Kosmetický řetězec Douglas má rekordní ztráty, přesto chce dobýt Evropu

Obchod Douglas zvenku Dutch_Photos / Shutterstock.com

Poslední tři roky jsou pro prodejce s kamennými obchody skutečnou zkouškou nervů. Ti, kteří přežili, se musí neustále přizpůsobovat měnícím se preferencím zákazníků a znovu vynakládat velké úsilí, aby obnovili to, o co během pandemie přišli. Nejlépe o tom vypovídá příklad německého kosmetického řetězce Douglas, který utrpěl během pandemie skutečně obří ztráty. Přesto má sílu se zvednout ze země a opět dobývat trh.

Přečtěte si také

Iveta Fabešová odhalila svůj tajný recept na slavný vaječný likér z IF Café. Zkuste ho taky

Pandemie způsobila obří ztráty a zavírání obchodů

Společnost Douglas GmbH není žádným novým počinem, její kořeny sahají až do roku 1821, kdy byla v Hamburku založena továrna na parfémy a mýdla J. S. Douglas Söhne.

Postupně se vypracovala na pozici jednoho z největších prodejců kosmetiky v Evropě. Své produkty prodává v 19 evropských zemích, kde postupně otevřela přes 2 000 obchodů nabízejících více než 30 tisíc produktů.

Navzdory mnoha letům růstu a expanze na evropské trhy přišla tvrdá rána, kterou přinesla pandemie. Jelikož je úspěch společnosti založen z velké části na kamenných prodejnách, které musely být dlouho zavřené, dostala se do obřích ztrát v hodnotě stovek milionů eur. Kvůli tomu musel Douglas zavřít 640 obchodů po celé Evropě.

Kosmetiku pořiďte za akční ceny

Jak se Douglas plánuje opět dostat na vrchol?

Generální ředitel Douglasu Sander van der Laan chce vrátit společnost zpět na vrchol a získat to, o co během pandemie přišla. V první řadě je zapotřebí zvýšit ziskovost. Toho chce dosáhnout tím, že se více zaměří na snižování nákladů, standardizaci, IT a logistiku.

Aby se zvýšil zisk a společnost mohla opět růst, je třeba znovu otevírat pobočky po celé Evropě. Van der Laan má ambiciózní plán, který by měl během tří let zvýšit tržby o 1,4 miliardy na pět miliard eur. Součástí plánu je investice do stávajících obchodů a expanze na další trhy, především do Belgie a Slovinska.

Interiér obchodu Douglas Stanislav Samoylik / Shutterstock.com

Jak Douglas oslovuje zákazníky?

Douglas se ukázal jako mimořádně odolná společnost, která má velké rezervy. Toho se jí podařilo dosáhnout multikanálovým oslovováním zákazníků. Během pandemie mohli nakupovat online a po otevření obchodů i v kamenných prodejnách. Jelikož má prodejce pokryté kamenné prodejny i internetový obchod, je na zákaznících, která forma nakupování pro ně bude příjemnější. Jak Van der Laan poznamenal: „Zákazník rozhoduje, ze kterého kanálu růst pochází.“

Společnost ukazuje, že rozhodně není špatná doba na ambiciózní cíle a že je potřeba opět pracovat na tom, aby trh fungoval tak jako před začátkem pandemie a finanční krize. Připojuje se tak k řetězcům, jako je Action, které chtějí navzdory krizi dále rozvíjet svůj byznys a ukázat zákazníkům, že kamenným obchodům zdaleka neodzvonilo.

Notino navzdory krizi slaví úspěch

Notino, největší evropský e-shop s parfémy a kosmetikou, také ještě donedávna čelil poklesu obratu. Společnost se ale snažila najít způsob, jak přežít a růst i v náročných podmínkách. Pomohlo jí zvýšení skladových zásob a obrátkovosti u vybraného sortimentu.

Díky tomu se podařilo získat podporu bank a Notino je odolnější vůči dopadům na celou společnost v případě, že trhy v některých zemích stagnují. Zjednodušení i zrychlení procesu nakupování prostřednictvím mobilní aplikace přineslo výrazný nárůst tržeb. Notino dnes působí ve 27 evropských zemích a má 26 kamenných obchodů. Nabízí více než 100 tisíc produktů od 2,5 tisíce značek a plánuje jejich rozšíření.