Pokladní o zákaznících: Jsou nevychovaní, arogantní a myslí si, že jim patří svět

Žena pracující za pokladnou se skenerem na zboží v ruce ViDI Studio / Shutterstock.com

Nejen zákazníci, ale i pokladní snášejí komunikaci, která jim nemusí být dvakrát příjemná. Tentokrát jsme se proto zaměřili na personál obchodů a zeptali jsme se, jaký k tomu mají postoj, co jim vadí, nebo naopak nevadí. Také to nemají jednoduché.

Přečtěte si také

Francouzské sýry obsahovaly nebezpečnou bakterii yersinia, inspekce stáhla i matjesový salát a klobásy

Být pokladní není žádný špás

Prodavačky a prodavači to nemají jednoduché. Jejich povolání s sebou nenese úplně dobrou pověst a je plné předsudků, které se zatím u mnoha lidí nepovedlo rozbít. Možná proto, že pozice pokladní nebyla po dlouhou dobu příliš dobře placená a také proto, že ji často zastávají mladí lidé, kteří si chtějí hlavně přivydělat.

Pokud chcete prodávat, vyžaduje to notnou dávku zodpovědnosti. Máte totiž na starosti pokladnu, musíte umět komunikovat s lidmi a být odolní proti stresu, jelikož stále něco řešíte. Také potřebujete mít výdrž, protože sedět nebo stát za kasou není žádný med.

Pravdou je, jak říkají sami pokladní, že na prodavačích a prodavačkách si lidé často vybíjejí svoji špatnou náladu nebo už jen to, že mají třeba špatný den. Jenže je třeba si uvědomit, že jsou to také jen lidé a i ti jsou omylní nebo si mohou dovolit udělat chybu. Samozřejmě také záleží na povaze daného člověka, jeho motivaci a obecně na jeho náladě.

Pokladní by se měli umět přemoci, usmívat se, i když nechtějí a být milí, přestože mají špatnou náladu. Každý ví, že to není jednoduché. Mnohdy stačí narazit na nepříjemného zákazníka a je po dobrém dnu.

Mladý prodavač v černém tričku za pokladnou Okrasiuk / Shutterstock.com

Plat prodavačů už není to, co býval

Jistě si pamatujete doby, kdy pokladní pracovali za minimální mzdu. To už je ale teď minulostí a pokud odvádějí dobrou práci a jsou pečliví, mohou se vypracovat na hezkou pozici a mít i příjemný plat. Zaslouží si ho, protože mají náročnou práci, která sice vypadá jednoduše, ale rozhodně není.

Průměrná mzda se podle webu Platy.cz pohybuje od 24 969 do 43 475 Kč. Řetězce navíc přidávají i další zaměstnanecké benefity, díky kterým si pokladní mohou ještě polepšit.

Co pokladním na zákaznících nejvíce vadí

Udělali jsme si malý průzkum mezi pokladními a zjistili, jak pohlíží na zákazníky a jejich chování.

Neumí pozdravit ani poděkovat

Číslem jedna je neschopnost pozdravit, poprosit a poděkovat. To bylo zmíněno nejčastěji, protože je to základ slušného chování, který přesto některým zákazníkům chybí. Nebo možná nechybí, ale vynechávají tato slovíčka záměrně.

Účtenky spojují stále s Babišem

„Jsem alergická na poznámku zákazníků, kteří si neberou účtenku se slovy, ať si ji nechám pro Babiše. Nebo často používají větu, že jim to nikdo neproplatí. Je to ohraná fráze, která vadí nejen mně, ale i mým kolegům. Nevím, kdy to pochopí, ale my účtenky musíme vydávat všem a ve všech případech, není to naše volba,“ popisuje prodavačka Kamila.

Rádi by měli nákup zadarmo

Často se stává, že na pokladnách něco nefunguje a zákazník musí čekat. V takových případech prý padá poznámka v tom smyslu, že to dneska asi bude zadarmo a že to platit vlastně nemusí. Když toto pokladní slyší už po milionté, je jasné, že je to lehce otravné.

Rozčilený zákazník se o něčem dohaduje s mladou prodavačkou. Thanakorn.P / Shutterstock.com

Mluví s námi jako póvlem

„Co mi jako prodavačce velmi vadí, je arogantní chování zákazníků, kteří s námi mluví povýšeně a jako by byli naši šéfové nebo jako by jim ten obchod patřil. Mám tendence jim to vracet stejnou měrou, ale vím, že si to ze své pozice nemohu dovolit a měla bych se chovat profesionálně,“ vyjadřuje se Pavlína.

Náš zákazník, náš pán

„Už jsem toho zažila tolik, že mě něco jen tak nerozhází. V hlavě jsem si nastavila, že to, co se mi nelíbí, vypouštím druhým uchem ven a na zákazníky se bez rozdílu usmívám. Většinou je to paradoxně naštve nebo vykolejí, protože čekají agresivní reakci, které se dočkají u mých kolegyň. Já jsem milá za všech okolností,“ dodává s úsměvem Simona.

Když telefon a sluchátka mají přednost

Co pracovníky za kasou také nezřídka rozčiluje, je telefonování při obsluhování nebo neochota sundat si sluchátka, ve kterých hraje hudba na plné pecky. Mnoho prodavačů to vnímá jako neslušné chování nebo jako opovrhování pokladní.

Smlouvají o cenách

„Nejednou se mi stalo, že po mně chtěl zákazník vysvětlit cenu zboží nebo mě dokonce přemlouvali, ať jim to dám levněji. Ani jedno není v mé moci a přišlo mi drzé takové věci chtít po pokladní,“ rozčiluje se Emílie.

Vše není jen černé

Uživatelka Facebooku Janička Filková Schaukalová sama ví, jaké to za pokladnou někdy bývá, ale vzpomíná si také na světlé chvíle: „Z dob, kdy jsem pracovala za pokladnou, mi utkvěl v hlavě chlapeček, který mi zpříjemnil den jeho spontánní větou: ‚Jeee, ty jsi krásná!‘ To ošklivé jsem dávno vypustila a sama se většinou snažím pokladním zlepšit den milými slovy, protože někdy je tato práce opravdu náročná.“

„Lidé mají takový návyk, že když je vše v pořádku, tak mlčí, ale jakmile se jim něco nelíbí, ozvou se. Je důležité podotknout, že každý zákazník není arogantní a nevychovaný, ale najdou se mezi nimi i velmi milí lidé, kteří vám naopak dokážou zvednout náladu a zlepšit den. A pravdou je, že já jsem za svůj život, kdy jsem jako pokladní pracovala, takových lidí potkala většinu. A o většině to přece je,“ okomentovala bývalá pokladní Eva.

Na závěr je třeba říct, že vše je o slušném chování, toleranci a respektu. A to někdy může chybět na obou stranách.

Zdroje: Platy.cz, SOCR ČR, Kupi