Káva jako luxus, na který možná brzy nebudeme mít

Šálek kávy, v pozadí zrna kávy v pytlíku Kingmaya Studio / Shutterstock.com

Až 50 % Čechů začíná svůj den kávou, nyní si ale za svůj ranní šálek připlatí. V zemích Evropské unie totiž káva meziročně zdražila téměř o 17 %. Kvůli vysoké inflaci navíc stoupají i ceny cukru a mléka. Začneme kvůli tomu pití oblíbeného nápoje omezovat?

Přečtěte si také

Veterináři nařídili stažení šunky s nebezpečnou bakterií. Prodávalo ji Tesco a Globus

Inflace, energetická krize i vysoká poptávka

Všechny tyto příčiny zvyšují cenu kávy více, než jsme si ještě nedávno dokázali představit. Rozdíl je ale i v komoditní a výběrové kávě. První z nich se obchoduje v obrovských objemech na burze a má na ni vliv také klimatická změna nebo celková úroda. Většina pražíren ale pracuje s výběrovou kávou, u které hraje roli hlavně nabídka a poptávka a v současné době samozřejmě i inflace.

Nakupte kávu o polovinu levněji

Káva v akčních letácích

Když se podíváme na akční letáky, káva se v nich skutečně objevuje mnohem méně než před rokem. Podle dat nákupního rádce Kupi nyní naleznete v akčních letácích napříč řetězci celkem 178 zlevněných produktů v kategorii káva, přičemž největší slevu nabízí prodejce Albert na produkt mletá káva Tchibo Exclusive, jehož cena klesla o 53 %. Nejčastěji zlevňovaným produktem v tomto měsíci je instantní káva Nescafé Classic, který za sníženou cenu nabídlo hned 12 prodejců.

  • Z akčních letáků na Kupi vybíráme: Například mletá káva Standard Jihlavanka 150 g běžně stojí 55,90 Kč a v aktuálních akcích ji získáte až do 6. 11. 2022 v obchodě Flop Top za cenu 37,90 Kč. Pokud jste členy Tesco clubu, pak kávu můžete až do 1. listopadu koupit výhodně v řetězci Tesco, a to za 35,90 Kč.
Šálek kávy, rozsypaná zrnková káva Zadorozhna Natalia / Shutterstock.com

Standard, nebo luxus?

„Nedávný nárůst cen může z této ranní pochutiny udělat téměř luxus, komentují nárůst odborníci z Eurostatu. Jestli se začneme v pití kávy omezovat, ukáže až čas. Pole prodejních dat společností Coca-Cola HBC a Nielsen zatím pouze dáváme přednost kvalitě před kvantitou a stále častěji kupujeme zrnkovou kávu. Oproti předchozím letům ale saháme po menších baleních a častěji nakupujeme ve slevách.

Otázkou zůstává, jestli se z kaváren postupně vrátíme k pití kávy doma, kde nás jeden šálek vyjde i desetkrát levněji. Zatím pozorujeme spíše opačný trend. Ten je ale ovlivněn covidovými restrikcemi v posledních dvou letech.

Akce se vyplatí sledovat i u mléka

Výrazně zdražuje i mléko a cukr

Opravdu skokový nárůst ceny jsme zaznamenali u cukru, za poslední rok se zvýšila o neuvěřitelných 33,4 %. V některých zemích ale zdražení dosáhlo i hodnot přes 100 %, typickým příkladem je Polsko. V České republice zase nejvíce stoupla cena plnotučného mléka, a to o 43,3 %. A podobně hluboko do peněženky musí sáhnout i lidé v Maďarsku, Chorvatsku nebo Litvě.