Obaly masných výrobků zdražily o 100 % a promítají se i do rostoucích cen mas

Žena si prohlíží balené maso v obchodě LADO / Shutterstock.com

Ceny masných výrobků v obchodech rapidně stoupají. Situaci aktuálně zhoršují i rostoucí náklady na výrobu jejich obalů, které zdražily až o 100 procent. Obalových materiálů je navíc nedostatek a výrobci hledají cesty, jak ušetřit. Najít vhodnou alternativu ovšem není snadné, a tak se zákazníci musí připravit na možné další navyšování cen balených mas a uzenin.

Přečtěte si také

Velké potravinářské firmy prodávájí v chudších zemích méně zdravé výrobky, vyplývá z průzkumu

Na vině je velká spotřeba obalů i cena energií

O současném problému informoval Český svaz zpracovatelů masa a upozornila na něj i Potravinářská komora ČR. S nedostatkem obalů se firmy začaly potýkat už v průběhu koronavirové pandemie, kdy se zvýšila poptávka po jídlech z rozvážkových služeb. Nyní se přidaly rostoucí ceny energií a výchozích surovin. Plastové obaly jsou ve výsledku až jednou tak dražší. Tvoří přitom důležitou část konečných cen masných výrobků na pultech obchodů.

Výrobci se proto začali poohlížet po jiných alternativách. Naráží ovšem na řadu problémů, které znemožňují adekvátně na vzniklou situaci reagovat a zajistit, že zdražování obalů zákazníci tolik nepocítí.

Pohlídejte si z masa třeba krkovici v akci

Plastů se při balení masa používá zbytečně mnoho

Obaly musí splňovat některá povinná i doporučovaná kritéria. Musí být například certifikované pro přímý kontakt s potravinou a měly by respektovat i dopad na životní prostředí. Co se totiž životního cyklu výrobků včetně ekologické likvidace obalů týče, v současné době existují jen rámcová pravidla tzv. rozšířené odpovědnosti výrobců. Podle studie Ústavu udržitelnosti a produktové ekologie spadajícího pod Vysokou školu chemicko-technologickou představují plasty stále jedno z nejvhodnějších řešení a otázkou je spíše jejich zbytečné nadužívání.

„Plastové obaly jsou lehké a jejich výroba nepředstavuje veliký dopad na životní prostředí, pro bezpečnou a hygienickou přepravu vychází lépe než jiné varianty. Problémem je nadužívání, stále tvoří velkou část odpadu a celosvětově se jich velké množství dostává do volné přírody," vysvětlil vedoucí ústavu Vladimír Kočí. Například společnost Maso Uzeniny Polička snížila podle generálního ředitele Josefa Polánka svou uhlíkovou stopu z výroby mletého masa o 34 % díky nové ekologické balicí lince. „Nový obal na mleté maso jsme zredukovali na polovinu. Maso díky němu vydrží déle čerstvé, zabírá méně místa v lednici, ale také v přepravě,“ uvedl.

Vakuově balená krkovice Gulcin Ragiboglu / Shutterstock.com

Budeme kupovat maso v papíru?

Některé firmy proto mohou najít řešení ve zmenšování plastových obalových materiálů (při zachování stávající gramáže výrobků), jiné ve snaze plasty redukovat či úplně eliminovat.

„Situaci mění i nutnost vyrábět gastroobaly z papíru, plastové výrobky již nejsou v oboru žádoucí. Ekologické nahrazování plastových výrobků papírovými, ceny těchto výrobků značně prodraží," upozornila také Helena Kavanová, mluvčí české Potravinářské komory. A dále doplnila, že i při vytřízení plastových obalů se v praxi naráží na nedostatečnou recyklaci. Podle Kavanové je v současné době cílem velké většiny výrobců zajistit lepší využívání recyklovatelných materiálů a nahrazení tradičních plastů.

Spolu s obaly zdražuje i maso samotné

O kolik dlouhodobě naroste cena masa kvůli obalům zatím není do budoucna jasné. Situaci by mohla výrazně ovlivnit také Evropská komise, která připravuje jednotnou obalovou směrnici. „Tuzemští zpracovatelé masa se snaží odhadovat, jakou bude mít podobu. V tuto chvíli jsou odkázáni pouze na vlastní iniciativu a objem plastů potřebných k balení svých výrobků hodlají zredukovat," uvedl Radek Slanec, výkonný ředitel Českého svazu zpracovatelů masa.

Ceny masa mohou být už tak pro peněženky spotřebitelů alarmující. Až dvojnásobně oproti minulému roku stoupla cena vepřového a především kuřecího. I v tomto případě jsou na vině zdražující se energie. Plyn a elektřina lámou rekordy a stejně nepříznivá je pro farmáře také cena krmiv. Z toho důvodu musí zákazníci počítat i s vyššími cenami dalších živočišných produktů, jako jsou například vejce, mléčné výrobky nebo vlna.