Česká pošta od července zdraží počtvrté během půl roku: Za co si tentokrát připlatíme?

Vývěsní štít na poště v pražské Jindřišské ulici Cineberg / Shutterstock.com

Zavírání poboček zřejmě České poště k návratu do zisku nestačí, a tak od 1. července znovu zvyšuje ceny. Od loňského listopadu je to už počtvrté v řadě. Tentokrát se bude zdražování týkat hlavně listovních zásilek. Státní podnik zdůvodňuje rozhodnutí tím, že o tuto službu dlouhodobě klesá zájem, zatímco náklady stále rostou.

Přečtěte si také

Tipy na vánoční dárky pro puberťáky. Čím opravdu uděláte radost?

Co Česká pošta od července zdraží?

Obyčejné psaní standard (do hmotnosti 50 gramů) zdraží k 1. červenci z 23 na 27 korun. To je nárůst skoro o 18 procent, tedy více, než činí aktuální inflace. Původní sazba přitom platí teprve od letošního února.

Ještě výraznější bude cenový skok u doporučeného a cenného psaní. V prvním případě to bude z 62 na 72 korun a ve druhém z 67 na 77 korun.

S věrnostní kartou už tradičně ušetříte. Jde pouze o jednotky korun, ale výhodou je i to, že se nemusíte zdržovat vyplňováním podacích lístků. „Nadále platí, že držitelé zákaznických karet České pošty budou mít cenu výhodnější. U obyčejného psaní bude cena o jednu korunu nižší, u doporučeného a cenného psaní pak o koruny dvě,“ uvedl mluvčí České pošty Matyáš Vitík.

Zaparkované dodávky České pošty Mgr. Nobody / Shutterstock.com

Jaká další úsporná opatření pošta zavádí?

Ztráta České pošty loni činila 1,75 miliardy korun, což je více než dvojnásobek oproti roku 2021. A letošní odhady se pohybují okolo čtyř miliard, což by znamenalo hrozbu insolvence. Vedení tedy zahájilo úsporná opatření, která zdaleka nespočívají jen ve zdražení služeb.

V březnu státní podnik oznámil také plán na snížení počtu poboček ze současných 3 200 na 2 900 a zrušení přibližně 1 500 pracovních míst. Z toho půjde i o 500 doručovatelů, a tak se musí zákazníci smířit s delší dodací lhůtou u některých zásilek. Zatím se to týká ekonomických zásilek, které adresátovi dorazí do tří dnů místo původních dvou.

Za papír připlácet nemusíte

Jak si Česká pošta vede v porovnání s konkurencí?

V listovních zásilkách státní podnik zatím konkurenci nemá. Balíky už ale s některými doručovacími společnostmi pošlete levněji.

Cena balíku pro přihlášené uživatele je v rámci Balíkovny 65 korun, zatímco v Zásilkovně zaplatíte 79 korun. Pokud ale podáte zboží na depu a neplatíte DPH, sazba se sníží až na 54 korun. Společnosti DPD a PPL mají základní sazbu vyšší, ale nabízejí poměrně výrazné slevy pro registrované a firemní zákazníky, kteří jejich služby využívají pravidelně. Firmy tedy stále častěji přecházejí ke konkurenci.