Hospodští mají strach z odlivu hostů, další vlnu uzavírání ale neplánují

Skupina přátel pije pivo Drazen Zigic / Shutterstock.com

V Česku nehrozí další vlna uzavírání hospod, a to i přes zavedení vyššího DPH na pivo od začátku roku 2024. Uzavřít svůj podnik plánují v letošním roce pouze dvě procenta provozovatelů. Vyplývá to z nedávného průzkumu Plzeňského Prazdroje, kterého se zúčastnilo téměř 3 400 tuzemských hospod. Téměř třetina hospodských se ale bojí odlivu zákazníků.

Přečtěte si také

Chybějící testery nutí zákazníky otevírat nové výrobky. „Nedělejte to,“ vzkazují obchody

Čepované pivo vyjde dráž

Návštěvníci hospod si toho v posledních měsících nemohli nevšimnout. Čepované pivo v Česku zdražilo v souvislosti se zavedením vyššího DPH.

Podle dat Dotykačky, která zveřejnil Plzeňský Prazdroj, ke zdražení dosud přistoupilo 62 procent podniků, ostatní provozovatelé nechali ceny na stejné úrovni jako v loňském prosinci. Průměrně došlo k nárůstu ceny čepovaného piva napříč celým trhem o 2,8 koruny na půllitr.

Plánované zvednutí DPH na čepované pivo rozvířilo debatu už v loňském roce. Zatím to ovšem vypadá, že se milovníci piva svého zlatavého moku jen tak nevzdají.

„Strach majitelů a provozovatelů hospod, že lidé přestanou chodit na jídlo a pivo, je citelný. Ale začátek letošního roku černé scénáře rozptýlil. Na prodejích piva během prvních měsíců roku vidíme, že setkávání se s přáteli v hospodách je pro Čechy důležité a že nenechají ‚své' podniky padnout. Věřím, že tento pozitivní sentiment bude pokračovat i v dalších měsících a naplno se rozvine se začátkem zahrádkové sezóny,“ řekl obchodní ředitel Plzeňského Prazdroje Roman Trzaskalik.

Výčepní čepuje pivo Parilov / Shutterstock.com

Hospodští se bojí odlivu zákazníků

Největším strašákem je pro hospodské právě odliv hostů. V průzkumu pro Plzeňský Prazdroj, kterého se zúčastnilo téměř 3 400 tuzemských hospod, to uvedlo 30 procent respondentů. Hned v závěsu je obava z toho, že lidé budou méně utrácet (24 procent dotázaných).

Mezi další problémy řadí nedostatek personálu a 18 procent z nich si myslí, že pohostinství pro zaměstnance už není tak atraktivní. Téměř desetina provozních je rozhodnuta, že začnou pomáhat u výčepu nebo s obsluhou. V rámci optimalizace chce také 6 procent provozovatelů omezit otevírací hodiny a 5,5 procent snížit počet otevíracích dní.

Tvarůžková pomazánka s pivem
Čas přípravy: 25 min Obtížnost: Snadný

Tvarůžková pomazánka s pivem

Pomazánka z tvarůžků a piva zaujme svou nevšední chutí nejednoho milovníka voňavých sýrů. Její příprava je rychlá, jednoduchá a výsledek naprosto fantastický. Tak ji pojďte s námi vyzkoušet.

Tvarůžková pomazánka s pivem

Jak se snaží zákazníky udržet?

České hospody se ještě nedávno těžce vzpamatovávaly z odlivu zákazníků během covidu a rostoucích cen. Řada provozních musela svůj podnik zavřít, ale ostatní se hodlají o zákazníky poprat.

„Mnohem častěji než na jakákoli omezování podnikání sázejí na vylepšení a rozvoj svých služeb, což jim pomůže zachovat přízeň zákazníků a přivede nové. Novinky letos plánuje zavést téměř 21 procent hospod a restaurací,“ dodal Roman Trzaskalik. Změny se budou týkat například nabídky jídel a nápojů, vylepšení interiéru či zahrádek.

Zdroje: prazdroj.cz, seznamzpravy.cz