Ceny za potraviny stoupají, rohlík už stojí více než 2 koruny!

Bílé pečivo Canva

Zdražování pokračuje. Nejvíce je to vidět na tom zboží, které dosud patřilo mezi nejdostupnější. Ceny potravin stále stoupají a zdražení se dotklo také kategorie pečiva – například rohlík už v některých řetězcích překonal hranici 2 korun. Kolik si připlatíte za chleba a další položky?

Přečtěte si také

České tvarůžky dobyly svět: Zapáchají, ale chutnají výborně a pomáhají při hubnutí

Ceny potravin stoupají od loňského podzimu. Zdražování začalo pozvolna, nyní se však viditelně dotýká všech obchodních sítí. Plošné navyšování cen bude pokračovat i v následujících týdnech a měsících.

„Ceny potravin se v důsledku mnoha faktorů, jakými jsou například zvyšující se ceny surovin, energií, personálu, ale také třeba obalových materiálů, budou v průběhu ledna navyšovat. Nárůst očekáváme dle jednotlivých kategorií komodit v rozmezí 5–15 procent v průměru,“ potvrdila mluvčí obchodního řetězce Billa Dana Bratánková. Úprava cen je patrná také v prodejnách Albert. V této obchodní síti mohou zákaznici zaznamenat navýšení i o několik korun – ceny se liší v jednotlivých kategoriích zboží.

Tip: Zdražování je důvodem, proč se zaměřit na akční nabídky obchodních sítí. Sledujte akční letáky na Kupi, aby vám neuteklo zlevněné zboží. Chytré nákupy vám pomohou zmírnit důsledky inflace a plošného zdražování.

Překročení psychologických cen

Některé ceny položek v marketech jsou přezdívány jako psychologické. Takové zboží bylo dlouhodobě udržováno v nízké cenové relaci i přes minimální marži. Cílem těchto cen bylo přilákat více zákazníků – ti pak podle průzkumů nenakupovali pouze levné položky, pro které si přišli, ale i další zboží. Ceny, které dosud sloužily jako udička pro nakupující, však některé řetězce již překročily – změna je vidět právě u rohlíků, které patřily do kategorie psychologické návnady. Zatímco loni se cena za tukový rohlík nepřehoupla přes 2 koruny, dnes je tomu jinak.

Obchodní řetězce Albert a Billa již navýšily cenu rohlíku z 1,90 na 2,30 Kč. Šlo o reakci na Kaufland – v těchto prodejnách došlo ke zdražení už po Vánocích. „Vnímáme aktuální situaci na trhu, kdy rostou nejen ceny vstupních surovin, energií či nákladů na logistiku, ale také lidské práce. V důsledku toho dochází i k navýšení ceny regionálního pečiva,“ odůvodnila jednání společnosti mluvčí Kauflandu Renata Maierl.

Nákupní košík v supermarketu Canva

Za co si v obchodech připlatíte?

Jakého dalšího zboží se zdražování dotýká? Z důvodu zdražení pšenice ceny rostou zejména u pečiva. Chléb Šumava v poděbradské prodejně Albert zdražil o šest korun – stojí 34,90 Kč. Za kaiserku tu zákazníci zaplatí 4,50 Kč, což je o 60 haléřů víc. Toastový chléb Albert poskočil o dvě koruny na 25,90 Kč.

Pomalé, ale jisté zdražování probíhá také v řetězcích Lidl a Penny Market. Zmíněný chléb Šumava v Lidlu stojí o korunu více než v předchozích měsících, zaplatíte za něj na 29,90 Kč. O jednu korunu na 17,90 Kč obchod upravil i cenu za balení oblíbené Mozzarella Classic. Zdražila i vejce – desítka vajec „M“ z chovu na podestýlce stála dříve 32,90 Kč, nyní se cena posunula na 34,90 Kč.

V Penny Marketu se zvýšila ceny kaiserky z 3,60 Kč na 4,50 Kč. Cukrovinkám se zdražení rovněž nevyhne – tyčinka Twix tu zdražila o korunu na 14,90 Kč.

Namísto výrazných nárazových změn však můžete očekávat malé, postupné kroky. Podle odborníků bude ke zdražování docházet ve vlnách.

S pečivem v akci výrazně ušetříte

Jaké výrobky se nejčastěji objevovaly v letácích v roce 2021?

  1. Podle dat největšího nákupního rádce Kupi.cz byla nejvíce promovaným produktem za rok 2021 limonáda Pepsi s počtem slev 495.
  2. Na druhé pozici se pak umístila Coca Cola (448 slev).
  3. Třetí místo obsadily prací kapsle Ariel s 406 slevami.