Jezte banán i se slupkou – je to velice zdravé a snadněji tak zhubnete

Snědli byste tato kolečka banánu i se slupkou? Pixabay

Zakousli jste se někdy při loupání banánu do jeho slupky a měli jste obavy z otravy? Buďte v klidu – slupky od banánů můžete v pohodě jíst, protože jsou plné vitamínů a vlákniny. Neplatí to však vždy, slupky některých byste totiž naopak neměli jíst vůbec, jinak si přitížíte. Pojďte se podívat, jak se v tom vyznat!

Přečtěte si také

Znáte topinambur aneb židovské brambory? Vysoká, žlutě kvetoucí rostlina, jejíž hlízy hojně využijete v kuchyni
Znáte topinambur aneb židovské brambory? Vysoká, žlutě kvetoucí rostlina, jejíž hlízy hojně využijete v kuchyni

Banánové slupky? V cizích zemích klasika!

Ano, banán je jedlý celý, vyhazování jeho slupky do koše je tak často zbytečné – její konzumace by nás totiž díky v ní obsažené vláknině i více zasytila.

V některých zemích se ostatně banány společně se slupkou v gastronomii zcela běžně používají, a to vařené i smažené. A existuje také veganské „trhané vepřové maso“, které není z opravdového vepřového, ale právě z banánové slupky.

Jaké zdraví prospěšné látky banánová slupka obsahuje?

Pokud na banán nahlížíme jako na celek, potom jeho slupka představuje přibližně 35 % celkové hmotnosti, což vůbec není málo. Obsahuje nejen velké množství vlákniny a vitamínů (bohaté jsou zejména na vitamíny B6 a B12), ale také bílkoviny, aminokyseliny, polynenasycené mastné kyseliny a draslík.

Z jakých banánů ji lze jíst a jak slupka chutná?

Pokud jste si představili, že se zakousnete do běžného, neoloupaného banánu, který koupíte v supermarketu, raději na tuto myšlenku ihned zapomeňte. Taková slupka je totiž plná pesticidů. Vhodné je jíst pouze ty banány, které nebyly chemicky ošetřeny (a i ty byste měli pořádně omýt). Pokud si tím nejste jisti, přelijte je vařící vodou. Vhodné je i jejich očištění pod tekoucí vodou pomocí kartáče na ovoce a zeleninu. Máte-li čas, ponořte celá banán na 10 - 15 minut do roztoku vody s jedlou sodou.

Chuť banánové slupky pak závisí na stadiu zralosti banánu samotného. Čím zralejší je, tím je jeho slupka sladší a tenčí. V případě nezralého, zeleného banánu si na ní naopak zřejmě moc nepochutnáte a při konzumaci se i trochu nadřete.

Ideální slupka na banánové trhané „maso“. Dali byste si? Kupi.cz

4 důvody, proč jíst banán i se slupkou

Některé účinky za to prostě stojí:

  1. Banánová slupka je účinná při cukrovce i vysokém krevním tlaku: Obsahuje flavonoidy, taniny, alkaloidy, glykosidy a další látky, což jsou sloučeniny, které mají antibakteriální, protizánětlivé a antidiabetické účinky.
  2. Jako pomocník při snižování cholesterolu a prevence proti rakovině: Rozpustná vláknina obsažená ve slupkách banánů podle některých studií napomáhá snižovat cholesterol a také předcházet vzniku rakoviny tlustého střeva.
  3. Obsahuje antioxidanty: Banánová slupka obsahuje také množství antioxidantů (jako jsou například polyfenoly, katecholaminy a karotenoidy).
  4. Účinkuje jako imunostimulant: Studie zkoumající vlivy banánové slupky naznačují, že by bioaktivní sloučeniny v nich obsažené mohly mít léčivé účinky, ba dokonce být užitečné jako imunostimulanty čili látky podporující funkci imunitního systému.

Chcete to vyzkoušet osobně?

Opravdu ji tedy máme jíst?

Stále jste skeptičtí? Ani se vám nedivíme. Existují totiž dva tábory – konzumace banánových slupek má své příznivce i odpůrce.

Zelené banány obsahují hodně rezistentního škrobu, který je dobrý pro zdraví střev Pixabay

Kdo je pro? Odbornice na výživu Susie Burrell

Není tomu tak dávno, co výživová specialistka z Austrálie Susie Burrell nabádala čtenáře ke konzumaci banánů i se slupkami. Uvedla, že tak do sebe dostanete více než 20 % vitamínu B6 a vitamínu C, a také zvýšíte příjem draslíku a hořčíku, tedy minerálů, kterých mnohdy nepřijímáte dostatek.

A benefity, které lze vidět i navenek?

Budete odpočatí, protože banánová slupka prý pomáhá zlepšovat spánek a stav pleti, a dokonce podporuje hubnutí. Aby se vám slupky od banánů jedly lépe, je doporučeno rozmixovat je spolu s dalším ovocem či zeleninou do smoothie.

Jaké banány jsou dle Susie nejlepší?

Nejlépe ty zářivě žluté, které jsou nejbohatší na antioxidanty a mají protirakovinné účinky. Zelené, nezralé jsou naopak bohaté na tryptofan, který má přímý vliv na kvalitu spánku, a obsahují také hodně rezistentního škrobu, který je dobrý pro zdraví střev.

  • Nezralé banány se velice špatně konzumují – Susie nicméně radí předem je uvařit, aby změkly.
Zářivě žlutá banánová slupka je plná antioxidantů Pixabay

Kdo je proti? Řada odborníků

Dle nich totiž o banánové slupce víme příliš málo – neznáme například její přesný počet kalorií., kvůli čemuž ostatně ani není zahrnuta do databáze amerického ministerstva zemědělství, která je jinak velmi obsáhlá.

Je libo něco sladšího?

Hubne se po banánové slupce?

Neexistuje potravina, po které byste jen přibírali, anebo naopak ta, která by měla jen hubnoucí účinek. V otázce hubnutí je vždy důležitý celkový kalorický příjem.

Jídlo bohaté na vlákninu nám nicméně rychleji dodá pocit sytosti, a my jej tak sníme méně. Stejně jako banánová slupka ovšem spoustu vlákniny obsahuje i oloupaný banán, avokádo, pomeranče, cereálie či luštěniny.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz