V obchodech se blýská na lepší časy. Supermarkety Billa a Lidl trvale zlevňují množství potravin

Žena si vybírá v supermarketu červené papriky Ground Picture / Shutterstock.com

V posledních měsících čelili čeští spotřebitelé v obchodech téměř až rekordně vysokým cenám některých potravin. Ať už jde o tolik přetřásanou červenou papriku, rajčata, cukr, máslo nebo vejce, extrémní ceny by podle expertů měly začít klesat v nejbližších týdnech. Některé supermarkety navíc v této nejisté době přinášejí svým zákazníkům trvalé zlevnění vybraných potravin. Zdražení se dá naopak očekávat u vepřového masa a pohonných hmot.

Přečtěte si také

EU chce revoluci v pokutách, pro řidiče skončí beztrestné přestupky v zahraničí

Paprika zlevní, vepřové naopak zdraží

Rekordmany v nárůstu cen se v posledních měsících staly červená paprika, rajčata, cukr nebo vejce, jejichž cena se oproti loňskému roku téměř až zdvojnásobila. S příchodem jara analytici odhadují ustálení cen. U sezónních potravin, jako jsou ovoce, zelenina a mléčné výrobky, očekávají i zlevňování.

„Půjde spíš o mírný pokles, u papriky třeba na osmdesát korun ze současné stokoruny za kilogram. Obecně se ceny určitě nevrátí na úroveň před začátkem války na Ukrajině. Vstupní náklady včetně energií jsou totiž stále vyšší než tehdy,“ uvedl pro Deník.cz agrární analytik Petr Havel.

Kolik stojí nyní paprika v akci?

Nejvíce zlevňuje máslo

Stabilizace cen se očekává zvláště u produktů, kde je na trhu vysoká konkurence. K nejvíce zlevňovaným produktům posledního půl roku patří bezesporu máslo, jehož cena klesla až o 19 %. U mléčných výrobků půjde cena dolů postupně, nejprve zlevní produkty jednoduché na výrobu, jako jsou mléko a máslo, dále pak jogurty a sýry.

Riziko nárůstu cen naopak hrozí u vepřového masa či pohonných hmot. „Čína uvolňuje opatření dovozu vepřového z Evropy. Část produkce tak může zamířit do Asie, což by ovlivnilo ceny masa i u nás. Na druhou stranu v poslední době vnímáme klesající poptávku, lidé nakupují méně masa,“ varoval prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Tomáš Prouza. Co se týče pohonných hmot, ačkoli nedávno došlo k mírnému poklesu cen, v nejbližší době můžeme kvůli zdražení ropy očekávat spíše další nárůst, a to přibližně o korunu za litr.

Máslo na dřevěném prkénku greenazya / Shutterstock.com

Češi slyší hlavně na slevy

Svaz obchodu a cestovního ruchu také uvádí, že ačkoli se ceny potravin postupně ustalují, přes 60 % se stále prodá ve slevách. Češi si na nákupy v akci zkrátka potrpí a jejich nákupní náladu výrazně ovlivňuje trvající vysoká inflace a pokles příjmů domácností. Na celkovou stabilizaci situace v maloobchodu si tedy ještě musíme počkat.

Některé supermarkety v reakci na aktuální situaci na trhu plánují trvalé snížení cen u vybraných produktů. Společnost Lidl se chystá na snížení cen u více než 100 produktů, na něž své zákazníky každý týden upozorní na speciální straně svého letáku.

Slevový leták Lidl Lidl

Lidl chystá trvalé zlevnění některých produktů

Zlevnění se bude týkat známých i privátních značek, a to jak potravin, tak nápojů, drogistického zboží i chlazených a mražených výrobků. Dlouhodobě zlevní například basmati rýže, ovocné přesnídávky pro děti či jogurty a sýry.

„Naším cílem je nabízet zákazníkům výrobky té nejvyšší kvality za nejnižší možnou cenu. Inflace v posledních měsících výrazně zasáhla rodinné rozpočty a mnohé postavila před nelehkou volbu. Abychom našim zákazníkům vyšli vstříc, rozhodli jsme se dlouhodobě snížit ceny u vybraných výrobků,“ přibližuje mluvčí společnosti Lidl Tomáš Myler.

Úpravu cen chystá i supermarket Billa

Na trvalé snížení cen se chystá i řetězec Billa, která se o kampani chystá informovat v letácích, televizních spotech, na webu i v mobilní aplikaci. „Víme, že české domácnosti musely v poslední době kvůli rostoucí inflaci více přemýšlet o tom, kolik utratí za potraviny a nepotravinové zboží. Chceme jim proto situaci alespoň trochu ulehčit, a proto spouštíme kampaň na snížení cen vybraných výrobků privátních značek. Naši zákazníci si tak mohou i nadále užívat špičkových výrobků BILLA za nyní ještě nižší ceny,“ uvedla Lucie Průšová, vedoucí marketingu společnosti BILLA ČR.

Ceny klesnou především u privátních značek Clever, BILLA, BILLA Bio a Vocílka, které už nyní nabízí velmi dobrý poměr ceny a výkonu. Pokles se týká také masných a mléčných výrobků, uzenin, trvanlivých potravin, luštěnin a vybraných nápojů a do cen se promítl koncem dubna.