Nakupování na internetu je v dnešní době velmi oblíbené. Díky široké nabídce e-shopů nemusíme ani vyjít z domu, vyhneme se frontám a zboží nám do pár dnů přijde až ke dveřím. I online nákupy ale mají svoje nevýhody. Jednou z nich je nebezpečí poškození zásilky během přepravy. Jak se ale zachovat, když vám zásilka dorazí poškozená, a po kom vymáhat škodu?
Od chvíle, kdy e-shop zaplacené zboží odešle na vaši adresu, až do okamžiku, kdy jej převezmete, za toto zboží ručí. To znamená, že jakékoli případné poškození způsobené během přepravy jde na jeho účet, i kdyby jej způsobil přepravce.
Váš podpis prohlášení o nepoškozenosti balíku přitom svědčí pouze o stavu obalu, nikoli výrobku uvnitř. Právo nahlásit škodu máte proto ještě ve chvíli, kdy balíček rozbalíte. Pokud je však balíček zjevně poškozený už při pohledu zvenčí, rozhodně jej odmítněte převzít a zahajte reklamaci.
Motortion Films / Shutterstock.com
Jakmile rozbalíte balík a zjistíte, že je zboží poškozené, vše nafoťte a ihned informujte obchodníka. „O poškození byste měli dopravce informovat a reklamaci u prodejce podat co nejdříve, aby ten případně mohl požadovat náhradu škody po dopravci,“ uvedla ředitelka spotřebitelské organizace dTest Eduarda Hekšová. Dodala také, že otálení by mohlo vést k neuznání reklamace, protože byste tak prodejci znemožnili včas podat reklamaci u dopravce.
Kupte se slevou Aku čistič oken WV Easy Kärcher.
Pozor také na situace, kdy jste si dopravu zajistili sami, v takovém případě nemáte na reklamaci nárok. „Reklamovat zboží u prodejce z důvodu jeho poškození nebo kvůli tomu odstoupit od smlouvy nelze, pokud jste si dopravu zajistili sami, nezávisle na prodávajícím. V takovém případě totiž prodejce za zboží odpovídá pouze do okamžiku předání k dopravě. A reklamaci vadného dodání je tak třeba řešit s dopravcem, stejně jako když sami posíláte zásilku,“ vysvětluje Hekšová.
Pokud jste majitel e-shopu, nejlépe uděláte, když případnému poškození zboží předejdete. Abyste zboží co nejvíce ochránili, důkladně jej zabalte, zvláště, jde-li o vysoce křehký materiál, jako je třeba sklo nebo porcelán.
V případě, že zásilka obsahuje více kusů zboží, všechny zabalte zvlášť, obalte klidně i několika vrstvami bublinkové fólie a upevněte v balení tak, aby se nic nemohlo volně pohybovat. Volný prostor lze jednoduše vycpat fixačním materiálem.
Drazen Zigic / Shutterstock.com
Ve chvíli, kdy vám zákazník nahlásí poškozené zboží, máte zpravidla jen pouhých několik dní na reklamaci u dopravce. Každý dopravce má přitom rozdílné lhůty pro řešení těchto sporů.
„Pokud dopravce nevyhoví reklamaci k vaší spokojenosti, tedy jste přesvědčeni o tom, že jste věc zabalili správně, nebo například nesouhlasíte s výší náhrady škody, můžete se obrátit na Český telekomunikační úřad, který je příslušný k dozoru nad poštovními službami,“ doporučuje Hekšová. Pokud vám nevyhoví ani ten, nezbývá, než se obrátit na soudního znalce.