Jak vybrat magnesium, aby fungovalo? Mezi hořčíky jsou větší rozdíly, než si myslíte

Plata léků vyskládaná na sobě Mizianitka / Pixabay

Proč některé doplňky stravy s magnesiem stojí pár desítek korun a jiné několik stovek, i když slibují stejný účinek? Ne vždy je na vině značka nebo chytře zvolená prodejní strategie. Hlavní roli hraje především složení. Hodně lidí totiž netuší, že hořčíku existuje více druhů a ne všechny jsou pro naše zdraví nejlepší. Jak „magnéska“ v obchodech vybírat, co sledovat v jejich obsahu a jak jinak tento důležitý minerál doplnit?

Přečtěte si také

Fastfoody kvůli vysokým nákladům výrazně zdražují svá jídla. Kde si připlatíte nejvíce?
Fastfoody kvůli vysokým nákladům výrazně zdražují svá jídla. Kde si připlatíte nejvíce?

Minerál, který se nevyplácí podceňovat

Hořčík je v našem těle po vápníku, draslíku a sodíku jedním z nejvíce využívaných minerálů. Současně patří k těm, které lidem chybí nejvíce. Jeho deficit se projevuje svalovými křečemi, únavou, úzkostí, podrážděností, nervozitou, špatným spánkem nebo zhoršenými kognitivními funkcemi.

  • Doporučená denní dávka (DDD) magnesia je cca 400 mg u mužů a 350 mg u žen.
  • Hořčík funguje synergicky s vitamínem B6, který podporuje jeho využití v organismu, nebo se zinkem, který je zase prospěšný pro sportovce.

Při výběru čtěte složení

Mnoho lidí při pociťování jeho nedostatku sahá po doplňcích stravy. Většina z nich však neví, že u jednotlivých výrobků je nejen důležité, kolik procent DDD nám pokryjí, ale také jakou má v nich obsažený hořčík vstřebatelnost. Ta se totiž významně liší u levnějšího magnezia anorganického původu (velice nízká, maximálně 5–10 %) a u toho organického nebo chelátového, u kterého se pohybuje kolem 80–100 %. A to už je dost velký rozdíl!

Muž sedí u notebooku a únavou si mne oči Freepik

Anorganický hořčík

Nejčastěji se ve výrobcích setkáte s oxidem hořečnatým, ale také uhličitanem hořečnatým, laktátem, síranem hořečnatým či hydroxidem hořečnatým. Těmto doplňkům stravy je nejlepší se vyhýbat, protože užitek z anorganického hořčíku je opravdu minimální a jedná se převážně o vyhozené peníze.

Problémem je, že pokud narazíte v obchodě na výrobek, který v jedné nebo dvou tabletách slibuje pokrytí celého doporučovaného denního množství magnesia, jedná-li se o doplněk stravy s oxidem hořečnatým nebo jiným anorganickým druhem, pak z tohoto množství dostane vaše tělo jen mizivé procento. A zbytek odejde pryč (spolu s vašimi penězi). A pozor, i dražší výrobky známějších značek, které lákají na zázračné efekty tohoto minerálu, obsahují oxid hořečnatý a jejich účinky se rovnají těm, které stojí pár desítek korun.

Organický hořčík a cheláty

Také kategorie organických forem a chelátů (jedná se o komplexní sloučeniny, ve kterých je minerál navázán na aminokyseliny) zahrnuje více druhů. Nejčastěji je k dostání citrát, malát, bisglycinát a treonát. Jsou velice dobře vstřebatelné a jejich účinky jsou mnohem efektivnější.

1) Citrát hořečnatý – nejdostupnější forma z těch dobře využitelných, nedoporučuje se však brát delší dobu v kuse, protože může ovlivňovat zažívání. Při krátkodobém užívání je ovšem velice prospěšný.

  • V lékárnách Dr. Max nyní koupíte přípravek Magne B6 Forte s citrátem za akční cenu 159 Kč (50 tablet) nebo šumivé tablety Dr. Max Magnesium Citrate 375 mg za 99 Kč. Držitelé věrnostní karty navíc mohou až do konce listopadu využít akce „3 za cenu 2“ na všechny výrobky značky Dr. Max.
  • V e-shopu lékárny Benu zase za dobrou cenu pořídíte MedPharma Magnesium Citrat Forte B6 (67 tablet) za 119 Kč. A pokud si chcete udělat zásobu vitamínů a minerálů, potom využijte akce 3+1 zdarma na všechny produkty značky MedPharma (platí do 30. listopadu při online nákupu na Benu.cz).
Lékárnice podává ženě krabičku doplňků stravy Freepik

2) Bisglycinát – nejlepší a nejlépe vstřebatelná forma hořčíku. Je ideální pro sportovce, protože snadno proniká i do tkání, které regeneruje. Navíc pomáhá snižovat stresový hormon kortizol a přispívá k lepšímu spánku.

3) Malát – má energizující účinky, je zvlášť vhodný pro osoby trpící chronickou únavou nebo starší osoby.

4) Treonát – má zklidňující účinky při nadměrném stresu a úzkosti, je dobrý pro nervovou soustavu a kognitivní funkce.

Sezónní potraviny jsou nejlepším zdrojem hořčíku

Nejlepší cestou, jak udržovat ve svém těle správnou hladinu magnesia, je samozřejmě pestrá a vyvážená strava bohatá na potraviny, které jsou tohoto minerálu cenným zdrojem. Kromě listové zeleniny, mořských ryb nebo luštěnin se jedná o sezónní suroviny patřící k podzimu či předvánočnímu období. Aktuálně jsou proto také dostupnější v obchodech a často se objevují ve slevových akcích.

  • Dýně: stále jsou k dostání za výrazně nižší ceny. Hokkaidó ve slevách ulovíte i za 12,90 Kč za kilo. Doporučujeme vždy vydlabat a zpracovat i dýňová semínka, která jsou také plná hořčíku.
  • Ořechy: všechny druhy jsou dokonce největším zdrojem tohoto minerálu – vedou kešu, pekanové a mandle. V období pečení cukroví můžete využít toho, že jsou v obchodech často v akcích.
  • Ovoce: především tropické druhy, kterým v obchodech začíná sezóna právě s přicházející zimou. Sáhněte po datlích, fících, banánech, mandarinkách, pomerančích, ananasu či grepu.
  • Kakao: při letošním pečení (nebo zahánění předvánočního stresu) vsaďte na vysokoprocentní hořkou čokoládu nebo pravé kakao, protože i tyto suroviny jsou plné prospěšného hořčíku.
Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz