Co se děje s neprodaným pečivem v supermarketech? Nevyhazuje se!

Zákazník kupuje chleba v supermarketu těsně před zavírací dobou Tobik / Shutterstock.com

V dnešní době, kdy se stále více klade důraz na udržitelnost a minimalizaci odpadu, se české supermarketové řetězce snaží najít efektivní způsoby, jak redukovat množství neprodaného pečiva. Řetězce tak používají různé strategie, aby předešly plýtvání potravinami.

Přečtěte si také

„Ráda inspiruji, ale nechci už nikoho napomínat,“ říká Betty Urban z MasterChefa

Iniciativa proti plýtvání v Albertu

Podle Jiřího Marečka, ředitele komunikace obchodů Albert, je plýtvání potravinami v řetězci minimalizováno na pouhé procento. „V roce 2022 jsme tento podíl snížili na 1,04 %,“ uvedl pro Kupi.cz.

„Albert se zaměřuje na darování neprodaného pečiva potravinovým bankám a v případě, že již není pečivo vhodné k lidské konzumaci, poskytuje je zvířecím farmám a záchranným stanicím. Na snižování potravinových přebytků spolupracujeme také se zákazníky. V rámci již velmi dobře zavedené iniciativy Pomozte nám neplýtvat zlevňujeme zboží před expirací o 30 %, v případě nebaleného pečiva před zavírací dobou o 50 %. Zákazník si tedy odnáší nejen levnější potravinu, ale také dobrý pocit, že předešel zbytečným ztrátám a pomohl životnímu prostředí, nebo dá smysl lidské práci, která byla do výroby vložena,“ dodává Mareček.

Penny nabídne tvrdé rohlíky na strouhanku

Tomáš Kubík, manažer komunikace Penny, zdůrazňuje, že jejich strategie spočívá v přizpůsobování nabídky pečiva během dne.

„Žádné potraviny, které se neprodají, nevyhazujeme. Nabídku pečiva řídíme v průběhu celého dne tak, aby ho zůstávalo co nejméně. Zákazníci těsně před zavírací dobou již z důvodu předcházení plýtvání nebudou mít tak široký výběr jako například ráno. Pečivo, které se neprodá, nabízíme mimo jiné v rámci balíčků Nesnězeno. Nově také začneme nabízet tvrdé rohlíky na strouhanku,“ říká Kubík. Tímto způsobem Penny nejenže snižuje množství odpadu, ale také nabízí zákazníkům cenově výhodné možnosti.

Lidl dává před zavírací dobou slevy na pečivo

Eliška Froschová Stehlíková, tisková mluvčí Lidlu, vysvětluje, že Lidl se snaží optimalizovat rozpékání pečiva tak, aby přebytky nevznikaly.

„Když v prodejně přeci jen nebalené pečivo zůstane i po zavírací době, v rámci našeho projektu S Lidlem šetříme jídlem jej zákazníkům nabídneme se slevou 70 %. Sáčky umístěné ve stejném stojanu jako známé tašky s ovocem a zeleninou obsahují několik kusů stejného druhu nebaleného pečiva a zákazníci je budou moci nakoupit do poledne následujícího dne. To stejné platí i u nebaleného chleba z předešlého dne. Pečivo, které už nesplňuje nároky na kvalitu a čerstvost, pak předáváme k dalšímu využití do bioplynových stanic,“ uvádí Stehlíková.

Vlastní produkce minimalizuje odpady v Globusu

Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu, upozorňuje na to, že vlastní produkce umožňuje řetězci přizpůsobit produkci aktuální poptávce.

„Náš systém dovoluje v některých případech i eliminovat větší množství zboží, které by mohlo podlehnout expiraci. Každý z hypermarketů Globus totiž má vlastní pekárenskou, řeznickou a gastro výrobu. Tím, že produkujeme vlastní potraviny od surovin a umíme přizpůsobit plány výrob ze dne na den i z hodiny na hodinu, máme minimální zbytky potravin, což platí i u pečiva,“ vysvětluje Turnovská.

Kaufland spolupracuje s potravinovými bankami

Renata Maierl​​ z firemní komunikace Kauflandu zdůrazňuje význam spolupráce s Českou federací potravinových bank. „Pravidelně se účastníme sbírek potravin a spolupracujeme s lokálními ZOO parky a mysliveckými spolky, kterým věnujeme za symbolickou částku zboží, které není vhodné k dalšímu prodej,“ uvádí Maierl.

Žena s chlapcem nakupují pečivo CandyBox Images / Shutterstock.com

Výše uvedené strategie ukazují, jak různé obchodní řetězce přistupují k problému plýtvání pečivem, přičemž každý z nich má svůj vlastní, unikátní způsob, jak tento problém řešit. Tato snaha nejenže pomáhá chránit životní prostředí, ale také poskytuje zákazníkům možnosti, jak se zapojit do boje proti plýtvání potravinami.

Zdroj: Kupi