Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

3 druhy výrobků ze supermarketů, které nejsou tak zdravé, jak si myslíme

3 druhy výrobků ze supermarketů, které nejsou tak zdravé, jak si myslíme

Díky neustále se zpřísňujícím standardům a zákonům ohledně značení potravin a jejich složení se v obchodech naštěstí již jen málo setkáme s klamavě a nezákonně označenými výrobky. Stále však existují marketingové a prodejní triky, které v nás dokáží vyvolat dojem, že některé potraviny jsou lepší a zdravější, než je tomu ve skutečnosti.

Přečtěte si také

Neplaťte za bělení zubů. Tyto vychytávky vám je vybělí za pár korun
Neplaťte za bělení zubů. Tyto vychytávky vám je vybělí za pár korun

Jedná se o velice obratné a chytré výroky, kterými se nás výrobci v reklamách a na obalech produktů snaží ke koupi přesvědčit. Tušíte správně, jedná o typické pojmy jako „cereální“, „light“ či „zdravá svačinka“. Co za těmito slovy ale opravdu vězí?

Light mléčné výrobky

Aby mohl být výrobek označený jako „light“, musí být snížený obsah jeho základní suroviny minimálně o 30 % oproti běžnému produktu stejného druhu. U mléčných výrobků tak bývá například snížen podíl tuku.

Zatímco u tvarohů, tvrdých i čerstvých sýrů, kefírů nebo neochucených zakysaných produktů toto nevadí a light verze mohou být opravdu méně kalorickou volbou, u ochucených light potravin je však pravda někde jinde. Například ve slazených jogurtech nebo slazených tvarohových výrobcích se často nahrazuje chybějící tuk zahušťovadly, škroby a sladidly. Ve výsledku je tak light verze mnohem méně zdravá než běžná neodtučněná.

U light výrobků si vždy pozorně přečtěte výživové údaje, zaměřte se především na umělá sladidla a škroby

Jak zdravá je „zdravá“ svačinka pro děti

Řekněme si to na rovinu, jedinou zdravou svačinkou pro děti je čerstvé ovoce a zelenina, obyčejné mléčné výrobky jako jogurty a kefíry apod. Jak to tedy výrobci dělají, že v nás dokáží vyvolat dojem, že jsou přeslazené svačinky a sušenky ve tvaru medvídků nebo různé chlazené pochoutky tím nejlepším a nejzdravějším, co můžeme dětem ke svačině dát? Odpověď je jednoduchá.

Většinou se snaží vypíchnout z obsahu produktu jednu přítomnou zdravou ingredienci – o ostatních, už ne tolik zdravých, pak ale reklama mlčí.

Vitamíny a ovoce? Většinou vede cukr!

U ovocných džusů a pitíček se zvýrazňuje obsah ovocné složky a vitamínů. To všechno sice v produktu obsažené je, nicméně většinou ve velice malém množství. Naopak cukru bývá v takových nápojích více než dost.

U chlazených sladkých svačinek (různé řezy, tvarohové tyčinky apod.) zase výrobci sází na zvýraznění obsahu mléka a vápníku (jen si vzpomeňte na všechny ty reklamy, kde u těchto přeslazených „svačinek“ teče mléko proudem). Opět ale platí, že cukru bývá v takových výrobcích mnohem více, než by mělo, aby bylo možné považovat takový výrobek za součást zdravé stravy. Stejně tak je tomu u různých cereálií, sušenek nebo jemného pečiva, kde se navíc může nacházet výrazné množství bílé mouky nebo dalších nežádoucích látek.

V dětských svačinkách i v jemném pečivu určeném pro děti bývá ukryto plno cukrů a mouky
  • Na co je dobré si dát při nákupu pozor? Vždy pečlivě studujte složení produktů i energetické hodnoty uvedené na obalech. V této souvislosti ještě připomeneme, že u potravin (jako jsou např. cukrovinky) výrobci často uvádí energetickou hodnotu na „porci“ – tou může být jedna sušenka z balení, jeden dílek tyčinky apod. Kalorická hodnota i obsah cukrů, tuků nebo soli se tak může zdát nižší. Vždy se proto podívejte na gramáž, k jaké se výživové hodnoty vztahují.

Cereální výrobky nemusí být vždy dietní a zdravé

Ať už jde o snídaňové výrobky, tyčinky a různé snacky nebo tmavé pečivo, výrobcům se zkrátka podařilo nás nějak přesvědčit, že vše co nese označení „cereální“ spadá do kategorie zdravé výživy. A přitom cereální výrobky jsou takové, které obsahují jakékoliv obilniny. Tedy i bílou mouku, ve které jsou obsaženy živiny a vitamíny pouze v naprosto minimálním množství. Výživově hodnotné jsou tedy jen výrobky, které jsou označené jako celozrnné – ty obsahují celá zrna i s jejich obalovou vrstvou, která je bohatá na zmíněné vitamíny, minerály, vlákninu a další prospěšné látky.