ČOI radí, jak postupovat při reklamaci zboží, když jsou prodejny dočasně uzavřené

Jak postupovat při reklamaci zboží, když jsou prodejny zrovna uzavřené? Canva

Vláda v říjnu zavřela nebo značně omezila provozování maloobchodní činnosti. Některé obchody mají své e-shopy či výdejní okénka, a tak si většinu zboží můžeme koupit i v době restrikcí. Co když ale potřebujeme vyřídit reklamaci? Pokud se jedná o věc, která není nezbytně nutná k životu, je dobré počkat, až se situace uklidní. Řada spotřebitelů však řeší situaci, kdy brzy uplyne dvouletá lhůta a provozovna, ve které vadné zboží zakoupili, je dočasně uzavřena.

Přečtěte si také

Čeští obchodníci už nepotřebují platební terminály. Stačí jim mobil. Jako prvním ve střední Evropě
Čeští obchodníci už nepotřebují platební terminály. Stačí jim mobil. Jako prvním ve střední Evropě

Česká obchodní inspekce v tiskové zprávě ze dne 3. 11. 2020 radí spotřebitelům, jak postupovat při reklamování zboží a služeb, když jsou prodejny kvůli vládním opatřením dočasně uzavřeny. Krizová opatření totiž problematiku uplatňování a vyřizování reklamací specificky neupravují.

Podle ČOI by v době nouzového stavu k sobě účastníci smluvního vztahu měli přistupovat ohleduplně, s trpělivostí a přihlédnutím k mimořádné situaci, v níž se druhá strana může nacházet, např. v souvislosti s nuceným uzavřením provozu či nedostatkem zaměstnanců, kteří musí doma hlídat děti, jsou v karanténě apod. 

Některé reklamace se dají odložit

Pokud se nejedná o zboží, u kterého vyprší dvouletá lhůta na uplatnění práv z vadného plnění (tj. „reklamace“), případně není nezbytně potřebné pro spotřebitele, měl by především každý myslet na své zdraví a reklamaci řešit až v okamžiku, kdy se situace v zemi zlepší a provozovna bude mít otevřeno

Co když zboží nezbytně potřebuji?

Pokud se jedná o reklamaci zboží, které je nezbytně nutné, měl by spotřebitel kontaktovat prodejce telefonicky či e-mailem a domluvit se s ním, jak zboží k reklamaci předat (lze též zaslat zásilkovou službou). 

Jak reklamovat zboží, když mi má vypršet dvouletá lhůta?

V případě reklamace zboží, kde hrozí v nejbližší době vypršení dvouleté lhůty, by měl spotřebitel v rámci lhůty včas kontaktovat prodejce (telefonicky či e-mailem) a domluvit se s ním, kdy a jakým způsobem (osobně či přes dopravce) zboží k reklamaci doručí. 

Rozhodně by se nemělo stát, že prodejce odkáže spotřebitele až na okamžik, kdy bude provozovna normálně fungovat – a jiný zaměstnanec by pak mohl zákazníka po vypršení lhůty odmítnout. Pokud však obchodník na tomto postupu skutečně trvá, je vhodné si od něj tento „příslib“ minimálně vyžádat např. e-mailem, aby měl zákazník později důkaz. 

Pandemická opatření ztěžují nejen nakupování, ale i případné reklamace zboží Canva

Co dělat, když prodejce vůbec nekomunikuje?

Pokud prodejce odmítá komunikovat, ideální je odeslat reklamaci i se zbožím na sídlo prodávajícího poštou. Zákazník by měl nicméně zvážit, zdali reklamaci skutečně vyřídit potřebuje – pokud totiž bude na prodávajícího příliš tlačit a třeba mu i vyhrožovat, třebaže prodejce nemá kapacity k vyřízení reklamace právě kvůli nouzovému stavu, bude jeho jednání v rozporu s dobrými mravy a nebude tudíž podléhat právní ochraně.

Kupi Magazín na homepage Seznamu?Přidat boxík na Seznam.cz