Arašídové máslo je plné vitamínů a minerálů. To nejlepší si doma snadno vyrobíte za 15 minut

Arašídové máslo je plné vitamínů a minerálů. To nejlepší si doma snadno vyrobíte za 15 minut Freepik

S arašídovým máslem je to podobné jako s avokádem. Někteří se jej nemohou nabažit, jiní kouzlu jeho chuti zkrátka nepropadli. Jedno je ovšem jisté – obsahuje řadu vitamínů, minerálů a zdravých tuků a má plno příznivých účinků na naše tělo. V rozumné míře je proto ideální součástí zdravého a vyváženého jídelníčku. Pokud samozřejmě sáhnete po tom kvalitním. Co sledovat ve složení arašídových másel a jak si ho jednoduše vyrobit doma?

Přečtěte si také

Podle čeho vybírat kapra, aby vám na Vánoce nezkazil požitek ze štědrovečerní večeře
Podle čeho vybírat kapra, aby vám na Vánoce nezkazil požitek ze štědrovečerní večeře

Arašídy – luštěniny nabité vitamíny a minerály

Kromě každého, kdo si na arašídovém másle rád pochutnává jen tak, je skvělé pro sportovce i pro ty, kteří se snaží zhubnout. Je totiž výborným zdrojem bílkovin a zdravých tuků.

A pokud jej zařadíte do své snídaně nebo svačiny, na dlouhou dobu vás zasytí, potlačí chuť na sladké a dodáte svému tělu pořádnou dávku užitečných látek.

Příznivé účinky arašídů na naše zdraví:

  • Obsahují mononenasycené mastné kyseliny (olejové) a omega 6 mastné kyseliny. Tyto zdravé tuky snižují riziko kardiovaskulárních onemocnění, odbourávají v těle špatný cholesterol a podporují tvorbu toho zdravého.
  • Obsahují vitamín E (antioxidant) a vitamíny skupiny B včetně riboflavinu, thiaminu, niacinu, kyseliny pantothenové, vitaminu B6 a folátů.
  • Z minerálů jsou bohatým zdrojem mědi, draslíku, manganu, vápníku, železa, hořčíku, zinku a selenu.
  • Mají vysoký obsah polyfenolových (přirozených) antioxidantů, včetně kyseliny p-kumarové, které chrání před virovými infekcemi.
  • Překypují bílkovinami (pro vegany jsou například ideálním zdrojem rostlinných proteinů).

Zdravá a dobrá chuťovka skvělá třeba k vínu

Kolik arašídového másla je zdravé denně sníst?

U dávkování arašídového másla samozřejmě platí pravidlo všeho s mírou – a obzvláště pokud hubnete nebo jíte zdravě. To v tomto případě znamená asi 1–3 kávové lžičky denně. Pro zajímavost, ve 2 lžičkách najdete asi 200 kalorií, ale také cca 7–8 gramů proteinu a 2–3 gramy vlákniny.

Arašídové máslo je plné zdravých a cenných látek, musí být ale kvalitní a obsahovat 100% podíl arašídů natic_ua / Pixabay

Vždy vybírejte pouze máslo se 100% podílem arašídů

Nesmíme ovšem zapomenout ani na druhé pravidlo. Pokud chcete z arašídového másla dostat všechny jeho příznivé účinky a cenné látky, musíte si vybírat to kvalitní.

Tedy přírodní, které obsahuje 100% podíl arašídů, a naopak neobsahuje žádné přidané látky jako ztužené tuky a oleje (často se přidávají arašídové nebo palmové), transmastné kyseliny a velké množství cukrů nebo soli. Právě tyto uměle přidávané suroviny jsou typické pro levnější produkty. Vždy proto pozorně čtěte složení.

Na trhu lze vybírat ze dvou základních druhů burákových másel – existuje jemné („smooth“) nebo s křupavými kousky nasekaných arašídů („crunchy“).

Tousty a arašídové máslo, to je chutná a originální snídaně!

Do čeho se arašídový krém hodí?

Arašídové máslo můžete mazat na toasty či jiné pečivo a lívance nebo palačinky, kombinovat s ovocem a džemy, případně přidávat do ovesných kaší či proteinových koktejlů. Je ideální také pro zdravější pečení (např. jako přísada do sušenek, muffinů, brownies nebo dortových krémů) a neztratí se ani během vaření. Skvěle se hodí do receptů indické kuchyně, třeba pro přípravu arašídové omáčky ke kuřeti s rýží na způsob indického kari.

K výrobě domácího arašídového másla budete potřebovat pouze arašídy natural, dobrý mixér a 15 minut Freepik

Základní recept na domácí arašídové máslo

Budete potřebovat:

  • Arašídy natural – nepražené a nesolené, loupané. Jako minimální množství se udává 500 g. Chcete-li ovšem másla více, klidně rovnou sáhněte po kilovém balení. To vás na internetu vyjde na cca 100 Kč.
  • Kvalitní a výkonný mixér

Postup:

  1. Nepražené natural buráky dejte rozprostřené na plechu s pečicím papírem na 10 minut do trouby předehřáté na 180 °C. Získají skvělou chuť a teplo v plodech „probudí“ oleje – budou se pak snáze mixovat.
  2. Vložte do mixéru a mixujte, dokud nebude konzistence krému jemná (nebo podle vaší chuti). Většinou to zabere 5 minut, záleží však na výkonnosti vašeho přístroje.

Přisypte si do košíku oříšky v akci

Tip: Pokud vám nevadí více soli, lze pro přípravu použít také pražené solené arašídy (ideálně je namíchat s nesolenými) nebo vyrobené máslo špetkou soli dochutit. A pokud naopak dáváte přednost sladší verzi, můžete přidat trochu cukru či pro zdravější variantu trochu medu.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz