně týká i známých a velkých hráčů na trhu, kteří vydělávají miliardy.

Ruka v obleku držící kostky s ikonou pracovníků Andrii Yalanskyi / Shutterstock.com

Obavy investorů i zastavení vývoje

Propouštění doprovází pokles investic a rostoucí obavy investorů. Mnoho společností se ještě před pandemií připravovalo na zářivou budoucnost a začalo nabírat řadu konzultantů, analytiků, poradců a asistentů. Taková pracovní síla se v současné době ovšem ukazuje jako přebytečná – nemá využití, a firmy se jí proto chtějí zbavit. Někteří giganti sice nepropouští, ale zcela zastavili nábor nových zaměstnanců. Patří sem například společnosti Intel, Meta nebo Uber.

Efekt se teprve může projevit

Současný trh práce je v mnoha zemích poměrně silný – míra nezaměstnanosti se snižuje a počet pracovních míst roste. To vše by se však mohlo v blízké budoucnosti změnit, protože mnoho podniků se bude snažit přizpůsobit měnící se ekonomice. Reakce na změny na trhu obvykle nepřichází ihned, ale s určitým zpožděním.

Analytici již nejsou schopni spolehlivě určit, jak se bude situace na trhu vyvíjet, může se zlepšit, ale také může mít katastrofický scénář. Nikdo také není schopen říci, jak dlouho bude toto období nejistoty trvat, a to přirozeně vytváří obavy a brání jakémukoliv růstu nebo investicím do rozvoje.

Žena pláče nad notebookem po obdržení výpovědi fizkes / Shutterstock.com

Které firmy se rozhodly propouštět?

Desítky světově známých společností se letos rozhodly hromadně propouštět. Které to například jsou?

  • Xiaomi – Čínský výrobce smartphonů propustil asi 900 lidí, což se dotklo zhruba tří procent z jeho více než 32 000 zaměstnanců. Důvodem jsou klesající tržby.
  • Netflix – Lidé šetří, tudíž se zmenšuje i počet předplatitelů, kteří využívají služeb tohoto streamovacího giganta. Netflix propustil 150 pracovníků, kteří tvoří asi 2 % jeho pracovní síly.
Udělejte si večer pohodu – s filmem a něčím dobrým

Kupte se slevou Chipsy Lay's.

Porovnat slevy

  • Vimeo – Populární videohostingová platforma Vimeo v červenci 2022 propustila 6 % svých zaměstnanců.
  • Twitter – Od té doby, co Elon Musk oznámil akvizici Twitteru, zredukovala tato mikroblogovací stránka 30 % svého týmu.
  • AliExpress – Čínský e-commerce gigant Alibaba Group Holding propustil ve své ruské pobočce 40 % zaměstnanců, což představuje 624 lidí.
  • Ford – Americká automobilka Ford Motor má zrušit až 8 000 pracovních míst, aby snížila náklady a zintenzivnila své zaměření na elektrická vozidla.
  • Tesla – Koncem června Tesla propustila 229 zaměstnanců, převážně z týmu pro systém Autopilot.
Za volantem jen bezpečně
  • Rivian – Elektrická automobilka Rivian zvažuje propuštění zhruba 5 % ze svých 14 000 zaměstnanců, tedy cca 700 lidí.
  • Shopify – Plánuje propustit přibližně 1 000 zaměstnanců, tedy zhruba 10 % své celosvětové pracovní síly. V interní zprávě z 26. července sdělil generální ředitel Tobias Lütke zaměstnancům své přesvědčení, že e-commerce po pandemii bude nadále růst. To se však nenaplnilo.