Modré záření: Opravdu je tak škodlivé, nebo jde o fámu?

Modré záření škodí především našim očím a spánku. Canva

Moderní doba našemu spánku moc nepřeje, údajně to způsobuje modré záření z našich mobilních telefonů, tabletů, televizí nebo notebooků. Kde ještě najdeme modré záření, jak je vlastně škodlivé a jak ho omezit?

Přečtěte si také

Spalujte kalorie, aniž byste o tom věděli: Chůze i úklid se může vyrovnat fitku
Spalujte kalorie, aniž byste o tom věděli: Chůze i úklid se může vyrovnat fitku

Co je to vlastně modré záření?

Modré světlo je především součástí světla slunečního, které do velké míry ovlivňuje náš biorytmus. Lidské tělo s ním umí pracovat a má vliv na tvorbu hormonů v našem těle. Způsobuje také úbytek melatoninu, který se tvoří pouze za tmy a stará se o kvalitu našeho spánku.

Pro tělo je modré světlo nebezpečné, pokud je ho nadbytek. Venku jsme jeho součástí vlastně pořád, nicméně tehdy jde o jeho přírodní zdroj, který není příčinou nespavosti a problémů s usínáním a unavenýma očima. Mezi umělé zdroje modrého světla patří naopak právě mobilní telefony, tablety, notebooky nebo televize. Kromě těchto zařízení je modré světlo součástí také určitého spektra LED osvětlení.

Ačkoli technologie nevyzařují takové množství modrého světla jako slunce, tělu neprospívají. Dlouhodobé záření z nich škodí hlavně očím – modré světlo dosahuje až do oční sítnice, v níž se jeho vlivem mohou poškodit buňky na světlo citlivé.

Proč modré záření škodí?

Naše oči se s modrým zářením perou. Pokud často usínáte při zapnuté televizi, čtete si před spaním z telefonu nebo čtečky, můžete mít dlouhodobě problémy se spánkem. Tělo může také ve větší míře produkovat stres nebo oslabovat imunitu.

Melatonin stojí za kvalitou spánku, a tomu jakékoli světelné záření škodí. Zvýšenou produkcí melatoninu může také na kůži vznikat nadměrná pigmentace. Pokud má tělo melatoninu naopak nedostatek, může se potýkat s výskytem kardiovaskulárních chorob nebo nádorového bujení.

Modré světlo neprospívá ani pleti, přestože pro ni není tak škodlivé jako například UV záření. Pokožka po něm může být více zarudlá, způsobovat záněty, poškozovat kolagenní vlákna nebo další vrstvy kůže. Taktéž předčasně stárne, je více vysušená a ztrácí na elasticitě.

Modré světlo způsobuje například nespavost. Canva

Jak na něj vyzrát?

Pokud vám trvá v noci dlouho usnout, zkuste se zaměřit na osvětlení v ložnici. Do místnosti, kde se usíná, není doporučováno umisťovat LED žárovky, které právě modré světlo produkují.

  • Dále se doporučuje nejlépe 2 až 3 hodiny před spánkem omezit používání mobilních telefonů a dalších zařízení, čímž zabráníte vpuštění modrého světla do své blízkosti.
  • Spánek vám kromě kvalitní matrace a polštáře může vylepšit také maska na spaní, zatažené rolety či tmavé závěsy.
  • Proti modrému světlu ve dne je dobré se chránit brýlemi – a to jak proti tomu přírodnímu, ze slunce, tak i proti umělému při práci na PC a podobně. Při častém používání elektroniky vyzařující modré světlo se doporučuje použít speciální tvrzená skla, která chrání oči. Na zařízení můžete i snížit jas, nicméně taková ochrana nebude 100%.

Zapomínat byste neměli ani na dostatečný pitný režim, používání očních kapek pro udržení vlhkého oka a častější pauzy při práci na počítači. Je dobré nesledovat displej příliš zblízka a při práci večer si nastavit noční režim (tmavé zobrazení). Ideálně si však zrak a spánek nekažte zíráním do displejů vůbec – stravte večer raději nad lahví dobrého vína s ještě lepší společností.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz