O Velikonocích rostou prodeje potravin o čtvrtinu, masa se sní dokonce více než na Štědrý den

Žena v supermarketu vybaluje balené maso do chladících boxů Canva

Po dvou letech ovlivněných koronavirovými opatřeními se Češi letos znovu připravují na plnohodnotné velikonoční svátky. Kromě řady zvyků i tradic si budou moci lidé opět naplno vychutnat také sváteční hody, ať už jsou zvyklí si dobré jídlo a pití dopřát ve společnosti svých blízkých doma nebo v restauraci. Podle dat velkoobchodního řetězce Makro ČR obecně platí, že v týdnu před Velikonocemi rostou tržby z prodeje potravin až o ¼ ve srovnání s běžným provozem.

Přečtěte si také

Jedlé muchomůrky: Skvělý nápad na rychlou a zdravou snídani

Velikonoční nákupní vlna potravin začíná v obchodech zhruba týden před svátky jara. „Lidé na Velikonoce nakupují dražší a pestřejší sortiment masa a vybírají si i druhy, které se v jejich nákupním košíku obvykle neobjevují, například mladá masa jako jehněčí či telecí,“ říká František Diepold, jenž v Makro ČR odpovídá za nákup a prodej masa.

Češi kupují nejraději chlazené kuřecí maso

Významný podíl na prodejích má také drůbež, která celkově tvoří 36,5 % prodejů všeho masa v řetězci Makro. Jen na kuřecí maso, jež se o Velikonocích připravuje tradičně s nádivkou, připadá 28,5 % celkových prodejů. Data Makro ČR dále ukazují na jasnou převahu prodeje chlazeného kuřecího masa (85 %), zbylých 15 % je pak kuřecí mražené.

Dostali jste chuť na řízek?
Žena drží v ruce v supermarketu plato 10 vajec Canva

Češi za vejce utrácejí nejvíce o Vánocích

Zajímavá situace nastává na Velikonoce také v sortimentu vajec. Jejich prodeje sice v porovnání s běžnými dny rostou, ale paradoxně nedosahují předvánočních úrovní. Celoroční poptávka po vejcích vrcholí v prosinci, kdy jich lidé nakoupí 1,5–2krát více než před Velikonocemi, a to kvůli pečení. Naopak od dubna do října je poptávka menší, protože část lidí má v tomto období přístup k vajíčkům z domácích chovů, a tak je nemusí kupovat.

Velikonoce se blíží, je čas udělat si zásoby

Specialisté Makro ČR letos očekávají také nárůst velikonoční poptávky po alkoholucukrovinkách. Právě alkohol byl v průběhu posledních dvou covidových let zasažen z tradičních velikonočních kategorií spojených s koledou nejvíce.

Loni se kvůli omezeným možnostem setkávání a uzavřeným restauracím prodeje alkoholu v období svátků jara propadly v porovnání s rokem 2019 o 35 %. Prodej cukrovinek pak byl ve srovnání s obdobím před pandemií nižší o téměř čtvrtinu.