Během pandemie vzrostla obliba osobních odběrů. U Čechů ale stále vede doručení balíků až domů

Kurýr s balíkem volající zákazníkovi Canva

Asociace pro elektronickou komerci ve výzkumu zjistila, že se v průběhu pandemie zvyklosti Čechů změnily. Důvodem může být strach z koronaviru, kdy se lidé báli chodit ven, případně se potkávat s ostatními. Využívány jsou však i nové možnosti – například výdejní boxy – které si získaly své oblíbence.

Přečtěte si také

Konec spalovacích motorů do roku 2035? EU schválila ukončení jejich prodeje
Konec spalovacích motorů do roku 2035? EU schválila ukončení jejich prodeje

Externí výdejny zaznamenaly výrazný růst v oblibě

V porovnání s předchozím výzkumem došlo k velkému růstu v oblasti vyzvedávání u výdejních míst (například Zásilkovna nebo pobočka České pošty). Vyjádřeno procenty došlo v porovnání s rokem 2018 k nárůstu o 8 procentních bodů – výdejní místa využívá 27 % respondentů.

Varianty osobního odběru jsou dále podpořeny přímým výdejem v e-shopu (15 % respondentů) a výdejními boxy (6 % respondentů). Podle ředitele Jana Vetyšky se jedná o velkou proměnu, neboť nyní varianty osobního odběru představují 48 %. „Před třemi lety to přitom bylo jen 23 %. Rychle pak roste zájem o výdejní boxy, které poskytují nakupujícím velkou časovou flexibilitu. Očekáváme, že tento trend bude pokračovat i nadále,“ komentoval Vetyška.

Boxy rostou na úkor výdejen e-shopů

Výdejní boxy, které si Češi oblibují čím dál tím více, už zavedly firmy jako například DPD, Alza, Zásilkovna nebo Rohlík. 11 % respondentů přitom uvedlo, že dříve více využívali vlastní výdejny e-shopů, nikoliv boxy. Za změnou může být například strach z interakce s ostatními. Naopak 22 % respondentů zmínilo, že si častěji nechávají dodat balíčky domů – což je logické, protože loňský rok jsme kvůli lockdownům a homeofficům trávili více času doma než běžně.

Ani převzetí doma už ale tolik netáhne

Výzkum, jehož se účastnilo přes 1 000 respondentů, se kromě nákupních zvyklostí zaměřil i na vliv pandemie na ně. Ten lze nejvíce pozorovat například u zmíněného doručování domů. Třebaže domov je stále nejoblíbenější místo, kam si Češi nechávají balíky poslat, obliba tohoto způsobu klesá na úkor jiných možností vyzvedávání. „Porovnáme-li letošní výsledky s rokem 2018, vidíme, že se chování nakupujících výrazně změnilo. Zatímco před třemi lety si nejčastěji nechalo zaslat balíčky domů 66 % zákazníků, letos už je to jen 45 %,“ přiblížil Vetyška.