Albert a Billa zavádí recyklované nákupní košíky. Lidl šetří plastem na obalech svých výrobků

Vyskládané nákupní košíky u vstupu do obchodu Albert Albert

Obchodní řetězce hledají stále nové cesty, jak snížit negativní dopady spotřeby plastů na životní prostředí. Trendem posledních let je hlavně nahrazování plastu ekologičtějším materiálem nebo opakované použití plastových obalů, například v drogeriích. Jednou z možností je i recyklace použitého plastu, jak k tomu přistoupil Albert a Billa u svých nákupních košíků.

Přečtěte si také

Společnosti Heinz a Mattel se spojily a vytvořily „Barbiecue“ omáčku

S tříděním košíků pomáhá aplikace

Albert začal nasazovat nový typ nákupních košíků nejprve v modernizovaných prodejnách. Z oběhu se postupně vyřazují ty, které jsou poškozené nebo znečištěné.

Nepoužitelné díly košů se shromažďují v takzvaných circu-boxech přímo v obchodech. Celý proces řídí aplikace, která informuje o množství použitých košů v dané prodejně a naplánuje také přepravu do recyklačního centra.

Část určená k recyklaci se rozemele na plastovou drť, ze které se vylisují nové koše. Tímto způsobem se zpracovávají jak ty klasické, tak i košíky na kolečkách. Jsou vyrobené z polypropylenu a na rozdíl od původních modrých mají tmavě šedou barvu. Je na nich také logo upozorňující na to, že obsahují 95 procent recyklovaného plastu.

S obměnou nákupních košíků začíná i Billa

Řetězec je testuje zatím ve čtyřech prodejnách v Praze, Brně a Havířově. Ve stávajících obchodech budou košíky obměňovány postupně, tak, aby se zamezilo vyřazování funkčních kusů. V nově otevřených prodejnách Billy budou zákazníci nakupovat již s recyklovanými košíky, které se vyrábí v České republice. Nákupní košík z recyklátu obsahuje 75-95 procent recyklovaného plastu a unese až 20 kilogramů nákupu.

Člověk s plným nákupním košíkem v obchodě Billa Billa

Recyklace prodlouží životnost košíku až pětkrát

V obchodech přitom každý rok doslouží přibližně 15 tisíc nákupních košů, což je zhruba 30 tun polypropylenu, které lze znovu použít. Košíky, které už není možné opravit, posílají k recyklaci i ostatní nákupní řetězce. Jejich životnost se pohybuje v průměru okolo pěti let, díky recyklaci se však prodlouží až pětkrát.

Množství cyklů lze navýšit postupným přidáváním nového materiálu, který časem ztrácí elasticitu. Ani poškozený recyklát ale není nutné vyhazovat. Dá se využít na výrobky se silnější stěnou, například přepravky, květináče nebo podlahové dlaždice. Díky speciální technologii recyklace lze vracet do oběhu i regály, cenové lišty nebo ochranná plexiskla.

Šetřit plastem se dá nejen na košících

Způsobů, jak snížit spotřebu plastů, je spousta. Například v Lidlu kromě recyklace nákupních košíků začali snižovat gramáž PET lahví. Týká se to nealkoholických nápojů značek Saguaro, Freeway a Naturis. Na lahvích se kromě toho používají nízká víčka a 1,5litrové a dvoulitrové nápoje dostaly užší etikety. Díky těmto opatřením se ročně ušetří zhruba 500 tun plastu.