IKEA plánuje největší investici za 40 let, do růstu investuje 2,2 miliardy dolarů

Obchod IKEA v USA Michael Gordon / Shutterstock.com

Při sledování trhu by se mohlo zdát, že se většina společností snaží pouze snižovat náklady a propouštět zaměstnance. Tento trend je ale na ústupu a stále více společností se pouští do investic, jaké nemají obdoby. Zatímco dříve bylo těžké v konkurenci prorazit, krize pročistila trh a ten nyní nabízí příležitosti, jaké tu dlouho nebyly. Mezi nejvýraznější společnosti patří v tomto ohledu IKEA, která hodlá učinit největší investici za poslední čtyři dekády.

Přečtěte si také

V pražském obchodním centru prohrabali koše a nestačili se divit! 3 tuny odpadu byly plné překvapení

Nový cílem je USA

Severský nábytek dobývá svět mnohem rychleji, než to kdy svedli vikingové. Švédská nábytkářská společnost prozradila, že hodlá v příštích letech investovat více než 2,2 miliardy dolarů, v přepočtu téměř 50 miliard korun. Cílem je zejména americký trh, kde chce maximálně podpořit omnichannelový růst, tedy využívání co největšího množství prodejních kanálů.

Jde o největší investici za čtyři desetiletí působení v USA a bude využita zejména k otevírání nových poboček a posílení distribuční sítě. V nejbližší době chce otevřít 8 nových obchodů, 9 plánovacích a objednávkových míst a 900 míst pro vyzvednutí. Pozitivní zprávou pro tamní trh je zejména fakt, že se zde vytvoří přes 2000 pracovních míst.

Hledání IKEA na internetu II.studio / Shutterstock.com

Javier Quiñones, generální ředitel a ředitel pro udržitelnost IKEA US, uvedl: „Víme, že američtí zákazníci silně touží po větším množství způsobů, jak nakupovat a využívat obchody IKEA, a tento plán růstu nám umožní tuto potřebu naplnit. Jsme odhodláni pokračovat v růstu na tomto trhu s našimi tisíci spolupracovníky a miliony zákazníků, kteří v IKEA hledají inspiraci pro vybavení domácnosti a řešení za dostupnou cenu. Naší prioritou je stát se dostupnější, a přitom zůstat cenově přijatelný pro mnoho lidí, což je vzhledem k rostoucím životním nákladům zvláště důležité."

Kdo má židli, ten bydlí

Proč americký trh?

Důvod zaměření na USA je prostý, je to pro společnost jeden z nejdůležitějších trhů. Největším franšízantem společnosti IKEA je Ingka Group, holdingová společnost, která v roce 2018 ovládala 367 ze 422 obchodů IKEA. V loňském roce Ingka Group oznámila samostatnou investici ve výši více než 3 miliard eur do nových a stávajících kamenných obchodů. Plán by pokryl všechny její trhy, včetně USA, Francie, Finska, Kanady, Německa a Španělska.

IKEA je v USA známou společností, ale chtěla by se postarat o to, aby zde oslovila ještě více potenciálních zákazníků. Jen v minulém roce tu otevřela 15 míst pro vyzvednutí a dvě plánovací a objednávková místa. Letos v létě by měla otevřít nová plánovací a objednávková místa v San Franciscu a Arlingtonu ve Virginii.

Žena mezi regály v IKEA Prachana Thong-on / Shutterstock.com

Riziko pro konkurenci v USA?

V USA existuje celá řada známých a velkých prodejců, kteří zde mají své zázemí a stálou klientelu. Plány společnosti IKEA nevítají s nadšením, protože to pro ně může představovat velkou hrozbu. IKEA může svými cenami a dalšími výhodami nastavit laťku, kterou ostatní nedokážou překonat.

Neil Saunders, generální ředitel GlobalData, uvedl: „Jako největší prodejce nábytku na světě má Ikea úspory z rozsahu a objemů, které jí umožňují nabízet hodnotu, které se může rovnat jen málokdo. Expanze je potenciální hrozbou pro Wayfair, At Home a další mnoho hráčů na masovém trhu.“

Co chce IKEA vylepšit?

Značné úsilí společnosti směřuje do jejího cíle stát se do roku 2030 klimaticky pozitivní. Jeho dosažení by mělo zajistit rozšíření solární a geotermální technologie, využívání nákladních vozů se solárním pohonem a snížení množství produkovaného odpadu.

Společnost si velmi zakládá na své službě As-is, která umožňuje členům programu Ikea Family rezervovat a nakupovat použité produkty, které si vyzvednou v obchodech. Nové investice mají směřovat také do modernizace stávajících prodejen, měly by vést ke zvýšení manipulační kapacity pro doručování balíků z prodejen. Cílem je zajistit rychlejší a udržitelnější dodávky.

Po vstupu do Jižní Ameriky IKEA zcela dobyla americký kontinent, a zatímco zákazníci vítají rychlou expanzi společnosti z důvodu cenově dostupného nábytku, pro konkurenční prodejce bude znamenat více vrásek na tváři.