Rajčata vždy v první řadě: Obchody záměrně vystavují některou zeleninu tak, aby vítala zákazníky. Proč?

Rajčata, papriky a další zelenina Canva

Nejvyhledávanější položka v oddělení ovoce a zeleniny? Jsou to rajčata. Tvoří až třetinu této nabídky, proto jsou na očích. Obchodníci totiž dobře vědí, jak atraktivní tato surovina pro zákazníky je – a tak lákají na zajímavé akce a nebojí se červené plody vystavit na odiv.

Přečtěte si také

Konec prskání oleje a zamaštěnému sporáku: Pomůže fígl s octem a solí

Nejmilovanější „zelenina“

Patří mezi nejoblíbenější zeleninu, ačkoli se vlastně jedná o ovoce. Na jednoho obyvatele Česka v roce 2018 připadlo podle statistického úřadu 12 kilogramů zkonzumovaných rajčat. Více Češi nakoupili už jen brambory, ty ale statistika nepočítá – řadí je totiž do škrobnaté zeleniny, tedy do zcela jiné kategorie.

Proč právě rajčata?

Jsou zdravá, pro zákazníky atraktivní a vypadají dobře na talíři – na nákupních seznamech jsou zkrátka pravidelně. Podle výzkumu Kupi pro Seznam Zprávy rajčata konzumuje neuvěřitelných 98 lidí ze 100.

Je libo rajčata v akci?

Většina obyvatel je kupuje v kamenných obchodech a na tržištích, jedna čtvrtina domácností si ovšem rajská jablka pěstuje na zahrádkách a balkonech, případně má zásobu od sousedů, přátel a příbuzných. Lidé peníze za rajčata vydávají poměrně často. Výzkum ukázal, že přes polovinu kupujících, kteří je pravidelně konzumují, za ně utrácí minimálně jednou týdně.

V košících po celý rok

Zajímavé je, že rajčata lidé nakupují takřka celoročně, bez většího ohledu na ceny. Přestože se akce mění, ceny se různí a nabídka taktéž, lidé si tuto pochoutku málokdy odpustí – a to i v zimě, kdy cena jednoho kilogramu přesáhne i 50 korun.

Akční nabídku proto využívá až 85 % dotazovaných. Zbylá část je však přesvědčena, že akce jdou ruku v ruce se sníženou kvalitou, proto rajčata ve slevě nenakupuje. V obchodech to dobře vědí, akční nabídka různých druhů je tedy už pravidlem. Oblíbené jsou především akce na ta keříková a cherry.

Kupte si je levněji i vy

Rajčatová mánie? Obchodníci ví své

O atraktivitě rajčat obchodníci dobře vědí, a proto neváhají a vystavují je tak, aby vítala zákazníky mnohdy již u vstupu. Rajčata navíc zabírají velkou část prodejní nabídky v oddělení ovoce a zeleniny. Například Kaufland vystavuje v průběhu roku až 20 různých druhů, Tesco 14, Lidl 11, řetězce Albert 10 a Penny 7.

Nejčastějšími odrůdami jsou třeba Roma, Xandor, Bolzano, Sweetelle, Zebrino či Nelinka. Více variant je žádáno z prostých důvodů – Češi propadli menším odrůdám, které často nabízí výraznější chuť. Důležitá je pro část respondentů také země původu – zhruba 41,5 procent tázaných upřednostňuje české plody.

Salát z cherry rajčat, sýra a koření LumenSt / Shutterstock.com

Co s rajčaty? Lidé je jí převážně čerstvá, ale i tepelně upravená

Rajčata nejčastěji lidé konzumují přímo. Dalším typem úprav ovšem bývají saláty, případně i tepelné zpracování. Zajímavé je, že právě v případě této suroviny tepelná úprava nevadí – výživová hodnota totiž i přes ni zůstává zachována.

A proč je jíst? Obsahují hromadu antioxidantů, vitamínů, minerálních látek a vlákniny. Ať už na ně tedy dostanete chuť v jakékoliv podobě, neváhejte a utíkejte si je připravit. Vaše zdraví i chuťové pohárky vám budou vděčné!