Dáváte při nákupech na internetu na hodnocení ostatních zákazníků? Umíte rozpoznat, kdy recenze píší skuteční lidé a kdy jde o podvrh prodejce? Česká obchodní inspekce nedávno zjistila alarmující fakt - více než 80 % kontrolovaných e-shopů porušovalo předpisy. Jak se tedy jako běžný zákazník vyznat v džungli internetových recenzí? A existuje způsob, jak odhalit ty falešné?
„Nedávno jste u nás zakoupili zboží, podělte se s námi o jeho hodnocení.“ Pokud vám někdy přišla podobná zpráva z e-shopu, pak to mimo jiné pravděpodobně znamená, že takový obchod dodržuje potřebná právní nařízení. A jeho recenze vycházejí ze zkušeností ostatních spotřebitelů.
Z marketingového hlediska totiž mají recenze na naše rozhodování obrovský vliv, a proto není divu, že si je obchodníci často rádi přikrášlují. Mažou ty negativní a sami píšou, nebo dokonce nakupují ty pozitivní. Falešné. Při troše nepozornosti pak stačí vidět výpis nekonečných spokojených hodnocení a je rozhodnuto. Zboží putuje do košíku. A přitom ho možná před vámi vůbec nikdo nekoupil.
Pormezz / Shutterstock.com
Také proto vstoupil v roce 2023 v platnost evropský zákon, který internetovým obchodům nařídil uvádět pouze recenze, kterým předcházelo zakoupení daného produktu nebo využití služby. Povinností e-shopů je také informovat o tom, jakým způsobem se recenze získávají, jak je zajištěno, že vychází z reálných zkušeností, případně zda se jedná o reference ověřené, či neověřené. Ne vždy se jsou ale všechny tyto podmínky dodrženy.
Na problém upozornila ČOI, která se zaměřením na uživatelské recenze zkontrolovala v minulém roce 77 internetových obchodů. Porušení právních předpisů zjistila u téměř 85 % z nich a uložila pokuty v řádech desítek tisíc korun.
Za redakci Kupi.cz nás potom zajímalo, jak mohou sami spotřebitelé zjistit, zda jsou recenze opravdu skutečné. Jak totiž vyplynulo z kontroly provedené inspekcí, právě důležitá informace o původu hodnocení (která by měla být na stránkách produktu dostupná), chyběla skoro v polovině případů.
„Poznat na první pohled, že se jedná o falešnou recenzi, je pro spotřebitele obtížné,“ uvedl pro Kupi.cz František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI a potvrdil, že „určitou známkou neserióznosti může být fakt, že provozovatel e-shopu neplní svou zákonnou povinnost a neinformuje spotřebitele o tom, zda vůbec, a pokud ano, tak jak ověřuje, že zveřejněná recenze skutečně pocházela od spotřebitele, který si výrobek nebo službu zakoupil nebo použil (ověřená recenze).“
fizkes / Shutterstock.com
Nejste si méně známým prodejcem stále jistí? Pak je nejlepší si e-shop jako takový prověřit.
„Jako případný zdroj informací o internetových prodejcích doporučujeme např. recenze spotřebitelských organizací a spotřebitelé si mohou ověřit vybraného prodejce i v seznamu rizikových e-shopů, který naleznou na stránkách ČOI,“ doporučuje pro Kupi.cz Kotrba.
Rada na závěr: U recenzí si všímejte nejen kladných ohlasů, ale i těch negativních. Stoprocentní pětihvězdičkové skóre, zejména s vyšším počtem hodnotitelů, může působit podezřele. I špatné zkušenosti ale ověřujte podle pravidel výše. Pokud je na stránky může vložit kdokoliv bez ohledu na nákup, pak nemusí odrážet skutečnost.
Zdroje: ČOI, Kupi.cz