Adventní kalendář Chanel se stal terčem posměchu. Za více než 18 tisíc obsahuje plno zbytečností

Ilustrace podoby a obsahu adventního kalendáře značky Chanel Chanel

Adventní kalendáře pro dospělé jsou hitem posledních let, který neminul ani velké luxusní značky. Ne vždy však úspěšně, jako například letos Chanel. Kalendář, který stojí bezmála dvacet tisíc, v sobě ukrývá řadu překvapení. Nedá se ovšem říct, že dobrých. Vánoční „omyl“ tohoto módního domu obletěl v nedávné době internet a schytal obrovskou vlnu kritiky. Co v něm bylo a jaké další kosmetické kalendáře rozhodně nestojí za svou cenu?

Přečtěte si také

Jak to, že jim šetří miliony ročně? Elektronické cenovky mají Lidl, Penny, Albert i další supermarkety a obchody

Výroční kalendář oslavující slavný parfém

Prestižní módní dům Chanel nabídl zákazníkům svůj adventní kalendář vůbec poprvé v historii. A hned se do ní zapsal jako jeden z nejhorších. Ze začátku ale vše nasvědčovalo opaku.

Limitovaná edice kalendářů ve tvaru flakonu, které vznikly ku příležitosti oslavy sta let od uvedení nejikoničtější vůně N°5, se prodávala za 825 dolarů (v přepočtu více než 18 tisíc korun). Položka rychle hlásila vyprodáno a očekávání byla vysoká.

Velkolepé odhalení světu se ovšem nekonalo

Zanedlouho se obsah adventního kalendáře objevil na sociálních sítích jako Instagram či TikTok, kde se na něj v rámci „unboxingu“ (tedy „rozbalovacích“ videí) vrhly zahraniční módní blogerky a influencerky. Nejvíce sledující zaujal komentář americké tiktokerky Elise Harmon, která při rozbalování nevycházela z údivu. Nalepovací tetovačky, látkový pytlík i levně vypadající bižuterii by v krabičkách od Chanelu čekal jen málokdo.

Žena rozbaluje adventní kalendář od značky Chanel Narcity / @channel; @eliseharmon

Samolepky, přívěšek i prázdný pytlík na šperky

Nemilé překvapení vybalila influencerka hned z prvního otevřeného okénka: malý aršík s černobílými samolepkami. „To musí být snad vtip! Samolepky? Samolepky?!“ reagovala nevěřícně Elise. Podobnou reakci vyvolal i prázdný pytlík na uschování bižuterie, který značka běžně přidává zdarma k nákupu svých produktů. „Tohle?! To člověk fakt nevymyslí. Je to jen pytlík. Je to jen malý dust bag,“ zoufala si Harmon.

I v několika dalších krabičkách se ukrývaly archy s minimalistickými samolepkami, dále také s dočasným nalepovacím tetováním, náramkem z provázků a voskového loga Chanel nebo kovového čísla 5, svorkou na bankovky, plastovou klíčenkou i odznáčkem.

Samozřejmě, některé položky z kalendáře se dočkaly i pochvaly, například rtěnky, krém na ruce, lak na nehty nebo 35ml flakonek samotného Chanelu N°5, který nesměl chybět. Jde spíše o to, že z celkového počtu 27 krabiček jich v sobě kosmetické produkty ukrývalo jen devět, zbytek tvořily zmiňované „laciné“ doplňky.

Místo kalendáře zvolte radši samotnou kosmetiku

Značkové nic je vždy lepší než obyčejné nic

To, že se v kosmetických a módních adventních kalendářích velkých značek objevují především miniatury výrobků nebo předměty, které by jinak skončily jako dárky k nákupu zdarma (a plnohodnotná kosmetika je spíše výjimkou), je poměrně běžnou praxí.

Jak vysvětluje list The New York Times, tyto značky zkrátka sází na sílu svého jména a na věrné zákazníky, pro které je hodnotné doslova cokoliv, co má logo jejich oblíbeného módního domu. Jako příklad uvádí deník další luxusní kalendáře Dior, Armani nebo Saint Lauren, jejichž cena v přepočtu dosahuje i deseti tisíc korun a taktéž obsahují převážně miniatury, samostatně neprodejné vzorky nebo lacině vyhlížející doplňky. Jinak řečeno předměty, které jsou hodnotné pouze logem, ovšem draze zaplacené.

Adventní kalendář značky Makeup Revolution Notino

Ani u jiných kalendářů obsah často neodpovídá ceně, i když je nízká

Za další propadák letošního roku je na internetu považován „beauty“ kalendář, který vydala americká televizní stanice QVC. Na ten si posvítila youtuberka Alexandria Ryan, která ho koupila za 80 dolarů (v přepočtu za necelých 1 800 Kč). Kromě četných miniaturních vzorků parfémůkrémů byla vrcholem zoufalství propagační brožurka s jediným vitamínem na vyzkoušení nebo jeden kus dehydratované ústní vody. „Nemůžete dát jeden jediný kousek ústní vody jako dárek dne do adventního kalendáře, za který si účtujete 80 dolarů,“ komentovala Ryan.

Mezi často kritizované patří také advenťáky od značky Sephora Collection, které se prodávají i u nás. Ačkoliv stojí něco málo přes 1 000 Kč, k velkému zklamání přispívá jejich každoročně se opakující, ne příliš hodnotný obsah. Mezi předměty se objevují samostatně balené obličejové masky, miniaturní šumivé bomby do koupele a další levně vypadající doplňky, jako například sponky a gumičky do vlasů, zrcátko, pilníček nebo kulatý držák na telefon.