Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Vyznáte se v cereáliích? Které koupit, abyste nesnídali čistý cukr?

Vyznáte se v cereáliích? Které koupit, abyste nesnídali čistý cukr?

Cereálie tvoří základ snídaně mnohých z nás. Jsou oblíbené mezi dětmi i dospělými. Často je považujeme za zdravý a dietní způsob, jak začít svůj den. Je tomu ale opravdu tak? Jsou cereálie zdravé? Jak které. Naučte se rozpoznat, zda se ve vaší snídaňové misce opravdu skrývá energie na celý den, nebo pouze spousta cukru.

Přečtěte si také

Triky, které vám ulehčí žehlení! Vsaďte na kvalitní prkno
Triky, které vám ulehčí žehlení! Vsaďte na kvalitní prkno

Nutriční hodnoty jsou základ

Sáhli jste v obchodě po nějakých cereáliích, které vám padly do oka? Nejdříve dané balení otočte. Na zadní straně najdete tabulku s výživovými údaji a složení. To je to hlavní, co by vás mělo zajímat.

Mnozí výrobci se totiž snaží zákazníky od skutečného složení odlákat pomocí nejrůznějších rozptylujících prvků – hravý obal, netradiční tvary nebo příchutě, dárky zdarma uvnitř balení a podobně. Samotnou kapitolou jsou barevné cereálie, které milují hlavně děti (a rodiče, kteří jsou rádi, že alespoň něco přiměje jejich děti „zdravě“ snídat). Kromě vysokého podílu cukru, obsahují také zbytečně nejrůznější chemická barviva.

Naučte děti zdravě snídat a zbytečně nezvyšujte jejich závislost na sladkém

Nejsou cukry jako cukry

Sacharidy do zdravého jídelníčku určitě patří. Jsou součástí celozrnných výrobků, ořechů i sušeného ovoce. Dodávají nám potřebnou energii. Problémem jsou ovšem jednoduché cukry – čím více jich ve složení cereálií najdete, tím více byl takový výrobek uměle doslazen. Energie z takové snídaně je rychle pryč a navíc budete mít brzy potřebu jednoduché cukry zase doplnit.

  • Ve 100 g snídaňových cereálií by mělo být obsaženo maximálně 28 g jednoduchých cukrů.

Vyšší obsah cukru se týká také müsli. Pokud chcete snídat opravdu zdravě, vždy volte müsli sypané, s vysokým podílem ovesných vloček (které jsou bohatým zdrojem vlákniny a řady dalších živin) a nedoslazovaného sušeného ovoce. Křupavé zapečené müsli obsahuje totiž mnohem více tuku i cukru, navíc bývá přislazováno kousky čokolády nebo medu, proslazeným ovocem apod.

Pozor si dávejte i na sůl. Například oblíbené cornflaky jí obsahují poměrně velké množství. Jedna vrchovatě naplněná větší miska kukuřičných lupínků vás dokáže již z rána přiblížit k hranici doporučované denní dávky soli pro dospělého člověka.

  • U cereálií by obsah sodíku neměl překročit hodnotu 0,5 g na 100 g.

Cereální neznamená zdravý

Mnozí lidé žijí v přesvědčení, že pokud je výrobek cereální, obsahuje spoustu hodnotných živin a je zdravější alternativou k běžným produktům. Není tomu ale tak. 

Pojem cereální znamená, že výrobek obsahuje jakékoliv obilniny, případně mouku z obilných zrn. Tedy i bílé pečivo je cereální, protože obsahuje mouku ze středních bílých částí zrn (nejčastěji pšeničných), kde je ale vitamínů a minerálů obsaženo nejméně.

Cereálie se poté rozdělují na necelozrnné a celozrnné. Pokud je výrobek celozrnný, obsahuje celá zrna i s jejich obalovou vrstvou, která je bohatší na různé vitamíny, minerály, vlákninu a další prospěšné látky. I v případě snídaně proto vždy volte výrobky, které obsahují celozrnné ingredience. 

Celozrnné ovesné vločky obsahují i obaly zrn, ve kterých se nachází nejvíce zdraví prospěšných vitamínů a látek

Jak vybrat vhodné snídaňové cereálie?

Nejlepší variantou je připravovat si müsli doma smícháním oblíbených surovin dle chuti. Největší zastoupení by v takovém případě měly hrát celozrnné ovesné vločky. Pokud se spolehnete na cereálie kupované, naučte se, jak rozpoznávat ty kvalitní. Na první pohled je poznáte například podle certifikovaných log:

  • Vím, co jím – toto označení potravin udává, že balení splňují stanovená nutriční kritéria a jsou vhodnou součástí vyváženého jídelníčku. 
  • Pečeť celozrnnosti – touto nálepkou jsou označeny například snídaňové potraviny značky Nestlé. Pečeť zaručuje, že výrobky obsahují všechny části obilných zrn, a tedy i potřebné živiny v nich obsažené. Nestlé cereálie se navíc často v obchodech objevují za zvýhodněnou cenu. Pokud o jejich koupi uvažujete, vyplatí se akce sledovat na stránkách Kupi.cz, kde si cenu konktrétního výrobku můžete nechat i hlídat automatem, který vám do mailu zašle informaci, kde a kdy mají v okolí na vámi vybraný produkt akci.