Kterou zeleninu a ovoce bychom nikdy neměli loupat a proč? Pozor na okurky a jablka

Škrábete doma mrkev před vařením? Canva

Pomeranče, banány, ale také jablka, hrušky či brambory. Mnoho druhů ovoce a zeleniny jsme si zvykli loupat zcela automaticky a naprosto bez rozmyšlení. Odborníci však upozorňují na některé druhy, které bychom raději ve svém vlastním zájmu loupat neměli – přicházíme tím totiž o vitamíny, minerály i další prospěšné látky. U kterých potravin si tedy dát pozor?

Přečtěte si také

Pomazánkové máslo vzniklo jako experiment, který si zamilovalo celé Československo
Pomazánkové máslo vzniklo jako experiment, který si zamilovalo celé Československo

Loupat, nebo neloupat?

Možná vám teď tato otázka začala vrtat hlavou. Proč vás nabádáme k tomu, abyste některé ovoce a zeleninu vůbec neloupali? Například zbavovat klasické brambory slupek je pro nás už naprostou samozřejmostí. Slupky určitých plodů ale v sobě obsahují opravdu to nejlepší, co z nich můžete získat.

Týká se to třeba právě zmíněných brambor – pokud je zbavíte slupky, přijdete o důležité, nutričně hodnotné prvky. Od kterých dalších potravin je ještě vhodné dát škrabku pryč?

Někteří lidé jablečnou slupku zkrátka nezkousnou pasja1000 / Pixabay

Jablka a hrušky

Zatímco se někdo z nás do jablka či hrušky s chutí zakousne i s jejich slupkou, pro jiného je zcela běžné a samozřejmé, že je nejprve slupky důkladně zbaví. Jablko v sobě ale obsahuje více než 30 minerálních látek, mezi kterými najdeme hlavně železo, fosfor a hořčík – a podstatnou dávku těchto látek obsahuje právě slupka. Hrušky jsou na tom velmi podobně.

Mrkev i petržel

O mrkvi se říká, že je dobrá na oči. Má také pozitivní vliv na leukemické buňky, zároveň posiluje paměť i schopnost soustředění, eliminuje nahromaděné toxiny v našem organismu a podporuje očistu těla. Podle odborníků v sobě slupka mrkve obsahuje cenné fotochemikálie, které snižují riziko vzniku rakoviny a obávaných kardiovaskulárních chorob. Velmi podobně je na tom i petržel. Tyto dvě zeleniny proto vždy raději pouze pečlivě omyjte, ale nikdy neškrábejte.

Víte, jak nejlépe připravit jednu z nejoblíbenějších příloh u nás? Pixabay

Brambory

Pokud je i pro vás loupání brambor noční můra, od teď už to dělat nemusíte. Většina z nás považuje tuto zeleninu za naprosto obyčejnou potravinu, potažmo variabilní přílohu, která však nemá moc co nabídnout. Opak je ale pravdou – brambory v sobě ukrývají velké množství vlákniny, železa, hořčíku, zinku a fosforu a dostatek vitamínů C, A i K.

Nejvíce těchto látek se ovšem skrývá těsně pod slupkou. Při vaření proto brambory neloupejte, ale vařte je přímo ve slupce, ať se o cenné živiny nepřipravíte.

Salátové okurky

Rozhodně doporučujeme lopat kupované salátové okurky a to především ty skleníkové, tedy hladké hadovky, které se zpravidla intenzivně stříkají. Pokud máte domácí neošetřené okurky, pak je postačí omýt, slupka navíc obsahuje vitamin C. Je pravda, že nakrájená okurka se slupkou vypadá na talíři líp než slupky zbavená, ale také dost často bývá slupka hořká a tuhá, zejména právě u okurky chemicky ošetřené z obchodu.

Cuketa

Mladé domácí cukety můžete konzumovat se slupkou. U cuket, které jsou k mání v obchodech doporučujeme slupku určitě oškrábat stejně jako u okurek. 

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz