Trh luxusních hodinek zažívá zlaté časy a do budoucna očekává další růst

Box s luxusními hodinkami AV_photo / Shutterstock.com

Luxusní hodinky se prodávají tempem, jaké nemá obdoby. Ačkoliv většina světa prochází finanční krizí, počet bohatých lidí roste a jedním z hlavních symbolů dobrého postavení jsou luxusní hodinky. Ne náhodou si je kupují lidé s vysokými příjmy a stále více lidí je považuje za ukázku svého finančního úspěchu. Jejich výrobci zažívají zlaté časy, podle statistik jejich trh i nadále poroste.

Přečtěte si také

Domácí Nutella likér: Stačí kapka této dobroty a už nebudete chtít nikdy jiný!

Jak se daří trhu s luxusními hodinkami?

Tržby v segmentu luxusních hodinek dosahují v roce 2023 48 miliard dolarů, tedy v přepočtu více než 1 bilionu korun. Očekává se, že v následujících 5 letech poroste jejich trh ročně o 2,38 %. Uvedené údaje o trhu jsou založeny na analýze více než 100 největších luxusních společností na světě. Prodej luxusního zboží na trhu pohání rostoucí počet obyvatel s vysokými příjmy. Bohatí lidé nezůstávají u jednoho modelu hodinek, ale rádi jejich počet rozšiřují. Podle průzkumu z roku 2021 provedeného společností Watchfinder, specialistou na použité hodinky, vlastní majitelé luxusních hodinek ve Spojených státech v průměru 2,6 luxusních hodinek.

Žena s luxusními hodinkami andersphoto / Shutterstock.com

Kde se prodá nejvíc hodinek?

Drahé hodinky se s oblibou nakupují v kamenných obchodech a obchodních domech. I když má prodej skrze e-commerce vysoký růstový potenciál, tento segment se rozvíjí velmi pomalu. Růst je ale stabilní a pravděpodobně se bude využívání online kanálů stále zvyšovat. Dostupnost prémiových hodinek prostřednictvím online kanálů učinila trh konkurenceschopnějším. Díky tomuto faktoru se společnosti více zaměřují na online maloobchod, aby dále podpořily rostoucí prodej luxusních hodinek v regionu.

Které značky luxusních hodinek jsou nejpopulárnější?

Největšími společnostmi v tomto segmentu jsou Swatch (Omega, Longines, Breguet, Rado a další značky), Richemont (Jaeger-LeCoultre, IWC, Piaget), LVMH (TAG Heuer, Hublot a další značky) a samozřejmě Rolex se svou stejnojmennou značkou Rolex.

Ve kterých zemích se luxusní hodinky prodávají nejvíce?

Největším spotřebitelem luxusních hodinek se stal asijsko-pacifický region. Globálně je Čína v posledních letech jedním z nejdůležitějších trhů s luxusními hodinkami, a to kvůli rostoucí populaci jedinců s vysokým jměním. Ekonomický růst země vedl k výraznému zvýšení příjmu mezi jejími obyvateli, což podporuje poptávku po luxusním zboží. Rolex, Omega, Patek Philippe, Cartier, Channel, Longines, Tissot, Rado, Blancpain a Piaget, to jsou jen někteří z předních výrobců luxusních hodinek, kteří v současné době v zemi soutěží.

Podle Federace švýcarského hodinářského průmyslu nejnovější údaje ukazují, že vývoz švýcarských hodinek do Číny dosáhl v roce 2022 celkem 2,39 miliardy dolarů, což odpovídá 8,8 % podílu na trhu. Hned po Číně se nejvíce hodinek prodá v USA, Japonsku, Německu a Singapuru.

Detail ciferníku hodinek Rolex pio3 / Shutterstock.com

Nároky spotřebitelů rostou

Vyrábět hodinky neznamená jen vymýšlet strojky z drahých materiálů, je zapotřebí sledovat potřeby klientů a celého trhu. Výrobci proto neustále inovují a zavádějí nové produkty, aby uspokojili rostoucí požadavky spotřebitelů. To zahrnuje implementaci nových technologií a materiálů ke zlepšení kvality i funkčnosti hodinek, a to při zachování odolnosti a pohodlí.

V tomto segmentu je vždy prvořadá kvalita, kupující očekávají, že hodinky budou vyrobeny precizně a z těch nejlepších materiálů. Roste navíc poptávka po luxusních hodinkách na míru a limitovaných edicích. Například v říjnu roku 2022 uvedla švýcarská značka luxusních hodinek Franck Muller na trh limitovanou edici hodinek zaměřených na indický trh. Byly dostupné ve dvou variantách, každá z nich měla unikátní číslování a na pouzdru hodinek byla vyleptaná mapu Indie.

Zdroje: Statista.com, Mordorintelligence.com