My se ptáme, vy odpovídáte: Samoobslužné pokladny pro vás znamenají krádeže, problémy, ale i šetření času

Pokladní tiskne dlouhou účtenku Simon Kadula / Shutterstock.com

V posledních letech roste v obchodě trend samoobslužných pokladen, které mají šetřit čas, ale někdy mohou přidělávat problémy. Zeptali jsme se vás, co si o nich myslíte.

Přečtěte si také

Slimáci útočí! Jak před nimi ochránit úrodu? Účinný je obyčejný domácí roztok, jehož základem je voda

V Česku jsme se seznámili se samoobslužnými pokladnami teprve nedávno, ale historie sahá celkem daleko. První samoobslužná pokladna byla zavedena v roce 1992 v New Yorku v obchodním řetězci Price Chopper Supermarkets. Nový systém vymyslel doktor Howard Schneider, kterému byl tento nápad ještě téhož roku patentován.

První pokladna tohoto typu byla v České republice zavedena roku 2008, konkrétně to bylo v obchodním řetězci Tesco v Praze. Od té doby přibývají nejen v obchodech s potravinami.

Princip samoobslužných pokladen

Zavedení pokladen, kde se každý obslouží sám, mělo přinést úsporu času a rychlejší odbavení zákazníků. Na druhou stranu je však zapotřebí další personál, který musí hlídat a také být k dispozici k řešení případných problémů, jež vzniknou. Zajímá nás váš názor, proto jsme se zeptali přímo vás, zákazníků, co na tyto pokladny říkáte. Zjišťovali jsme, zda je využíváte a co se vám na nich líbí, případně nelíbí. Názory byly různorodé.

Zákaznice skenuje flašku džusu u samoobslužné pokladny. frantic00 / Shutterstock.com

Využívám klasické i samoobslužné pokladny, které si nemůžu vynachválit

„Na tenhle systém nakupování jsem si zvykla velice rychle. Je to rychlé, spolehlivé a v případě problému, například s váhou nebo věkem ve spojitosti s nákupem alkoholu, jsou vždy po ruce zaměstnanci, kteří mi pomohou. Mám pocit, že je to efektivní a šetřím čas. V případě, že mám opravdu velký nákup, rovnou mířím ke klasickým pokladnám a jsem ráda, že v obchodech je možnost obojího. Všimla jsem si totiž, že například důchodci mají se samoobslužnými problém a ti podle mě dávají přednost klasice, na kterou jsou zvyklí.“ – Marie (46)

Třešňová omáčka
Čas přípravy: 30 min Obtížnost: Snadný

Třešňová omáčka

Teplá třešňová omáčka je nevšední delikatesa, která se skvěle hodí k červeným masům. Servírovat ji můžete také k sýrovým a masovým lahůdkám, stačí jen počkat, až zchladne.

Třešňová omáčka
Melounové gazpacho
Čas přípravy: 20 min Obtížnost: Střední

Melounové gazpacho

Melounové gazpacho s feferonkou a fetou se servíruje jako studená polévka. Tento pokrm pocházející ze Španělska je ideální především v horkých letních dnech a skvěle se doplňuje s opečenými plátky francouzské bagety.

Melounové gazpacho

Nejsem pokladní, děkuji, nechci

„Na tyto pokladny mám jasný názor. Pokud bych chtěl markovat a prodávat potraviny, nechám se zaměstnat jako pokladní. Ale to nechci, takže nechápu, proč bych tam měl chodit. Zkusil jsem to jednou, a to se svojí dcerou. Často si doma na pokladní hraje, tak jsem ji tam vzal, ať si to zkusí. Ale už nikdy víc, navíc mám pocit, že je to perfektní příležitost pro zloděje, protože se systém dá obejít. Jsem proti a využívat to nebudu.“ – Tomáš (50)

Nejlepší výmysl všech dob s drobnými nedostatky

„Moc si tyto pokladny chválím a na běžné už ani nechodím. Nikoho nezdržuji, vše si udělám sama svým tempem. Jediné, co bych vytkla, je velikost prostoru pro potraviny, občas bych ho potřebovala lehce zvětšit. Opravdu to moc chválím, ale je pravda, že ne každý je tak poctivý jako já a už jsem si několikrát všimla, jak někteří zákazníci nenamarkují potravinu a prostě ji ukradnou. Na druhou stranu to není můj problém a mně tento systém, kdy nečekám ve frontách, moc vyhovuje.“ – Lucie (29)

Mladý muž používá dotykovou obrazovku samoobslužné poklady, ve druhé druhé drží salát voronaman / Shutterstock.com

Používám, ale jsou s tím problémy

„Většinou jdu zaplatit k těmto pokladnám, ale je to z toho důvodu, že tam nejsou fronty. Evidentně jsou lidé stále zvyklí na klasické pokladny a je to vidět na počtu lidí. Jenže podle mě je velký problém v tom, že pokladna často hlásí nějaký problém a než ke mně dorazí někdo z personálu, celkem dost dlouho to trvá. Samozřejmě se to jako naschvál stává ve chvíli, kdy vážně pospíchám. Někdy to hlásí chybu, někdy, když vybírám ovoce nebo zeleninu ke zvážení, tam daný kus ani není na výběr. Nebo mi počítač tvrdí, že věc, kterou jsem namarkoval, jsem nedal do taškové zóny. Chce to ještě vychytat mouchy.“ – Miroslav (61)

Chodím a využívám, jen mi to u nich déle trvá

„Chápu, že to má ušetřit čas, ale já to mám naopak. Je to tím, že už jsem v důchodu a nejsem v používání elektroniky tak zběhlá. Ale právě proto, že už nepracuji, nikam nepospíchám a času mám dost. Zkrátka si to tam v klidu všechno naklikám, a když si nevím rady, někdo mi vždycky rád pomůže. Překvapilo mě, když mě paní zaměstnankyně v obchodě naposledy řekla, ať jdu příště na klasickou pokladnu, když s tím neumím. To se mě trochu dotklo, protože se s tím chci naučit, hlavně, když si kupuji jen pár věcí. Co mě ale otravuje, je zavedení toho, že abyste mohli opustit prostor obchodu, musíte naskenovat účtenku, kterou tam často zapomenu. A taky se mi stalo, že šlo platit jen kartou a já u sebe měla pouze hotovost.“ – Milena (70)

Zdroj: Wikipedia, respondenti redakce, ČT24