Vláda plánuje spustit národní online srovnávač cen. Prakticky stejnou službu už využívá měsíčně více než 2 miliony Čechů

Žena kontroluje náklady na nákup potravin pomocí kalkulačky ve smartphonu a porovnává ceny s účtenkami. SrideeStudio / Shutterstock.com

České Ministerstvo zemědělství zvažuje vytvoření národního programu, který by monitoroval ceny potravin z různých obchodů. To by mělo přinést nejen přehledné srovnání pro zákazníky, ale také motivovat řetězce k porovnávání cen s konkurencí a jejich zlevňování. Podobná aplikace je několik let dostupná již například v Řecku, kde přináší pozitivní výsledky. Má takový systém v Česku v smysl a jak by měl fungovat?

Přečtěte si také

Pozor na populární IKEA skleničky: dTest je označil za nebezpečný výrobek

Novinka by měla zastavit zdražování potravin

Vláda zkoumá možnosti vytvoření internetové aplikace, která by spotřebitelům umožnila snadno porovnávat ceny potravin z různých obchodů. O plánovaném záměru informoval ministr zemědělství Marek Výborný poté, co se sešel s řeckým protějškem Lefterisem Avgenakisem.

Na jednání mimo jiné společně probírali řecký on-line nástroj ke sledování cen potravin Košík výrobků pro domácnost, kterým se chce české řešení inspirovat. Podle řeckého ministra vedl několik let fungující systém ke snížení cen potravin až o 18 procent. A Český ministr si od zavedení slibuje obdobný přímý vliv na pokles cen.

Malý nákupní košík s tlačítkem pro vyhledávání Munthita / Shutterstock.com

Jak funguje srovnávač cen v Řecku?

Řecká webová i mobilní aplikace umožňuje vyhledávat zboží podle kategorií (potřeby pro domácnost, ovoce a zelenina, potraviny apod.) a konkrétních podkategorií, nebo podle zapojených řetězců. U každé položky je pak možné si rozkliknout, jaká je její průměrná cena v daných řetězcích, případně je možné zboží dávat do virtuálního košíku a počítat si průměrné hodnoty celých nákupů. Součástí aplikace je mimo jiné také přehled aktuálních letáků, nebo srovnávač cen energií a pohonných hmot.

Jak a kdy by měl být podobný program spuštěn u nás, zatím není vůbec jasné. Vše je prozatím ve fázi plánování a shromažďování informací. „Získali jsme kontakty na řeckou stranu. Budeme ještě zjišťovat detaily samotného vytvoření aplikace a jejího fungování,“ uvedl Výborný.

Drahé a duplicitní?

Ministr zemědělství také přiblížil, že by měl o možnosti existence národního srovnávače jednat s jednotlivými řetězci, a to během následujících několika týdnů. Jednou z podmínek fungování celého systému by totiž bylo, aby řetězce do aplikace pravidelně dodávaly svá interní data.

A již nyní někteří vyjadřují nad úvahou českých orgánů pochyby. „Na první poslech to zní dobře – přehledná data o cenách. Řeckou aplikaci známe, jsme na řeckém trhu, ale já musím říct, že spousta českých porovnávačů, které jsou online, jsou lehce lepší a vylepšenější oproti řecké aplikaci,“ citovala Česká televize (ČT24) komentář ředitele komunikace obchodního řetězce Alberta Jiřího Marečka.

Firmy z oboru rovněž odhadují, že případné vytvoření vládního projektu bude finančně poměrně nákladné. „Můžou to být miliony až desítky milionů korun. Navíc takovou aplikaci, pokud ji chcete dostat k širokému spektru obyvatel, musíte nějak komunikačně promovat, a to jsou další jednotky až desítky milionů korun,“ vysvětlil pro ČT24 výkonný ředitel Knowinstore Pavel Kozler.

Žena v modré džínové košili a slunečních brýlích používá mobilní telefon k porovnání ceny a drží oranžový nákupní košík tete_escape / Shutterstock.com

Čeští zákazníci srovnávače využívají

I přes to, že se má teprve plánovaný národní portál zaměřovat na zveřejňování průměrných cen potravin a dalšího zboží ve vybraných řetězcích, jsou Češi již nyní zvyklí používat mnohé srovnávače cen, které u nás fungují.

Prakticky stejnou službu, o níž uvažuje Výborný, nabízí například Kupi.cz. Je k dispozici na webu i v mobilní aplikaci a mimo procházení slevových letáků dovoluje i porovnávat akční a doporučené ceny napříč sortimentem v kamenných obchodech. Mezi takové patří například nákupní portál a srovnávač cen Kupi.cz – který se unikátně zaměřuje na vyhledávání slev v supermarketech, hypermarketech a dalších obchodech. Kromě toho nabízí přehled obrovského množství letáků na jednom místě, dále umožňuje ukládání oblíbených položek do vlastních nákupních seznamů, nebo zapínání upozornění pro akce.

„Na službu Kupi.cz, která je více než deset let na trhu a spolupracuje se všemi velkými řetězci, zavítá měsíčně více než dva miliony uživatelů,“ řekl jednatel Kupi.cz David Kopčil. Kupi.cz se nicméně podle něj nebrání pomoci projektu, který zamýšlí ministr zemědělství.

Zdroje: twitter.com, ceskatelevize.cz, minutovezpravy.cz, e-katanalotis.gov.gr