Češi více než kdy jindy nakupují potraviny podle ceny

Muž s nákupním vozíkem u pokladního pásu v supermarketu Lizardflms / Shutterstock.com

V obchodech se zákazníci vlivem rychlého zdražování jednoznačně rozhodují podle ceny. Na druhém místě je zajímá složení výrobku, naopak poslední faktor, který dokáže ovlivnit, jestli výrobek skončí v nákupním košíku průměrného Čecha, je obal produktu. Vyplývá to z nejnovějšího průzkumu Centra pro výzkum veřejného mínění (CVVM). Zajímavým faktem je, že stále více lidí si na nákupy nosí vlastní tašky, zatímco nakupování ovoce a zeleniny do opakovatelně použitelných sáčků má spíše klesající trend. Co dalšího průzkum ukázal?

Přečtěte si také

Francouzské sýry obsahovaly nebezpečnou bakterii yersinia, inspekce stáhla i matjesový salát a klobásy

Cena produktu rozhoduje o zákazníkovi

Za nejdůležitější kritérium ovlivňující nákup označilo v průzkumu 51 % dotázaných cenu výrobků.

  • Pouze 21 % lidí uvedlo, že je pro ně při rozhodování před regálem v supermarketu nejvýznamnější složení výrobku.
  • 17 % dotázaných zajímá nejvíc původ potravin.
  • A pouze 5 % zákazníků se rozhoduje při nákupu především podle velikosti balení.

„Přičemž zbývajícím dvěma hlediskům: způsobu chovu, pěstování potraviny či jejích surovin a obalovému materiálu, nepřikládají lidé při nakupování příliš velkou důležitost,“ uvedli autoři průzkumu.

Hlídáme ceny potravin za vás

Podtrženo sečteno, proti loňskému roku velmi silně zesílil význam ceny při nákupu potravin. „Výrazné zvýšení důležitosti ceny může souviset se současnou situací ve společnosti (inflace, zdražování, energetická krize). U ostatních hledisek nejsou posuny již tolik výrazné,“ uvedlo CVVM.

Podle dat nákupního rádce Kupi.cz, který shromažďuje všechny akční letáky a dlouhodobě sleduje a porovnává akční ceny produktů, si lidé nejčastěji hlídají cenu u mléka, máslabanánů.

V mobilní aplikaci Kupi.cz si můžete porovnávat ceny zboží přímo v obchodě. Stačí naskenovat čárový kód výrobku a aplikace vám ihned ukáže, jestli je cena výhodná a v opačném případě vám poradí obchod, který je ve vašem okolí nejblíže, kde nakoupíte položku v akci levněji.

Tip měsíce z Kupi:

„Když se podíváme na kategorii mléka, pak se v akčních letácích nejčastěji objevují produkty z řetězců Albert, BILLA, Penny Market. Aktuálně na Kupi naleznete 35 zlevněných produktů na mléko, přičemž největší slevu v této kategorii nabízí prodejce Albert na produkt Mléko trvanlivé Albert 1,5% polotučné, jehož cena klesla o 37 %. Pokud se podíváme na nejčastěji zlevňovaný produkt v tomto měsíci z kategorie mléka, pak je to Mléko čerstvé Olma - 1,5% polotučné, který za sníženou cenu nabídlo hned 9 prodejců,“ shrnula data nákupního rádce Linda Michalčíková z Kupi.cz.

Nejlevější cena za mléko zde!

Zajímavosti z průzkumu

  • Vlastní tašku na nákup si s sebou nosí 78 % zákazníků.
  • Tři čtvrtiny dotázaných, kteří vyplnili dotazník, uvedlo, že pravidelně třídí běžný odpad.
  • Více než polovina lidí preferuje potraviny vyrobené v ČR.
  • Data ukázala, že 58 % Čechů kompostuje (na zahradě nebo do hnědých popelnic).

„Nejméně často z důvodu ochrany životního prostředí lidé omezují jízdu autem, konkrétně 27 % uvedlo, že tak činí alespoň občas,“ napsali autoři průzkumu.

  • 9 z 10 dotázaných Čechů se ve svém stravování zatím nijak neomezují.

„Od roku 2020 postupně roste podíl lidí, kteří alespoň občas při nákupu preferují potraviny vyrobené v ČR, vyhýbají se jednorázovým plastovým výrobkům, používají vlastní znovu použitelnou láhev na pití, kompostují a připravují si jídlo do vlastních krabiček,“ uvedlo CVVM.

  • Průzkum CVVM probíhal od 14. července do 4. září a CVVM se v něm dotazovalo 821 lidí ve věku od 15 let.