E-shopy a koronavirus. Jak se vládní nařízení dotýká internetových obchodů?

E-shopy a koronavirus Canva

Vláda uzavřela většinu obchodů v České republice. Opatření jsou přísná, ale pro některé obchody platí výjimka. Mimo jiné pro veškeré e-shopy a jejich výdejny. Přečtěte si, na co se připravit při nákupu na e-shopu ve stavu nouze.

Přečtěte si také

15 tipů na rychlé víkendové pečení: Tyhle moučníky ke kávě upečete za hodinu!

Vláda v sobotu 14. března v brzkých ranních hodinách zcela uzavřela většinu obchodů a restaurací. Některé provozy ale dostaly výjimku. Jsou mezi nimi i veškeré e-shopy.

Většinou se prodává bez omezení

Například největší český e-shop v ČR – Alza.cz – ponechává podle svého vyjádření na Facebooku v provozu veškeré pobočky a posiluje dopravu až ke dveřím. Důraz klade také na hygienická opatření. Výdejny se pravidelně dezinfikují, zaměstnanci používají ochranné roušky a dodržují se nejvyšší hygienické standardy. Navíc Alza umožňuje vyřídit předání zásilky bez kontaktu s kurýrem.

Mall.cz je na tom podobně. Problém ale může nastat při vyzvedávání na výdejních místech. “Všechny naše Mall Shopy a doručení domů fungují bez omezení. Usnesení vlády se dotýká části sítě výdejních míst Mall Point. U našich partnerů nyní ověřujeme, zda si u nich mohou zákazníci své zásilky vyzvedávat.” řekla pro iDNES.cz mluvčí obchodu Pavla Hobíková.

E-shopy s potravinami berou zákazníci útokem

Pod náporem zákazníků se momentálně nacházejí hlavně e-shopy s potravinami. Rohlík.cz zaznamenává až pětinásobnou návštěvnost oproti normálnímu stavu. Kvůli tomu dochází k výpadkům stránek a prodlužuje se doba dodání, jinak ale obchod funguje bez omezení.

Rohlík a další internetové obchody s potravinami však zavádí některá opatření:

  1. Zakazují se platby v hotovosti a za nákup tak musíte zaplatit předem.
  2. Upřednostňuje se „bezkontaktní” předání zásilky (ke dveřím).
O online nákup potravin je velký zájem Canva

Při dopravě se raději vyhněte výdejním místům

Vnitrostátní dopravu zatím vládní nařízení nijak neomezuje, zásilky z e-shopů by se k vám tak měly dostat bez problémů. Česká pošta na svých stránkách informuje, že „pobočky České pošty zůstávají zatím otevřené podle svých standardních otevíracích hodin. Doručování zásilek probíhá také bez omezení.”

Bez omezení by měl fungovat i provoz soukromých přepravních společností. Dopravci jako PPL nebo DPD však omezují provoz některých svých výdejních míst.

Omezený může být provoz výdejních míst u služeb typu Zásilkovna. V prodejnách, kde je zakázán maloobchodní prodej, sice dál může fungovat výdejní místo, ale počítejte s tím, že provozovatelé budou mít omezenou nebo zcela přerušenou provozní dobu.

Pokud tedy nakupujete na e-shopu, máme pro vás několik doporučení:

  1. Za zboží plaťte předem (například kartou), abyste se vyhnuli kontaktu s kurýrem nebo obsluhou.
  2. Počítejte s možným zpožděním dopravy, protože se dá v době omezení kamenných prodejen očekávat nápor právě na internetové obchody.
  3. Abyste se vyhnuli komplikacím s osobním vyzvednutím, místo výdejního místa zvolte raději dopravu na svou adresu.
  4. Sledujte internetové stránky e-shopů i přepravních společností pro aktuální informace.

Situace se ale může měnit ze dne na den, proto sledujte náš magazín. Nebo sdílejte své zkušenosti s vyzvedáváním zásilek na našem Facebooku. Musíme si pomáhat.