Potraviny, které způsobují v těle záněty. Na co si dát pozor?

Jednotlivé alergeny v miskách - ryby, vejce, ořechy, mléko a další Canva

Se zánětem se ve svém životě potkal snad každý z nás. Zánět spojivek, zánět středního ucha, zánět močového měchýře, zánět průdušek, zánět dutin a mnoho dalších. A nejen to, zánět je základem pro cukrovku, rakovinu a další choroby. Proto je dobré být na pozoru a preventivně se vyhýbat potravinám, které záněty podporují. Které to jsou?

Přečtěte si také

Studená melounová polévka s jahodami a bílým vínem
Studená melounová polévka s jahodami a bílým vínem

Cukr a umělá sladidla

Cytokiny. Strašidelné slovo, že? Co to je? Cytokiny jsou proteiny/bílkoviny, které produkuje náš imunitní systém poté, co sníme nějaké cukry. Jejich úkolem je regulovat a koordinovat aktivitu dalších imunitních buněk. Bohužel ani umělá sladidla na tom nejsou o moc lépe. Zkuste je nahradit medem, čerstvým ovocem. Věděli jste, že do mnoha buchet můžete například rozmačkat banán nebo nastrouhat jablko? Zkuste to. Poděkuje vám celé vaše tělo.

Nezmeškejte v akci zdravé potraviny

Vyhýbání se lepku jen pro celiaky. Nebo ne?

Možná tušíte, že celiak je člověk, který trpí celiakií. Takový člověk je citlivý na lepek, protože mu negativně působí na sliznici tenkého střeva. To způsobuje alergickou reakci, kopřivku apod. Lepek najdete v obilovinách, jako je pšenice, žito, ječmen, oves. Většina z nás je zařazuje do běžné kuchyně. Kdo by si nechtěl pochutnat na čerstvém pečivu?

Ale! Poslední dobou se ukazuje, že vyřazení nebo alespoň omezení lepku má blahodárné účinky i pro zdravé jedince, kteří lepkovou intolerancí netrpí. Zkuste omezit těstoviny, müsli, sušenky a další pečiva. Každá obilovina obsahuje jiné množství lepku a je složité se v tom vyznat, proto je často jednodušší rovnou sáhnout i po bezlepkových variantách.

Muž a žena jí doma zdravé jídlo Canva

Pokud si nedokážete odpustit mlsání, zkuste třeba bezlepkovou tyčinku Chimpanzee, která dokonale nahradí běžnou müsli tyčinku. Pokud rádi snídáte lupínky, i pro ty existuje bezlepková varianta, například od LeGracie Müsli Bezlepkáč. Lupínky jsou vyrobené z jáhlů a pohanky a jsou bohatým zdrojem vlákniny.

Pohanka a jáhle můžou sloužit jako skvělá alternativa k běžným obilovinám. Vyzkoušejte pohankovou nebo jáhlovou kaši. Nebo třeba jáhlové rizoto se zeleninou či kuřetem.

Opatrně na oleje z řepky, kukuřice či sóji

Margaríny a další rostlinné tuky, k tomu se připočítají oleje z řepky, kukuřice a sóji a nemáte na čem smažit. Bohužel tyto oleje a tuky obsahují často nezdravý poměr omega-6 a omega-3 mastných kyselin. Omega-3 působí protizánětlivě, omega-6 prozánětlivě, proto je vhodné hledat potraviny, kde převažují omega-3 mastné kyseliny.

Ale nezoufejte, jako skvělá alternativa vám poslouží olej olivový. A že je dražší než oleje řepkové či margaríny? Ano, ale nezoufejte. Na Kupi.cz je olivový olej často ve slevě a můžete si nastavit jeho sledování. Za vaše zdraví těch pár korun navíc určitě stojí.

Vyzkoušejte ještě dnes panenský olej

Mléko jako skrytý alergen

Lidé často neví, že mléko je problém. Zjistí to, až když ho ze stravy vyřadí. A je to tak. Mnoho lidí mléko netoleruje a ani o tom neví. Netrápí vás časté bolesti hlavy? Kožní vyrážky? Nadýmání? Ucpaný nos? Za vším tímto může být mléko a mléčné výrobky. Vyzkoušejte rostlinné alternativy jako je mléko kokosové, sójové nebo mandlové. A třeba vás překvapí, co všechno za obtíže zmizí.