Dáváte při nákupech na internetu na hodnocení ostatních zákazníků? Umíte rozpoznat, kdy recenze píší skuteční lidé a kdy jde o podvrh prodejce? Česká obchodní inspekce nedávno zjistila alarmující fakt - více než 80 % kontrolovaných e-shopů porušovalo předpisy. Jak se tedy jako běžný zákazník vyznat v džungli internetových recenzí? A existuje způsob, jak odhalit ty falešné?
„Nedávno jste u nás zakoupili zboží, podělte se s námi o jeho hodnocení.“ Pokud vám někdy přišla podobná zpráva z e-shopu, pak to mimo jiné pravděpodobně znamená, že takový obchod dodržuje potřebná právní nařízení. A jeho recenze vycházejí ze zkušeností ostatních spotřebitelů.
Z marketingového hlediska totiž mají recenze na naše rozhodování obrovský vliv, a proto není divu, že si je obchodníci často rádi přikrášlují. Mažou ty negativní a sami píšou, nebo dokonce nakupují ty pozitivní. Falešné. Při troše nepozornosti pak stačí vidět výpis nekonečných spokojených hodnocení a je rozhodnuto. Zboží putuje do košíku. A přitom ho možná před vámi vůbec nikdo nekoupil.
Také proto vstoupil v roce 2023 v platnost evropský zákon, který internetovým obchodům nařídil uvádět pouze recenze, kterým předcházelo zakoupení daného produktu nebo využití služby. Povinností e-shopů je také informovat o tom, jakým způsobem se recenze získávají, jak je zajištěno, že vychází z reálných zkušeností, případně zda se jedná o reference ověřené, či neověřené. Ne vždy se jsou ale všechny tyto podmínky dodrženy.
Na problém upozornila ČOI, která se zaměřením na uživatelské recenze zkontrolovala v minulém roce 77 internetových obchodů. Porušení právních předpisů zjistila u téměř 85 % z nich a uložila pokuty v řádech desítek tisíc korun.
Za redakci Kupi.cz nás potom zajímalo, jak mohou sami spotřebitelé zjistit, zda jsou recenze opravdu skutečné. Jak totiž vyplynulo z kontroly provedené inspekcí, právě důležitá informace o původu hodnocení (která by měla být na stránkách produktu dostupná), chyběla skoro v polovině případů.
„Poznat na první pohled, že se jedná o falešnou recenzi, je pro spotřebitele obtížné,“ uvedl pro Kupi.cz František Kotrba, tiskový mluvčí ČOI a potvrdil, že „určitou známkou neserióznosti může být fakt, že provozovatel e-shopu neplní svou zákonnou povinnost a neinformuje spotřebitele o tom, zda vůbec, a pokud ano, tak jak ověřuje, že zveřejněná recenze skutečně pocházela od spotřebitele, který si výrobek nebo službu zakoupil nebo použil (ověřená recenze).“
Nejste si méně známým prodejcem stále jistí? Pak je nejlepší si e-shop jako takový prověřit.
„Jako případný zdroj informací o internetových prodejcích doporučujeme např. recenze spotřebitelských organizací a spotřebitelé si mohou ověřit vybraného prodejce i v seznamu rizikových e-shopů, který naleznou na stránkách ČOI,“ doporučuje pro Kupi.cz Kotrba.
Rada na závěr: U recenzí si všímejte nejen kladných ohlasů, ale i těch negativních. Stoprocentní pětihvězdičkové skóre, zejména s vyšším počtem hodnotitelů, může působit podezřele. I špatné zkušenosti ale ověřujte podle pravidel výše. Pokud je na stránky může vložit kdokoliv bez ohledu na nákup, pak nemusí odrážet skutečnost.
Zdroje: ČOI, Kupi.cz