3 druhy výrobků ze supermarketů, které nejsou tak zdravé, jak si myslíme

Jsou vaše snídaně skutečně tak zdravé, jak si myslíte? Pixabay

Díky neustále se zpřísňujícím standardům a zákonům ohledně značení potravin a jejich složení se v obchodech naštěstí již jen málo setkáme s klamavě a nezákonně označenými výrobky. Stále však existují marketingové a prodejní triky, které v nás dokážou vyvolat dojem, že jsou některé potraviny lepší a zdravější, než je tomu ve skutečnosti.

Přečtěte si také

Test bezlaktózových jogurtů: Splnění bezlaktózové povinnosti nebo i přidaná hodnota?
Test bezlaktózových jogurtů: Splnění bezlaktózové povinnosti nebo i přidaná hodnota?

Jedná se o velice obratné a chytré výroky, kterými se nás výrobci v reklamách a na obalech produktů snaží ke koupi přesvědčit. Tušíte správně, jde o typické pojmy jako „cereální“, „light“ či „zdravá svačinka“. Co za těmito slovy ale opravdu vězí? 

Light mléčné výrobky

Aby mohl být výrobek označený jako „light“, musí být obsah jeho základní suroviny snížený minimálně o 30 % oproti běžnému produktu stejného druhu. U mléčných výrobků se to typicky týká například tuku.

Zatímco u tvarohů, tvrdých i čerstvých sýrů nebo kefírů mohou být light verze opravdu méně kalorickou volbou, u ochucených potravin je pravda někde jinde. Například ve slazených jogurtech či tvarohových výrobcích se často nahrazuje chybějící tuk zahušťovadly, škroby a sladidly. A ve výsledku jsou tak tyto varianty mnohem méně zdravé než ty běžné, neodtučněné.

U light výrobků si vždy pozorně přečtěte výživové údaje – zaměřte se především na umělá sladidla a škroby Freepik

Jak zdravá je „zdravá“ svačinka pro děti?

Řekněme si to přímo, jedinou zdravou svačinkou pro děti je čerstvé ovoce a zelenina, obyčejné mléčné výrobky jako jogurty a kefíry apod. Jak v nás tedy výrobci dokážou vyvolat dojem, že jsou přeslazené svačinky a sušenky ve tvaru medvídků nebo různé chlazené pochoutky tím nejlepším, co můžeme dětem ke svačině dát?

Odpověď je jednoduchá – většinou se snaží vypíchnout jednu přítomnou zdravou ingredienci. Ale o těch ostatních, již ne tolik zdravých, v reklamě pomlčí.

Vitamíny a ovoce? Většinou vede cukr

Například u ovocných džusů a pitíček se zdůrazňuje obsah ovocné složky a vitamínů. Ty sice v produktech opravdu obsažené jsou, většinou ale pouze v nižším množství. Čistého cukru však bývá v těchto nápojích naopak víc než dost. 

U chlazených sladkých svačinek (řezy, tvarohové tyčinky atd.) zase výrobci sázejí na zvýraznění obsahu mléka a vápníku. Opět ale platí, že cukru bývá v takových výrobcích mnohem více, než by mělo ve zdravé stravě být. A stejně je tomu tak i u různých cereálií, sušenek nebo jemného pečiva, v němž se navíc může nacházet i výrazné množství bílé mouky či dalších nežádoucích látek.

V dětských svačinkách i v jemném pečivu určeném pro děti bývá ukryto plno cukrů a mouky Freepik

Na co je dobré si dát při nákupu pozor? Vždy pečlivě studujte složení produktů i energetické hodnoty uvedené na obalech. V této souvislosti ještě připomeneme, že u některých potravin výrobci často uvádějí energetickou hodnotu na „porci“, tedy například pouze na jednu tyčinku z balení či jeden dílek čokolády. Kalorická hodnota i obsah cukrů, tuků či soli se tak může zdát nižší. Vždy se proto podívejte na gramáž, k níž se výživové hodnoty vztahují.

Cereální výrobky nemusejí být vždy dietní a zdravé

Ať už jde o snídaňové výrobky, tyčinky a snacky nebo o tmavé pečivo, výrobcům se často daří přesvědčit nás, že všechno nesoucí označení „cereální“ spadá do kategorie zdravé výživy. Cereální výrobky jsou ovšem ty, které obsahují jakékoliv obilniny – tedy i bílou mouku, ve které jsou živiny i vitamíny obsaženy pouze v minimálním množství. Výživově hodnotné jsou pouze výrobky celozrnné – ty obsahují celá zrna i s jejich obalovou vrstvou, která je bohatá na zmíněné vitamíny, minerály, vlákninu a další prospěšné látky.

Tip: Pokud se chcete ujistit, že již vždy zvolíte pečivo vhodné pro vaše zdraví, přečtěte si tento náš článek.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!