Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Stáhněte si mobilní aplikaci Kupi.cz a vyzkoušejte chytrého pomocníka, který vám pomůže s každodenními nákupy.

Mobilní aplikace

Sója - symbol zdravé potraviny, tělu ale může i škodit

Sója - symbol zdravé potraviny, tělu ale může i škodit

Internet je plný protichůdných informací o sóje, která pro nás je škodlivá a nebezpečná. Jiní ji doporučují jako lék. Jako je to doopravdy? Nic není černé ani bílé! Přesvědčte se sami.

Přečtěte si také

Basmati nebo jasmínová? Která rýže je zdravější a po které se hubne
Basmati nebo jasmínová? Která rýže je zdravější a po které se hubne

Zajímavost

Většina článků, které o sóje mluví negativně, neuvádí žádné konkrétní negativní účinky na zdraví. Jediným argumentem je: Je škodlivá.

Kde se sója vzala?

Sója je asijská rostlina, která se k nám dostala relativně nedávno. Může dorůst až dvou metrů a její lístky vypadají jako fazolové lusky. Pěstuje se v mnoha koutech světa. Protože má ráda teplo a vlhko, její výskyt je omezený, a to především u nás.

Věděli jste, že…

… trávicí systém některých evropanů není schopen sójovou bílkovinu strávit? Je to dané naším původem o mnoho a mnoho generací později. Velký vliv má také krevní skupina.

Sója je jako jiné rostliny

Sója má plno účinků na zdraví stejně jako ostatní byliny. Rostlinná strava je zdravá, protože se snadno tráví a obsahuje velké množství minerálů, vitamínů a antioxidantů. V některých případech v nich najdete bílkoviny, vlákninu a další prvky. Ale stejně jako jinde, čeho je moc, toho je příliš. Na vysvětlenou nabízím pár konkrétních ukázek.

  • Pokud dlouhodobě přesahujete doporučené dávkování kopřivového čaje, vaše tělo začne stávkovat v podobě potíží s ledvinami a příliš řídkou krví.
  • Pokud si dlouhodobě budete dopřávat příliš zeleného čaje, ač je velmi zdravý, pocítíte hlad a posedne vás nekontrolovatelná chuť na sladké. Proč? Tělu dojdou zásoby sacharidu.
  • Pokud si pravidelně budete vychutnávat lékořici, získáte nezdravě vysoký krevní tlak.

Mohla bych pokračovat donekonečna. Rostlinné produkty jsou zdravé, ale musíte respektovat jejich vlastnosti vůči vašemu organismu.

Co jste o sóje netušili

Sója luštinatá kvete ve třech různých barvách! Odstín květů se pohybuje od bílé, přes růžovou až k modrofialové!

Tip

Máte rádi pomazánky? Sójové pomazánky se vyrábějí hned v několika příchutích! My jsme objevili sójovou pomazánku značky Lunter za akční cenu 17,90 Kč. Pořídíte ji v prodejnách Terno do úterý 13. 8.

Účinky na zdraví

Sója nabízí celou škálu pozitivních účinků, které se zkrátka hodí znát. Třeba může pomoci právě vám!

  • Obsahuje více bílkovin než maso.
  • Je snadno stravitelná.
  • Snižuje cholesterol.
  • Pomáhá s prevencí rakoviny prsu.
  • Je vhodná pro diabetiky.
  • Podporuje látkovou výměnu a krvetvorbu.
  • Má pozitivní vliv na psychiku.
  • Tlumí potíže u žen v menopauze.

Tip

Sója není jen tofu. Můžete si ji vychutnat i jinak! Našli jsme pro vás veganskou zmrzlinu v kelímku značky Alpro za akční cenu necelých 110 korun za 500 ml produktu! Koupíte ji v prodejnách Terno až do úterý 13. 8.

Jaké vitamíny sója obsahuje?

  • Draslík
  • Vápník
  • Železo
  • Měď
  • Mangan
  • Fosfor
  • Vitamin B1 a B2
  • Vitamin C
  • Vitamin K
  • Provitamin A

V tomhle případě ji omezte!

Stejně jako u jiných zdravých potravin, i sója má jistá omezení. Existuje několik skupin, které by se této rostlince měly vyhnout.

  • Kojenci a kojící ženy.
  • Lidé s alergií na sójovou bílkovinu.
  • Lidé se sníženou funkcí štítné žlázy.

Lidé se zvýšenou funkcí štítné žlázy se nemusí konzumace bát. Stejně tak lidé, jejichž žláza je v pořádku. Ta si s krátkodobým výkyvem hormonů hravě poradí, aniž by ji to omezovalo ve správné činnosti.

Typický asijský sójový pokrm.

Co se děje při větším množství?

Pokud jsou sójové výrobky vaším hlavním prvkem stravy, můžete mít potíže s úbytkem červených krvinek. U žen je toto riziko vyšší z důvodu menstruace. Nechcete si rostlinku odpustit? Nemusíte! Pořiďte si potravinový doplněk železa, který červené krvinky doplní, nebo si častěji dopřejte špenát.