Zatímco v Česku dlouho připravovaný a diskutovaný systém zálohování zatím neprošel, Poláci jej zavedli od října. Některé značky se ale ukázaly být připravené a ihned začaly prodávat vody v unikátním balení, na které se povinnost zálohování nevztahuje. Na co se tedy musí čeští zákazníci, kteří jezdí za nákupy do Polska, připravit? A kterých obalů se zálohy týkají?
Od 1. října začal po celém Polsku platit systém zálohování, který následuje globální evropskou strategii usilující o snížení plastového odpadu a podporu zelených technologií. Zákazníci tak nově musí u většiny nápojů počítat s o něco vyšší cenou, a pokud chtějí peníze získat zpátky, je potřeba obaly vracet zpět do prodejen. Podobně jako v ostatních zemích, které na zálohování přešly, se novinka týká především plastových lahví a plechovek, v Polsku k nim přidali také lahve skleněné (vedle těch pivních).
Výši zálohy najdete vždy uvedenou také přímo na výrobku. Zpět ji v podobě lístku, který vám proplatí na pokladně, obdržíte v případě, kdy nepoškozené a nezmačkané obaly včetně etiket vrátíte na sběrné místo v Polsku. Tím je povinně jakákoliv prodejna nad 200 m². Menší prodejny se mohou zapojit dobrovolně. Účtenku původního nákupu není při vrácení potřeba dokládat.
aileenchik / Shutterstock.com
Více než samotný systém si ale pozornost hned od prvního dne vysloužily polské prodejny Kaufland, které začátkem října „příhodně“ představily novinku v sortimentu: vodu značky Ustronianka o objemu 3,001 litrů, která tak logicky již nespadá do systému zálohování, jak také řetězec uvedl v akčním letáku.
A zatímco odpůrce záloh domnělá rebelie proti předpisům pobavila, vysloužila si i masivní vlnu nesouhlasu a ostré kritiky. Kaufland proto velmi brzy kontroverzní vody zase stáhl z nabídky a vydal oficiální prohlášení, ve kterém situaci označil za neúmyslnou chybu.
„Rádi bychom jasně zdůraznili, že naším cílem nikdy nebylo a nikdy nebude obcházet systém záloh. Tato nabídka byla chybou, nikoli strategickým tahem […] Pokud by to však byť jen minimálně podkopalo snahu o spravedlivý a zdravý environmentální přístup, bylo by to v rozporu s ideály, kterými se náš řetězec řídí,“ uvádí v prohlášení společnost a dodává, že udělá vše, co je v jejích silách, aby se „podobným chybám v budoucnu zabránilo“.
Podobný záměr vyvrátila i sama polská značka Ustronianka, která na sociálních sítích uvedla, že lahve přesahující o mililitr zákonem danou povinnost zálohování má ve své stálé nabídce už 20 let. Nicméně v portfoliu společnosti je na oficiálních stránkách nenajdete.
I přesto není nápad s lahvemi o objemu 3001 ml ničím novým. K dostání jsou například takto balené džusy a limonády i v Německu a Rakousku, kde systém zálohování funguje již několik let a jeho hranice je obdobně stanovena pro maximálně třílitrová balení.
Výrobci u těchto neobvyklých obalů argumentují například tím, že velké lahve snižují spotřebu plastu samy o sobě, protože pojmou více tekutiny. To, jakou roli v takových případech hraje přesně jeden mililitr navíc, se pak dá už jen hádat.
Dotkne se jich nějak úprava cen nápojů o zálohy v polských obchodech? A souhlasili by se zavedením systému zálohování i v České republice? Zde jsou odpovědi některých čtenářů, kteří pro redakci Kupi sdíleli své názory.
Zdroje: Kaufland.pl, NextGazeta.pl, Ustronianka, respondenti pro Kupi.cz