Alena šla do obchodu cíleně, věděla, že máslo je v akci. Netušila ale, že kvůli poslednímu balení zažije hádku, urážky a fyzický útok. „Nikdy bych nevěřila, že se kvůli potravině někdo takhle rozzuří,“ říká. Co dělat, když se konflikt rozjede mezi regály?
Příběh, který čtete, se skutečně stal. Paní Alena (63) se s ním svěřila redakci Kupi.cz. Z důvodu ochrany soukromí neuvádíme její příjmení.
„Nikdy bych nevěřila, že se něco takového může stát zrovna mně,“ říká Alena (63) z Olomouce, která se redakci Kupi.cz svěřila se svým šokujícím zážitkem z běžného nákupu. Chtěla si jen vzít poslední balení másla ve slevě. Odcházela otřesená, bez másla a s pocitem, že lidská slušnost je na ústupu.
„To je moje! Dejte to sem! ozvalo se za mnou, když jsem sáhla po posledním balení másla v regálu. Než jsem se stihla otočit, cítila jsem, jak mi někdo škubnul rukou. Vyděšeně jsem se podívala. Žena ve středních letech, zarudlá ve tváři, mi vytrhla máslo z ruky a začala křičet, že jsem jí ho vzala.“
Alena chodí do obchodu pravidelně, sleduje akce, protože jako důchodkyně musí šetřit. „Máslo bylo ve slevě za 29,90. Věděla jsem, že půjde rychle pryč, tak jsem si přivstala. Ale že mě někdo napadne kvůli potravině? To jsem opravdu nečekala.“
Snažila se situaci uklidnit. Řekla, že se nechce hádat a že máslo klidně pustí. „Ale ona nepřestávala. Křičela, že jsem bezohledná důchodkyně, že všechno vykoupíme a mladým nic nezůstane.“ Lidé kolem se jen dívali. Někteří se pousmáli, jiní odvraceli zrak. „Nikdo nic neřekl. Připadala jsem si jako veřejný nepřítel. A přitom jsem udělala jen to, co každý, vzala si zboží z regálu.“ Nakonec odešla bez másla. Třásly se jí ruce, byla v šoku. „Doma jsem brečela. Ne kvůli máslu, ale kvůli tomu, jak se lidé dokážou chovat.“
Redakce Kupi.cz oslovila několik zákazníků, kteří byli někdy svědky podobného konfliktu v obchodě. „Pamatuju si, jak se lidi hádali kvůli vajíčkům ve slevě. Babička s mladíkem se málem poprali. Bylo to trapné a smutné zároveň,“ říká Martin (29 let). „Jednou jsem viděla, jak se dvě paní přely o poslední mouku. Nikdo se neodvážil zasáhnout. A já se stydím, že jsem taky jen stála,“ přiznává Jana (52 let).
Mgr. Michal Král, krizový intervent a specialista na zvládání konfliktů, potvrzuje, že podobné situace nejsou výjimkou.
„Kombinace stresu, nedostatku zboží, tlaku na ceny a osobních frustrací může vyvolat agresi i u jinak klidných lidí. Slevy aktivují pocit ohrožení, že někdo jiný získá to, co potřebujeme.“
„V první řadě neeskalujte konflikt. Ustupte, i za cenu toho, že přijdete o zboží. Vaše bezpečí je důležitější než máslo. Pokud dojde k fyzickému kontaktu, nahlaste incident vedení prodejny nebo policii.“
„Personál by měl být vyškolený na krizové situace, ale často není. Svědci mohou zasáhnout slovně nebo alespoň přivolat pomoc. Mlčení situaci jen zhoršuje.“
Co dělat, když vás někdo napadne v obchodě kvůli zboží:
Alena dnes říká, že už se do podobných situací raději nepouští. „Když vidím, že u regálu vzniká tlačenice, jdu pryč. Nechci se stát obětí dalšího výbuchu.“
Její vzkaz ostatním? „Nejde o máslo, vajíčka ani slevy. Jde o to, jak se k sobě chováme. A někdy stačí jen trocha ohleduplnosti, abychom si neudělali ze supermarketu bitevní pole.“
Zdroje: Kupi.cz, paní Alena a oslovení zákazníci, Mgr. Michal Král