Ptáte se, proč je tankování na dálnicích o tolik dražší než třeba ve městech? Odpověď je poměrně jednoduchá

Čerpací stanice ORLEN Fotokon / Shutterstock.com

Pokud pravidelně řídíte, tak nejspíš dlouhodobě sledujete, že pohonné hmoty jsou na dálnicích i o několik korun za litr dražší než v případě čerpacích stanic, které se nachází ve městech. Řada řidičů se kvůli tomu tankování pohonných hmot na dálnicích vyhýbá a pokud plánuje delší cestu, v předstihu vyhledává cenově dostupnější čerpací stanice mimo dálnice a rychlostní silnice.

Přečtěte si také

Asijská specialita, která dobyla svět: Jak si jarní závitky připravíte doma, už pro ně nepůjdete do bistra

Mnoho motoristů si ale klade otázku, proč jsou ceny pohonných hmot na dálnicích oproti městům až o tolik dražší. Dlouhodobé statistiky ukazují, že cena jednoho litru paliva je tam vyšší o 8 až 10 %. Zároveň se ukazuje, že to není trend pouze v případě České republiky, ale i všech dalších unijních i mimoevropských zemí.

Pokud se v autě nachází třeba šedesátilitrová nádrž, má cenový rozdíl mezi městem a dálnicí poměrně zásadní dopad na peněženku každého řidiče. Jedna plná nádrž se totiž v takovém případě prodraží o 250 až 300 Kč. V případě napjatého rodinného rozpočtu jde tedy o částku, kterou řada lidí jednoduše pocítí.

Dálniční benzinky mají vyšší provozní náklady

Čerpací stanice na dálnicích jsou oproti městům dražší hned z několika důvodů. Tím prvním jsou vyšší provozní náklady, které jsou pro dálniční benzinky charakteristické. Většina z nich je poměrně moderní, a i výstavba byla oproti městským čerpacím stanicím finančně náročnější, což se do ceny paliv jednoznačně promítne.

Pro dálniční čerpací stanice rovněž platí, že jsou náročnější i z pohledu provozní obslužnosti nebo energií. Kupříkladu nabízené mzdy pracovníků jsou oproti městským čerpacím stanicím až o několik tisíc korun za měsíc vyšší, což má tedy rovněž své cenové dopady na řidiče. Vyšší výdaje se totiž firmy snaží vyrovnat co možná nejvyššími příjmy, a právě palivo je tím hlavním artiklem, které čerpací stanice nabízí.

Vyšší mzdy pracovníků čerpacích stanic na dálnicích mají oproti městům hlavně jedno vysvětlení. Na dálnice se řada lidí často velmi špatně dostává, zájem o práci v takových místech není v případě totožné mzdy velký, na což firmy musí reagovat a nabízet adekvátní mzdové ohodnocení.

Čerpací stanice OMV Mino Surkala / Shutterstock.com

Na dálnicích není silná konkurence

Jsou však i další důvody, proč jsou dálniční benzinky tak finančně náročné. Řadí se k nim třeba i omezená konkurence. Na řadě úseků totiž čerpací stanice nemají v podstatě s kým bojovat. Pokud řidič potřebuje natankovat, nemůže vzhledem k omezenému počtu čerpacích stanic příliš dlouho váhat. Jinak riskuje, že mu na trase dojde palivo, za což pár stovek navíc za tankování nejspíš nestojí.

Mnozí odborníci zároveň říkají, že provozovatelé čerpacích stanic na dálnicích se vystavují mnoha zvýšeným rizikům, což má podle nich rovněž mírný dopad na ceny. V řadě států po celém světě dálniční benzinky musí platit i často poměrně velké poplatky, aby své služby na takových místech, jako jsou dálnice, vůbec mohly nabízet.

Zdroj: Auto Živě