Jezte banán i se slupkou, je to velice zdravé a snadněji tak zhubnete

Snědli byste tato kolečka banánu i se slupkou? (Foto: Pixabay.com)

Zakousli jste se někdy při loupání banánu do jeho slupky a měli jste obavy z otravy? Dobrá zpráva! Buďte klidní, slupky od banánů můžete v pohodě jíst, protože jsou plné vitamínů a vlákniny. Nicméně to neplatí vždy, slupky některých byste naopak neměli jíst vůbec, jinak si přitížíte.

Přečtěte si také

Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh
Stále více e-shopů nabízí odloženou platbu. Výhody a rizika snadného nakupování na dluh

Nevyhazujte peníze do koše

Teď už tedy víte, že banán je jedlý celý, a to včetně slupky, která tak pravděpodobně zbytečně často končí v koších. Kdybychom totiž jedli společně s banánem i slupku, toto ovoce by nás díky vysokému obsahu vlákniny ve slupce více zasytilo. Ostatně v některých zemích se banány společně se slupkou v gastronomii zcela běžně používají, a to vařené i smažené. Existuje také veganské „trhané vepřové maso“, které není z opravdového vepřového, ale právě z banánové slupky.

Banán je hned po citrusech tím nejoblíbenějším ovocem na světě, podílí se hned 17 % na celkové světové produkci ovoce a je pěstován ve více než 130 zemích.

Jaké zdraví prospěšné látky banánová slupka obsahuje?

Pokud na banán nahlížíme jako na celek, potom jeho slupka představuje přibližně 35 % celkové hmotnosti, což vůbec není málo. Ale v naprosté většině případů i tak banánové slupky končí v odpadcích, což je škoda, protože obsahují nejen velké množství vlákniny a vitamínů (bohaté jsou zejména na vitamíny B6 a B12), ale také bílkoviny, aminokyseliny, polynenasycené mastné kyseliny a draslík.

Ideální slupka na banánové trhané „maso“. Dali byste si? (Foto: Jana Albrechtová)

Z jakého typu banánu se dají slupky jíst?

Pokud jste si představili, že byste se zakousli do běžného neoloupaného banánu, který koupíte v supermarketu, raději na tuto myšlenku ihned zapomeňte. Taková slupka je plná pesticidů, a proto je vhodné jíst pouze banány, které nebyly chemicky ošetřeny, přičemž i ty byste měli pořádně omýt.

4 důvody, proč jíst banán i se slupkou

Některé účinky za to prostě stojí:

  1. Banánová slupka je účinná při cukrovce i vysokém krevním tlaku: Obsahuje flavonoidy, taniny, alkaloidy, glykosidy, antokyany a terpenoidy, což jsou sloučeniny, které mají antibakteriální, protizánětlivé a antidiabetické účinky, působí tedy jako přírodní prostředek ke snížení vysokého krevního tlaku.
  2. Jako pomocník při snižování cholesterolu a prevence proti rakovině: Rozpustná vláknina obsažená ve slupkách banánů podle některých studií napomáhá snižovat sérový cholesterol a také předcházet vzniku rakoviny tlustého střeva.
  3. Obsahuje antioxidanty: Banánová slupka obsahuje také množství antioxidantů (jako jsou například polyfenoly, katecholaminy a karotenoidy).
  4. Účinkuje jako imunostimulant: Studie z roku 2016, zabývající se vlivy banánové slupky, naznačuje, že by bioaktivní sloučeniny v ní obsažené mohly mít léčivé účinky, ba dokonce být užitečné jako imunostimulanty (látky podporující funkci imunitního systému).
Zelené banány obsahují také hodně rezistentního škrobu, který je dobrý pro zdraví střev (Foto: Pixabay.com)

Jak chutná syrová banánová slupka?

Její chuť závisí na stadiu zralosti banánu samotného. Čím zralejší banán je, tím je jeho slupka sladší a tenčí. V případě nezralého zeleného banánu si na syrové slupce zřejmě moc nepochutnáte a při konzumaci se i trochu nadřete.

Jak tedy? Jíst, či nejíst?

Stále jste skeptičtí? Ani se vám nedivíme. Existují totiž dva tábory. Na jedné straně jsou příznivci a na té druhé odpůrci. 

Kdo je pro? Odbornice na výživu Susie Burrell

Není tomu tak dávno, co výživová specialistka z Austrálie Susie Burrell nabádala čtenáře ke konzumaci banánů i se slupkami. Uvedla, že tak do sebe dostanete víc než 20 % vitamínu B6 a vitamínu C a také zvýšíte příjem draslíku a hořčíku, tedy minerálů, kterých mnohdy nepřijímáte dostatek.

A benefity, které půjdou vidět i navenek?

Budete odpočatí, protože banánová slupka prý pomáhá zlepšovat spánek a stav pleti, a dokonce podporuje hubnutí. Aby se vám slupky od banánů jedly lépe, je doporučeno rozmixovat je spolu s dalším ovocem či zeleninou do smoothie.

Jaké banány jsou dle Susie nejlepší?

Nejlépe ty zářivě žluté, které jsou nejbohatší na antioxidanty. Mají totiž protirakovinné účinky, zatímco zelené banány jsou bohaté na jednu velice důležitou aminokyselinu – tryptofan, která má přímý vliv na kvalitu spánku. Zelené banány obsahují také hodně rezistentního škrobu, který je dobrý pro zdraví střev. Nezralé banány se ale velice špatně konzumují, proto Susie radí je předem uvařit, aby změkly.

Zářivě žlutá banánová slupka je plná antioxidantů (Foto: Pixabay.com)

Kdo je proti? Řada odborníků

Dle nich totiž o banánové slupce víme příliš málo, dokonce není zahrnuta v rozsáhlé databázi amerického ministerstva zemědělství, neví se tedy přesně ani to, kolik má kalorií.

Hubne se po banánové slupce?

Neexistuje potravina, po které byste jen přibírali, anebo naopak ta, která by měla jen hubnoucí účinek. V otázce hubnutí je vždy důležitý celkový kalorický příjem. Nicméně jídlo bohaté na vlákninu nám rychleji dodá pocit sytosti, a my jej tak sníme méně.

Stejně jako banánová slupka obsahují spoustu vlákniny také oloupaný banán, avokádo, pomeranče, cereálie či luštěniny.

Ale i tito odborníci se shodují na tom, že banánovou slupku jíst můžete, jen musíte být opatrní. Slupka totiž chrání banán před pesticidy, které jsou na toto ovoce hojně aplikovány, je tedy důležité vyhýbat se konzumaci banánů se slupkami zakoupených v běžných obchodech.

Pokud však chcete jíst slupky od banánu jenom proto, abyste neprodukovali tolik odpadu, existuje spousta jiných užitečných způsobů, jak je smysluplně využít – třeba na leštění obuvi.

Přidat na Seznam.cz👈Přidejte si Kupi Magazín na homepage Seznamu!