EU plánuje nový zákon: Podniky musí nabízet spotřebitelům právo na opravu

Řemeslník stojí vedle lednice Pixel-Shot / Shutterstock.com

Možná to znáte sami, některý z vašich spotřebičů přestane fungovat a vy začnete s hrůzou přemýšlet, kde vzít peníze na nákup nového. Už nebude nutné kvůli drobné závadě kupovat nový spotřebič. Evropská komise přijala návrh, který má spotřebitelům umožnit opravu celé škály spotřebního zboží, od vysavačů až po pračky nebo televize. Něco takového by mohlo lidem ušetřit peníze, a zároveň se postarat o menší produkci nebezpečného odpadu.

Přečtěte si také

Příčí se vám vyhazovat jídlo? Ze starého chleba a šťavnatých rajčat si připravte lehoučký italský salát panzanella

Podpora oběhového hospodářství

U mnoha spotřebičů je špatná dostupnost náhradních dílů nebo možnost servisu, která je tak náročná a zdlouhavá, že ji mnoho lidí nevyužije. Cílem EU je snížit množství odpadu, snížit produkci CO2 a podpořit oběhové hospodářství. Právo na opravu bude velkou výhrou pro spotřebitele, pro které je oprava v mnoha případech mnohem výhodnějším řešením. Vrásky na čele to může přidělat jen výrobcům a prodejcům, kterým se sníží prodeje a přibude jim práce navíc.

Mějte doma nářadí, kterým můžete spotřebiče opravit

Souhrn hlavních opatření v návrhu Evropské komise:

  • Právo spotřebitelů požadovat opravu u výrobců u výrobků, které jsou technicky opravitelné podle práva EU, jako je pračka nebo televizor. To zajistí, že spotřebitelé budou mít vždy někoho, na koho se mohou obrátit, když se rozhodnou opravit své výrobky, a zároveň to povzbudí výrobce, aby vyvíjeli udržitelnější obchodní modely.
  • Povinnost výrobců informovat spotřebitele o výrobcích, které jsou povinni sami opravit.
  • Online platforma pro opravy, která spojuje spotřebitele s opraváři a prodejci repasovaného zboží v jejich oblasti. Platforma umožní vyhledávání podle umístění a norem kvality, pomůže spotřebitelům najít atraktivní nabídky a zvýší viditelnost pro opravny. Spotřebitelům také umožní prodávat použité výrobky renovátorům.
  • Evropský formulář s informacemi o opravách, který si budou moci spotřebitelé vyžádat od kteréhokoli opravce, přináší transparentnost do podmínek oprav a ceny a usnadňuje spotřebitelům porovnávání nabídek oprav.
  • Bude vypracována evropská norma kvality pro opravárenské služby, která spotřebitelům pomůže identifikovat opravny, kteří se zavazují k vyšší kvalitě. Tato norma „snadné opravy“ bude otevřena všem opravářům v celé EU, kteří se chtějí zavázat k dodržování minimálních norem kvality, například na základě doby trvání nebo dostupnosti produktů.
Muž opravuje v kuchyni myčku Andrey_Popov / Shutterstock.com

Didier Reynders, evropský komisař odpovědný za práva spotřebitelů, prohlásil: „Abychom měli jistotu nízkých nákladů, snažíme se zorganizovat nový ekosystém mnoha a mnoha malých a středních podniků zapojených do systému oprav a do sítě oprav, protože pro výrobce bude povinností zveřejňovat informace o produktu, o způsob opravy produktu. Takže pro mnoho malých a středních podniků bude možné zúčastnit se procesu opravy.“

Jaký sortiment bude možné opravit?

Do návrhu byly zahrnuty jen určité druhy spotřebního zboží. Právo na opravitelnost by se mělo týkat sortimentu jako jsou domácí pračky a pračky se sušičkou, myčky nádobí, chladicí spotřebiče, elektronické displeje, vysavače, servery a úložiště dat. V seznamu zatím chybí mobilní telefony, bezdrátové telefony a tablety. Návrh práva na opravu tohoto sortimentu vznesla Evropská komise už v roce 2020. Přidán bude ale až později, protože nejprve musí zákonodárci bloku přijmout příslušné požadavky na opravitelnost ekodesignu.

Motivace k opravě

Doposud nebyli spotřebitelé dostatečně motivováni k tomu, aby opravu využili, ale když bude ukotvena v zákoně, zcela to změní situaci. Spotřebitelé budou mít nově právo na opravu nejen u výrobků, které jsou v zákonné záruce, ale i u výrobků, na které se už nevztahuje.

Elektronika v odpadkovém koši Wirestock Creators / Shuttestock.com

Evropská komise uvedla v tiskové zprávě následující: „Během posledních desetiletí byla výměna často upřednostňována před opravou, kdykoli se produkty stanou vadnými, a spotřebitelé nebyli dostatečně motivováni k tomu, aby své zboží po vypršení zákonné záruky opravili. Návrh usnadní a zefektivní pro spotřebitele opravy namísto výměny zboží. Větší poptávka se navíc promítne do podpory sektoru oprav, a zároveň podnítí výrobce a prodejce k rozvoji udržitelnějších obchodních modelů."

Výrobce bude muset povinně prozkoumat, jestli je oprava možná, a pokud nebude oprava technicky nemožná, už ji nemůže odmítnout. Připravované legislativní návrhy budou velkou změnou pro konzumní trh, který byl doposud nastavený tak, aby si lidé kupovali nové a nové zboží. Zatím není jisté, do jaké míry budou spotřebitelé nefunkční zboží opravovat, ale pokud svého práva využijí, může to vést k větší trvanlivosti výrobků a k menšímu množství elektronického odpadu.