Studená, nebo teplá sprcha? Zjistěte, co je pro tělo zdravější

Křičící žena ve sprše LarsZ / Shutterstock.com

Pro mnoho lidí neexistuje krásnější pocit, než dovléci své tělo po náročném dni do koupelny a dopřát si horkou sprchu. Pro jiné je zase příjemná sprcha studená. Možná si ráno dáte studenou sprchu na probrání, a večer naopak teplou na uvolnění a relaxaci. Která z nich je však zdravější?

Přečtěte si také

Banán v dvojitém plastu a kukuřičný sáček: Zákazníci volili nejbizarnější obaly roku 2022
Banán v dvojitém plastu a kukuřičný sáček: Zákazníci volili nejbizarnější obaly roku 2022

Teplá, nebo studená sprcha?

Pravdou je, že zdravotní přínosy mají obě varianty. Není tedy nezbytně nutné se sprchovat jen jednou z nich, jejich výběr by měl souviset s tím, co od sprchy očekáváte, jaká je denní doba a váš zdravotní stav, jakou máte pleť a vlasy nebo jaké jsou vaše další plány.

Studená sprcha je obecně nejlepší po intenzivním tréninku a hned po probuzení. Pro lepší spánek si dejte horkou sprchu, nejlépe hodinu před spaním. S horkou vodou se vaše póry otevřou, studená sprcha je zase může dočasně stáhnout a pomoci udržet přirozené oleje v pokožce a vlasech.

Obdobně ti, kdo mají sklony k suché pokožce nebo se obávají suchých a lámavých vlasů, mohou zvážit opláchnutí studenou vodou. Pokud naopak trpí na vyrážky nebo mají pocit, že by se pokožce mohlo hodit vyčištění, bude vhodnější teplá sprcha. Jaké další přínosy obě varianty mají?

Žena zkouší rukou teplotu vody ze sprchy l i g h t p o e t / Shutterstock.com

Přínosy studené sprchy

  • Antidepresivní účinek – Studená voda stimuluje produkci noradrenalinu a beta-endorfinů – elektrické impulsy jsou vysílány z našich nervových zakončení do našeho mozku, což na někoho může mít antidepresivní účinek.
  • Silnější imunita – Pravidelná studená sprcha může zabránit nachlazení tím, že posílí váš imunitní systém, díky čemuž budete odolnější vůči nemocem a prochladnutí.
  • Lepší oběh – Když tělo cítí studenou vodu, přirozeně se přepne do režimu přežití a reaguje zvýšením srdeční frekvence. Studená voda uvede váš oběhový systém do chodu, způsobí, že vaše srdce bude pumpovat efektivněji a celkově se zlepší oběh v celém těle.
  • Hubnutí – Studená sprcha by nikdy neměla být náhradou za fyzickou aktivitu nebo zdravý jídelníček, ale i tak podporuje hubnutí. Když se tělo snaží zůstat v teple, zvýšená reakce dočasně zrychlí váš metabolismus a pomůže vám zhubnout.
Podpořte své nové, zdravé já
  • Ochrana vlasů a pokožky – Jak již bylo zmíněno, díky uzavření pórů ochráníte svou pokožku i vlasy.
  • Více energie – Když vás zasáhne proud studené, trochu to vaše tělo šokuje a tím zvýší tepovou frekvenci, příjem kyslíku a bdělost. Pokud se cítíte ospalí, studená sprcha vás může probrat mnohem lépe než káva.
  • Úleva od svědění – Pokud trpíte svěděním kůže, nejlepší volbou je studená sprcha nebo koupel ve studené vodě.

Přínosy horké sprchy

  • Uvolnění svalů a napětí – Horká sprcha je jedním z nejlepších způsobů, jak uvolnit svaly a napětí v těle. Uvolňuje nervy, takže se cítíte klidně. Také snižuje ztuhlost kloubů, zejména ramen, kolen a kotníků.
  • Lepší spánek – Společně s uvolněním přichází také ospalost, proto se po horké sprše tak skvěle spí. Jestliže plánujete jít na rande nebo na schůzku, rozhodně si horkou sprchu předem nedávejte.
Nezapomeňte na vitamíny
  • Pomoc při respiračních potížích – Horká voda způsobí přítomnost vodních par, které při inhalaci uvolní hleny, otevřou ucpaný nos i celé dýchací cesty.
  • Zahřátí – Pokud je vám zima a nemůžete se zahřát, horká sprcha nebo koupel vám pomůže zbavit se studeného pocitu a umožní vám cítit se příjemně.
  • Čištění pórů a detox – Pokud trpíte na černé tečky a ucpané póry, horká voda vám pomůže póry otevřít a lépe vyčistit od nečistot a mazu. A zbavíte se také řady toxinů, které se lépe vyplaví z těla.
Poznejte výhody studené i teplé sprchy TORWAISTUDIO / Shutterstock.com

Důležité tipy pro zdravé sprchování

  • Pokud nemusíte, nesprchujte se více než jednou denně – můžete tím narušit kožní mikrobiom, který vás pomáhá chránit.
  • Sportovci mají rádi teplou sprchu, která uvolňuje svaly – pokud si ovšem přivodíte zranění a máte zánět, pomůže vám více studená sprcha, která ho sníží.
  • Pokud máte vysoký krevní tlak, preferujte vlažnou nebo studenou sprchu. Stejně tak se horké vodě vyhýbejte při ekzémech a problémech se suchou pokožkou. Studené vodě se zase vyhýbejte, když jste nemocní nebo pokud máte artritidu, protože by způsobila ještě větší ztuhlost.
  • Zkuste kontrastní sprchování – můžete začít studenou vodou a skončit u horké, anebo naopak. Nikdy však nepouštějte extrémně teplou nebo studenou, oba extrémy mohou tělu pouze uškodit.
  • Nesprchujte se příliš dlouho – sprcha by neměla trvat déle než 5–10 minut.