Nanášejte opalovací krém správně. Jaké zvolit SPF a jak často jej aplikovat?

Žena si u vody natírá obličej opalovacím krémem SNeG17 / Shutterstock.com

Přestože bez slunečního záření by na Zemi nebyl život možný, přemíra slunečních paprsků je pro naši kůži nebezpečná. Časté vystavování těla UVA a UVB paprskům může v těle způsobit značné fototoxické a fotoalergické reakce, které mohou v dlouhodobém horizontu vést ke vzniku rakoviny kůže. Právě proto je třeba pokožku chránit opalovacím krémem s dostatečnou SPF ochranou. Jak jej vybrat a správně používat?

Přečtěte si také

Kelp podpoří štítnou žlázu a pomáhá při hormonální nerovnováze. Navíc jej seženete běžně v lékárně

Jaké druhy záření na nás dopadají?

Nejprve je nutné si ujasnit, proti čemu nás opalovací krém vlastně chrání. Na naši planetu dopadají nejrůznější druhy záření, asi 5 % z nich tvoří UV záření. 95 % představuje UVA záření, které sice pokožku nespálí, ale přispívá k tvorbě volných radikálů, způsobuje stárnutí pleti, přispívá k poruchám pigmentace, sluneční intoleranci a rozvoji karcinomu kůže.

Tento druh proniká mraky i sklem, takže je mu naše kůže vystavena téměř na denní bázi. Zbylých 5 % tvoří UVB záření. To sice nepronikne mraky ani sklem, ale pokud je mu pokožka vystavena, proniká vrstvou pokožky epidermis, a způsobí tak opálení, někdy až popálení kůže. Existuje také UVC záření, to je však z větší části blokováno ozonovou vrstvou a na Zemi nedopadá.

Pokožka spálená sluncem james benjamin / Shutterstock.com

Příliš opalování pokožce škodí

Ačkoli opalování patří nejen na dovolené u moře k oblíbeným letním kratochvílím, pokud je kůže delší dobu vystavena slunci, po čase zaznamenáme začervenání, pokožka je citlivá na dotek, bolavá a vrchní vrstva se obvykle začne loupat.

Vedle okamžitých důsledků pozorujeme i ty dlouhodobé, jako jsou pigmentace, aktinické stárnutí pleti či obávaný karcinom kůže. I když se aktivně neopalujete, vyhnout se vystavení slunci je při běžných denních činnostech téměř nemožné. A v tuto chvíli právě přichází ke slovu přípravek s vhodným ochranným faktorem UPF (Ultraviolet Protection Factor).

Bez opalovacího krému to nepůjde

Před sluncem se chráníme nejrůznějšími způsoby: nosíme oblečení s UV ochranou, na hlavu si dáváme klobouky a čepice a tělo si natíráme opalovacími krémy. Ty však zajistí ochranu jen v případě, že jsou používány správně. Podle průzkumů je nejčastějším problémem nanášení krému v příliš tenkých vrstvách bez častého opakování.

Pro dostatečnou ochranu je vždy lepší nanášet více než méně. Dospělému by pro pokrytí celého těla měly stačit 3 až 4 polévkové lžíce, dítěti stačí polovina, při nanášení přitom nezapomeňte na žádný záhyb těla, na nohy, hřbety rukou či záda.

Žena se natírá opalovacím krémem Me dia / Shutterstock.com

Silnou vrstvu přípravku pravidelně obnovujte

Dalším důležitým bodem je opakované nanášení. Natírání přípravkem opakujte každé dvě až tři hodiny, podle toho, jak silný UV faktor používáte. Pocení a koupání ochranu neustále snižuje, a to i v případě, že je přípravek označen jako voděodolný. Svou funkci může opalovací přípravek ztrácet i po uplynutí doby minimální trvanlivosti, která bývá minimálně 30 měsíců.

Opalovací přípravek aplikujte i tehdy, je-li zataženo. I lehká oblačnost propouští až 90 % UV záření. Účinným způsobem, jak se chránit před slunečními paprsky, je sledovat UV index. Pokud se vyšplhá na 3, je dobré se navíc před sluncem chránit oblečením s UV ochranou, oči chránit brýlemi a přes poledne raději zůstávat uvnitř.

Co znamená SPF?

Ptáte se, jak poznat, že je třeba aplikaci opalovacího přípravku zopakovat? V tom vám pomůže údaj o SPF uvedený na přípravku. SPF (Sun Protection Factor) určuje míru ochrany přípravku před UVB zářením. Nejnižší možný faktor, blokující asi 90 % UVB, je faktor 6.

93 až 96 % UVB záření blokuje faktor 15 až 25 a nejvyšší možný faktor 50+ dokáže odrazit až 98 % nebezpečného UVB záření. Hodnota SPF určuje, kolikrát delší může být pobyt na slunci při použití krému oproti době bez jeho použití, než dojde ke spálení kůže. Pokud tedy vaše kůže bez namazání zčervená už po 20 minutách a použijete přípravek s SPF 25, můžete na slunci pobývat 25krát 20 minut, tedy 500 minut, než se spálíte.

Žena si na pláži natírá nohy opalovacím krémem triocean / Shutterstock.com

Péči přizpůsobte typu pokožky

Míru ochrany byste také měli přizpůsobit typu své pokožky. Někdo se opaluje rychle a rychle se spálí, jiný může strávit na slunci mnohem delší čas bez zarudnutí. Podle reakce pokožky na slunce rozeznáváme jednotlivé fototypy.

Rozlišujeme 6 fototypů:

Fototyp I: Bílá pleť, vždy se spálí, nikdy se neopálí, velké množství pih.

Fototyp II: Světlá pleť, vždy se spálí, někdy dosáhne jemného opálení, velké množství pih.

Fototyp III: Světlá až tmavá pleť, někdy se spálí, vždy se opálí (střední stupeň opálení), místy se objevují pihy.

Fototyp IV: Tmavá pleť, nikdy se nespálí, vždy se opálí (tmavé opálení), bez pih.

Fototyp V: Hnědá pleť, nikdy se nespálí, vždy se opálí (velmi tmavé opálení), bez pih.

Fototyp VI: Tmavě hnědá pleť, nikdy se nespálí, bez pih.

Zdroje: Kupi, oekotest