Jsme první: Česko se stalo evropským lídrem v prodeji zboží v akcích

Nákupní vozík v uličce supermarketu Robert Kneschke / Shutterstock.com

Podle nejnovějších dat výzkumné společnosti pochází skoro dvě třetiny tržeb z prodeje potravin a drogerie z akčních nabídek. To znamená, že Česko dále posiluje svou pozici na trhu s akčním zbožím. Zvláštností českého trhu je rostoucí popularita privátních značek, které jsou často součástí těchto akčních nabídek, což je trend běžnější na západ od našich hranic. Analytici poukazují na to, že v Česku se objevuje unikátní kombinace, kdy prodejci zařazují do akcí i své privátní značky.

Přečtěte si také

Vánoční přípravy v akci: Kilo kuřecího za 49,90 Kč, sleva na vejce a bublinky pod stovku

Kolik se toho loni prodalo v akcích?

V roce 2023 bylo v České republice v rámci promočních akcí prodáno až 66 % rychloobrátkového zboží, a to navzdory inflaci a zvyšujícím se cenám, které vedly k nominálnímu růstu tržeb ve FMCG sektoru o 6,4 %. Inflace sice postupně zpomalila, ale čeští spotřebitelé zůstávají opatrní a hledají způsoby, jak ušetřit, včetně nakupování ve slevách nebo využívání privátních značek řetězců.

„Nakupování v akcích bylo mezi Čechy v loňském roce stále populární. Téměř 66 procent veškerého rychloobrátkového zboží bylo prodáno s podporou nějaké promoční akce. Přitom před rokem, kdy jsme mluvili o novém historickém rekordu a prolomení další magické hranice, to bylo „pouhých“ 61 procent,“ řekl pro Zboží a prodej Karel Týra, managing director NIQ.

Co Češi nejčastěji nakupují v akci?

Některé kategorie zboží, jako je trvanlivé mléko, cukr, máslo, margaríny, z drogerie pak prací práškygely na praní, se již téměř nenakupují za běžnou cenu. Privátní značky si zároveň vydobývají stále větší podíl na trhu, což je trend, který se očekává i v nadcházejících letech.

„U některých druhů výrobků už zákazník vnímá akční cenu jako tu běžnou a za jinou cenu si v podstatě to zboží ani nekoupí,“ řekla v podcastu Ranní brífink Hospodářských novin Lucie Zajícová.

Žena s plným nákupním vozíkem v supermarketu Stokkete / Shutterstock.com

Privátní značky: Jak moc nás promo akce ovlivňují?

Z analýzy nákupního chování českých spotřebitelů vyplývá, že přibližně 60 % finančních prostředků, které jsou vynaloženy na produkty privátních značek, jsou podpořeny prostřednictvím různých promočních akcí. To znamená, že z každých 100 Kč utracených za tyto výrobky bylo téměř 60 Kč vynaloženo v rámci nějaké propagační nabídky.

I přesto, že ekonomické prognózy předpovídají pozitivní trend a v České republice narůstá důvěra spotřebitelů, zatím se nezdá, že by lidé plánovali opustit svůj úsporný přístup. Podle nedávných průzkumů má téměř 70 % české populace spíše pesimistické očekávání ohledně budoucích cen potravin.

Dalších téměř 80 % respondentů vyjádřilo, že hodlá i nadále využívat výhodné nabídky a slevy při nákupu potravin a drogistického zboží. Tento trend poukazuje na to, že ačkoli se ekonomická situace zdá být na vzestupu, spotřebitelská opatrnost zůstává nadále výrazným faktorem ovlivňujícím nákupní chování v České republice.

Data nákupního rádce Kupi.cz potvrzují, že čeští zákazníci jsou velmi citliví na ceny potravin a drogerie, přičemž se zvyšuje počet uživatelů, kteří aktivně sledují akční nabídky na vybrané produkty. Podle analytičky Kupi.cz, Moniky Kopčilové, jsou mezi nejčastěji vyhledávanými položkami v rámci akčních nabídek vajíčka, máslo, mléko, pivo, ale také mascarpone. Tento trend ukazuje na rostoucí zájem spotřebitelů o úsporu peněz při nákupu běžných potravin a hygienických potřeb.

Zdroje: Zboží a prodej, Hospodářské noviny, Kupi.cz