Sója - symbol zdravé potraviny, tělu ale může i škodit

Sójové boby jsou zdravé. Canva

Internet je plný protichůdných informací o sóje. Jedni tvrdí, že je škodlivá a nebezpečná, jiní ji doporučují jako lék. Jak je to doopravdy? Není to tak snadné! Přesvědčte se sami.

Přečtěte si také

Myjete drůbeží maso? Podle studie je to nebezpečná chyba

Kde se sója vzala?

Sója je asijská rostlina, která se k nám dostala relativně nedávno. Může dorůst až dvou metrů a její lístky vypadají jako fazolové lusky. Pěstuje se v různých koutech světa, ale protože má ráda teplo a vlhko, je její výskyt omezený, a to především u nás.

Sója je jako jiné rostliny

Rostlinná strava je zdravá, protože se snadno tráví a obsahuje velké množství minerálů, vitamínů a antioxidantů. V některých případech v ní najdete i bílkoviny, vlákninu a další prvky. Ale stejně jako jinde, čeho je moc, toho je příliš.

Na vysvětlenou dva konkrétní příklady:

  • Pokud dlouhodobě přesahujete doporučené dávkování kopřivového čaje, vaše tělo začne stávkovat v podobě potíží s ledvinami a příliš řídkou krví.
  • Pokud si pravidelně budete vychutnávat lékořici, můžete si nezdravě zvýšit krevní tlak.

Rostlinné produkty jsou zdravé, ale musíte respektovat jejich vlastnosti vůči vašemu organismu. A to platí i o sóje.

Ze sóji se vyrábí rostlinné mléko. Canva

Účinky na zdraví

Sója nabízí celou škálu pozitivních účinků, které se hodí znát. Třeba může pomoci právě vám!

  • Obsahuje více bílkovin než maso.
  • Je snadno stravitelná.
  • Snižuje cholesterol.
  • Pomáhá s prevencí rakoviny prsu.
  • Je vhodná pro diabetiky.
  • Podporuje látkovou výměnu a krvetvorbu.
  • pozitivní vliv na psychiku.
  • Tlumí potíže u žen v menopauze.

Jaké vitamíny sója obsahuje?

  • Draslík
  • Vápník
  • Železo
  • Měď
  • Mangan
  • Fosfor
  • Vitamin B1 a B2
  • Vitamin C
  • Vitamin K
  • Provitamin A

V tomto případě ji omezte!

Stejně jako u jiných zdravých potravin, i sója má jistá omezení. Existuje několik skupin osob, které by se této rostlince měly vyhnout:

  • Kojenci a kojící ženy, protože by mohla mít nepříznivý vliv na vývoj dítěte.
  • Lidé s alergií na sójovou bílkovinu.
  • Lidé se sníženou funkcí štítné žlázy.

Lidé se zvýšenou funkcí štítné žlázy se nemusí konzumace bát a stejně tak i ti, jejichž žláza je v pořádku. Ta si s krátkodobým výkyvem hormonů hravě poradí, aniž by ji to omezovalo ve správné činnosti.

Co se děje při větším množství?

Pokud jsou sójové výrobky vaším hlavním prvkem stravy, můžete mít potíže s úbytkem červených krvinek. U žen je toto riziko vyšší z důvodu menstruace. Nechcete si sóju odpustit? Nemusíte! Pořiďte si potravinový doplněk železa, který červené krvinky doplní, nebo si častěji dopřejte špenát.

Co jste o sóje netušili

Sója luštinatá kvete ve třech různých barvách. Odstín květů se pohybuje od bílé přes růžovou až k modrofialové.