Hrušky jsou vitamínová bomba, která srovná vaše trávení. S čím dalším pomohou?

Hrušky na talíři a na stole Gita Kulinitch Studio / Shutterstock.com

Sladká chuť zralé hrušky je nezaměnitelná. Mnoha lidem roste toto ovoce na zahradě nebo si s ním zpestřují jídelníček, když ho uvidí v akčních nabídkách. Málokdo však zná všechny výhody těchto zelených plodů. Mnozí je milují v receptech, protože dodají pokrmům specifickou chuť, jiní pomyslí na hruškovici nebo na sladké hruškové smoothie. Pojďme se o plodech hrušně dozvědět něco nového.

Přečtěte si také

Bobkový list: Nejlevnější pomocník proti migrénám a bolavým kloubům
Bobkový list: Nejlevnější pomocník proti migrénám a bolavým kloubům

Kdy jste měli naposledy hrušku?

Hruška sice není žádným vzácným ovocem, ale přesto v jídelníčku mnoha lidí chybí, což je škoda, protože má řadu zdravotních přínosů. Vzhledem k tomu, že se hrušním skvěle daří i v oblastech s chladnějším podnebím, jsou rozšířené skoro po celém světě.

V jejich plodech nalezneme řadu aktivních a účinných složek, včetně draslíku, vitamínu C, K, fenolických sloučenin, kyseliny listové, vlákniny, mědi, manganu, hořčíku a také komplexu vitamínů B.

Ačkoliv mají zelený nebo načervenalý odstín, když jsou zralé, zabarví se do žluté barvy a následně je nutné je rychle konzumovat, aby se nezkazily. Sklízí se proto vždy zelené a následně do několika dnů samy dozrají. Rozlišujeme širokou škálu odrůd, a to zejména podle doby dozrávání, od letních až po podzimní a zimní.

Dvě nezralé hrušky na hrušni Lahore Qalandars7 / Shutterstock.com

Jsou lepší jablka, nebo hrušky?

Možná vás napadne, že jsou si tyto dva druhy ovoce trochu podobné, ale nutričně se liší. Jsou tedy lepší jablka, anebo hrušky? Každé z nich má trochu jiné výhody. Jablka jsou trvanlivější a tím pádem se lépe skladují, hrušky zase obsahují více mědi, železa, vápníku, hořčíku i zinku. Pokud jde o ovoce s lepším obsahem vitamínů, jablka mají více vitamínů A, E a B1, hrušky naopak více B3 a K. Oba druhy ovoce mají stejnou hladinu vitamínů C a B2.

  • Ve 100 g hrušky naleznete například 116 mg draslíku, 9 mg vápníku, 7 mg hořčíku a 4,3 mg vitamínu C.
  • Toto množství taktéž obsahuje 15 g sacharidů, 3,1 g vlákniny, 0,1 g tuků a nese 57 kcal.

Máte na ně chuť?

Zdravotní přínosy hrušek

  • Zdravá střeva – Obsah fenolů ve slupce hrušek a fermentované šťávě hraje zásadní roli při podpoře zdraví střev. Tyto plody mohou pomoci zpomalit růst škodlivých bakterií, jako je H. pylori, aniž by ovlivňovaly prospěšné bakterie s probiotickým potenciálem.
  • Bohatý zdroj vlákniny – Hrušky jsou velmi silným zdrojem vlákniny. Obsahují 71 % nerozpustné vlákniny a 29 % rozpustné, jeden plod tak poskytuje 18 % denní potřeby příjmu tohoto prvku. Vláknina dokáže akumulovat potravu a dodat jí objem, takže snadněji projde střevy. Může také regulovat pohyby střev.
  • Pomoc při hubnutí – Hrušky jsou jedním z druhů ovoce s nejnižším obsahem kalorií. Mají též nízkou energetickou hustotou a vysoký obsah vody, a proto jsou považovány za zdravou volbu pro hubnutí.
  • Antioxidanty – Stejně jako mnoho jiných druhů ovoce, i hrušky jsou bohaté na antioxidanty, jako je vitamín C, které bojují proti různým nemocem. Antioxidační složky vitamínu C, A a flavonoidních sloučenin, jako je beta-karoten, lutein a zeaxanthin, mohou pomoci zbavit tělo volných radikálů.

Osvěžte se ovocem

Kupte se slevou Nektarinky.

Porovnat slevy

  • Imunita – Antioxidanty a vitamín C jsou prospěšné pro stimulaci tvorby bílých krvinek. Mohou také posílit imunitní systém, což usnadní boj proti mnoha nemocem.
  • Zdraví srdce – Konzumace hrušek je spojená se sníženým rizikem kardiovaskulárních a kardiometabolických onemocnění, jako je koronární onemocnění či diabetes .
  • Snížení zánětů – Antioxidační a flavonoidní složky tohoto ovoce mohou v těle vyvolat protizánětlivé účinky, snížit bolest a otoky spojené se zánětem.

Pokud konzumujete hrušky jen samotné, zkuste z nich udělat mošt nebo smoothie. Skvělé jsou také na grilu v salátech, se zmrzlinou a v mnoha slaných receptech.