Fermentovaná ovesná kaše je snídaňový zázrak

Ovesná kaše s čerstvým ovocem - kiwi, máte a mandle Canva

Ovesná kaše se v posledních letech stala oblíbenou snídaní, ale i svačinou. Stejně tak fermentování, tedy kvašení, je v mnohých domácnostech velmi populární. A co se stane, když se tito dva oblíbenci spojí? Fermentovaná ovesná kaše! Stejně jako ta klasická po ránu pořádně zasytí a pohladí po duši, navíc díky fermentaci je ještě o stupínek lepší. A to jak po chuťové stránce, tak i té zdravotní. Fermentace totiž rozloží hůře stravitelné látky v zrnu, maximalizuje živiny a zvýší jejich vstřebatelnost a zlepší proces trávení.

Přečtěte si také

Jak se starat o sekačku? Se správnou péčí prodloužíte její životnost o několik let
Jak se starat o sekačku? Se správnou péčí prodloužíte její životnost o několik let

Čekání se vyplatí

Namáčet ovesné vločky předtím, než se vrhnete na přípravu oblíbené kaše, lívanců nebo třeba i chleba. Kdo by to dělal? Ten, kdo zná kouzlo fermentace a jejích blahodárných účinků na naše tělo a trávení. A rozhodně to není žádná novinky a moderní výmysl. Už naši předkové pří přípravě obilných pokrmů namáčeli celá zrna do vody, kde je nechali po několik hodin pracovat. Možná se to může zdát zbytečné a časově náročné, ale výsledek rozhodně stojí za to.

Když si chcete dát kaši hned teď

Fermentace rozloží hůře stravitelné látky

Díky procesu kvašení se ovesné vločky, ostatně jako všechny další obiloviny, stávají snadněji stravitelnými a do těla se také dostávají cenné živiny. Pokud proces fermentace vynecháme, naše tělo není schopné je z obilovin získat. Na „vině“ jsou totiž antinutriční látky, které v rostlině fungují jako ochrana před predátory a v lidském těle blokují vstřebatelnost a využitelnost živin i minerálních látek, a to dokonce i z jiných zdrojů potravin.

Z ovesných vloček tak získáme podstatně více benefitů, pokud je před samotnou konzumací namočíme a necháme při pokojové teplotě fermentovat. Stačí pár hodin (8–12), během nichž dojde k částečnému štěpení škrobů, a kaše je pak nejen lépe stravitelná, ale i zesládne. Pokud se tedy chcete kaši dopřát ráno, je ideální ovesné vločky namočit, než jdete spát, a fermentace přes noc udělá své. Ráno pak stačí ovesnou kaši připravit dle vlastní chuti – uvařit, nebo jen do fermentovaných vloček přidat jogurt nebo tvaroh a ovoce a máte hotovo.

Nádoba s mlékem a nádoba s vločkami Canva

Jak připravit fermentovanou ovesnou kaši?

Na 1 porci fermentované ovesné kaše budete potřebovat:

• 50 g jemných ovesných vloček

• Cca 200 ml vlažné vody na zalití

• 1 lžíce startéru (kefír, jogurt, tibi voda, kombucha jablečný ocet) – nemusí být

Na samotnou přípravu kaše pak:

• voda nebo (rostlinné) mléko

• jogurt či tvaroh

skořice / vanilka/ kardamom

med nebo čekankový sirup

• čerstvé, sušené nebo lyofilizované ovoce

ořechy (ořechové máslo)

čokoláda

Postup

Ovesné vločky nasypeme do misky nebo hrnce (záleží, zda je pak budeme vařit či nikoli), zalijeme vlažnou vodou, promícháme, přikryjeme malým talířkem nebo poklicí a necháme 8–12 hodin fermentovat na kuchyňské lince. Pokud chceme proces fermentace trochu urychlit, je dobré k vločkám přidat lžíci startéru – to může být třeba kefír nebo kombucha. Není to ale nutné. Vločky ale nedávejte do lednice, v chladu se proces fermentace téměř zastaví.

Ráno stačí k vločkám přidat ostatní ingredience dle vaší chuti a preferencí a studenou fermentovanou kaši si vychutnat. Pokud ale dáváte přednost té teplé, není nic jednoduššího než fermentované vločky v hrnci zalít trochou vody nebo mléka (množství záleží na tom, jako konzistenci máte nejraději – zda kaši hutnou, nebo tekutější). Dále přidat koření jako je třeba skořice, vanilka nebo kardamom a přivést k varu, nechat chvíli probublat (maximálně 2 minuty), abychom ve vločkách zachovali co nejvíce vitamínů (některé, jako například vitamin B1 nebo kyselina pantotenová či kyselina listová, nejsou tepelně odolné).

Hotovou kaši přelijeme do misky, můžeme dosladit medem nebo sirupem, navrch si dát čokoládu, ořechy či semínky a čerstvé ovoce, případně pro doplnění bílkovin i lžíci tvarohu nebo bílého jogurtu.