Zákazníci si v několika českých obchodech koupili plesnivé zboží. Jak postupovat, když se to stane i vám?

Víte, co dělat, když si koupíte prošlé zboží? Canva

Portál Potraviny na pranýři nedávno upozornil na to, že v několika obchodech byl objeven čerstvý tvarohový sýr, na jehož povrchu se šířila plíseň. Co když se toto stane i vám? Víte, jak máte postupovat, když si z obchodu přinesete prošlé nebo zkažené potraviny?

Přečtěte si také

Budou tyto Vánoce bez cukroví? Češi uvažují, že se vzdají pečení

Zboží není v pořádku. A co teď?

Pokud si domů omylem přinesete prošlé zboží, protože jste se zapomněli podívat na datum spotřeby, nebo až ve vlastní kuchyni zjistíte, že je výrobek zkažený, máte právo ho reklamovat, a to za těchto podmínek:

  • Musí vám být minimálně 18 let. V případě, že zboží nakoupila neplnoletá osoba, musí za ni jednat zákonný zástupce.
  • Je nutné předložit doklad o koupi, tedy účtenku, aby bylo jasné, že jste prošlé nebo zkažené zboží nakoupili právě v dané prodejně.

Jak bude problém řešen?

Řešením je většinou výměna zboží nebo vrácení peněz, přičemž je důležité říci, že o způsobu rozhoduje prodejce, nikoliv zákazník (nedostane-li na výběr). Nevyhoví-li vám v obchodě, lze se obrátit na státní kontrolní úřady, jako je Česká obchodní inspekce a Státní zemědělská a potravinářská inspekce. Takový postup sice nezaručí, že dostanete nové zboží nebo své peníze zpět, ale dojde k prošetření, jestli se obchod zachoval dle zákona.

Sledujte data na obalech. Canva

Když v obchodě uvidíte prošlé zboží

Stane-li se vám, že si u regálu nebo chladničky všimnete potravin s prošlým datem minimální trvanlivosti, můžete upozornit obsluhu. Takové zboží, pakliže není zdravotně závadné, obchod prodávat může, ovšem na fakt, že je výrobek již prošlý, musí upozornit viditelným označením. Navíc je tyto potraviny nutné umístit odděleně od ostatních, tedy neprošlých potravin, a za kvalitu přestává ručit výrobce, ale zodpovědnost spadá pod prodávajícího.

Jinak tomu je u potravin, kde už minul termín „spotřebujte do“. Takové se totiž prodávat již nesmí a je nutné, aby je obsluha obchodu stáhla z prodeje. Nejčastěji jde o čerstvé zboží, jako jsou salámy, saláty, čerstvé mléčné výrobky a podobně.

Snažte se předejít nepříjemnostem

Jelikož vracet se zpět do obchodu a vyřizovat reklamaci, jistě není příjemné, a to pro vás ani pro zaměstnance, je lepší problémům předcházet. Ano, někdy to tak úplně nejde, protože fakt, že něco není v pořádku, se ukáže až po otevření výrobku. Nicméně zkuste nakupovat opatrně.

Všímejte si dat minimální trvanlivosti i spotřeby; prohlížejte celý výrobek, zda nemá poškozený obal nebo neteče. U jogurtů sledujte víčko – pokud je nafouknuté, prozrazuje, že obsah by nemusel být v pořádku.